دویست‌ و‌ نودمین شماره‌ مجله تندیس منتشر شد

دویست‌ و‌ نودمین شماره‌ی تندیس روز 9 دی 1393 منتشر شد.
تصویر روی جلد این شماره جوزف بویز اختصاص یافته است.
سردبیر در سرمقاله‌ی این شماره با عنوان “گریزی به یک واژه: «حماسه!»”، رخداد روز 10 دیِ دوازده سال پیش را یادآور می‌شود روزی که اولین شماره تندیس منتشر شد!
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت تیلو باومگارتل  را معرفی کرده است. تیلو باومگارتل به سبب صراحت و صداقت نقاشانه‌اش حامل خصایص شفافی از ایده‌ی لایپزیگی است. هنرمندی بر خلاف ظاهر ساده دلانه‌ی نقاشی‌هایش جهان نخبه‌گرایانه‌ی پیچیده‌ای را ترسیم می‌کند.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد با معرفی آرتور کلمن دانتو یکی از منتقدان و فیلسوفان آمریکایی وی را معرفی می‌کند. حضور و فعالیت درحوزه‌ی زیبایی‌شناسی فلسفی و فلسفه‌ی تاریخ و البته مشایعت در زمینه‌هایی چون فلسفه‌ی کنش می‌شناسند. حوزه‌های موردعلاقه‌ی او به‌اختصار شامل مواردی چون تفکر، احساسات، فلسفه‌ی هنر، تئوری‌های بازنمون، روان‌شناسی فلسفی، زیبایی‌شناسی هگل، و فلاسفه‌ای مانند فردریش نیچه و آرتور شوپنهاور می‌گردد.
شش نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی را می‌بینیم.
فرید امین‌الاسلام آثار محمود بخشی در گالری اعتماد و زیر‌زمین‌دستان و همچنین به نمایشگاه آثار کیارنگ علائی در گالری شش پرداخته است. مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی نمایشگاه نقاشی سهیلا حقیقت در گالری والی نقد نوشته است. مینا فشنگچی به نمایش آثار نیلوفر کسبی در گالری سیحون پرداخته است. جواد حسنجانی دومین سالانه هنرمندان خودآموخته در گالری لاله و نمایشگاه آثار الهام یزدانیان در گالری اُ  را مورد بررسی قرار داده است.
فرید امین‌الاسلام به بهانه‌ی نمایش برنامه‌ی تلویزیونی «سفید» از شبکه‌ی آموزش نقدی را با عنوان ” شبِ سفید هنرهای تجسمی” نوشته است.
در صفحه نقاشی این شماره علی گلستانه نیز ترجمه‌ی متنی از گفت‌وگو با نَنسی اسپِرو را ارائه کرده است.
در صفحه نقاشی گفتگوی شهروز مهاجر با صادق بریرانی را می‌خوانید. صادق بریرانی از پیشگامان هنر نوگرای ایران است و کارهای گرافیک او در ایران را باید از نخستین تلاش‌های آکادمیک و جدی این حوزه قلمداد کرد.
ثنا ولدخانی در صفحه طراحی در بخش دوم متن‌اش با عنوان “تاریخ طراحی یا تاریخ هنر؟!” نوشته است.
احسان قائمی در صفحه گزارش این شماره به بهانه‌ی برگزاری نهمین دوسالانه‌ی نگارگری در موسسه‌ی صبا به بررسی این دوسالانه می‌پردازد.
مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر این شماره مطلب خود را با عنوان “بدن گروتسک؛ باز‌پس‌گیری معنا” پرداخته است .
“طرح‌‌واره‌های مرد سخت‌کوش” عنوانی است که پژمان مردانی به بهانه نمایش آثار علی فرامرزی در گالری سیحون نوشته است.
در صفحه‌ی گرافیک این شماره، مهام میقانی مصاحبه اختصاصی تندیس با فین کَمپل نُتمن تصویرگر و محقق فلسفه هنر را ارائه کرده است. او یکی از تحسین‌شده‌ترین  تصویرگران حال حاضر بریتانیا است.
مهدی احمدیان شیجانی در نقد کتاب این شماره کتاب «چرا هنرمندان فقیرند؟» نقد کرده است که به درآمد اقتصاد استثنائی هنر اشاره دارد.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به جدیدترین آثار جیلیان ورینگ در آمریکا، مروری بر کارنامه‌ی مارتین شولر، اعتراض هندوها به نمایشگاه چیترا گانش و نخستین نمایشگاه هوانگ یونگ پینگ در ایتالیا پرداخته‌اند.
مهدی احمدیان شیجانی در یک صفحه نقد به سخنرانی یوسف اباذری در دانشگاه تهران می‌پردازد.
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: فراخوان محمدعلی بنی‌اسدی برای بار سوم نامزد جایزه جهانی شد. آغاز فیزیوتراپی و گفتار‌درمانی پرویز کلانتری. برگزاری نهمین دوسالانه‌ی نقاشی در انتظار پاسخ مسئولان و حمایت بنیاد تیرافکن از فوتوآرت.

نویسنده