نمایشگاه”جهان‎پهلوان”و ضرب سکه به نام تختی

نمایشگاه “جهان‎پهلوان” که این روز‌ها در گالری شیرین برپاست شاهد نمایش سکه‌هایی است که روشنک رمضانی برای تختی ساخته است.
روشنک رمضانی، طراح جواهر و مجسمه‎ساز درباره این سکه‌ها گفت: مدتی قبل آقای تنهایی سکه‎ای را که ساخته بودم دیدند و از من خواستند برای نمایشگاه تختی نیز سکه‎هایی با تصویر این قهرمان ملی طراحی کنم. من این پیشنهاد را پذیرفتم و تصمیم گرفتم سکه با روش‌های جدید طراحی شود تا چهره تختی به خود او شباهت بیشتری داشته باشد.
وی افزود: برای این کار از نرم‌افزار “زی براش” استفاده کردم. این نرم‌افزار بسیار دقیق است و در مجسمه‌سازی از آن برای طراحی دقیق جزییات و همین‎طور ماهیچه‎‌ها استفاده می‌شود.
این هنرمند با بیان اینکه او برای ساخت سکه در دو نوع ضربی و ریخته‌گری از همین نرم‌افزار استفاده کرده است اظهار کرد: من سکه را در دو نوع ضربی و ریخته‌گری دقیق طراحی کرده و ساختم. هر دو این سکه‎‌ها هم نمونه نقره و هم نمونه برنز دارند هرچند ساخت نمونه‌های ضربی کار بسیار دشواری است زیرا ضخامت سکه‎های ضربی ۶ میلی‌متر بود، این اندازه برای سکه ضربی زیاد است و نگران بودم که چهره تختی روی سکه درست از آب در نیاید.
رمضانی که کار اصلی او طراحی جواهر است درباره نکته مهمی که در این سکه‎‌ها وجود دارد گفت: در دین زرشتی گیاه برسم بسیار مقدس بوده است گیاهی که بعد‌ها به نقش سکه‎‌ها هم راه یافت و تا همین چند دهه قبل می‌‎شد آن را روی سکه‌‌ها دید. من درباره این گیاه تحقیق کردم و موفق شدم شکل واقعی این گیاه را پیدا کرده و در سمت چپ تصویر تختی روی سکه قرار دهم. سمت راست سکه نیز به نشانه قهرمان بودن تختی برگ زیتون قرار گرفته است. از این جهت این سکه نمایانگر یکی از نکاتی که در سکه‌های ایرانی از قدیم داشته است.
وی ادامه داد: همانطور که گفتم روی این سکه‏‌ها تصویر خود تختی و پشت سکه‏‌ها هم صحنه‌‏ای از کشتی‎گرفتن او وجود دارد. همچنین نشان” جهان پهلوان “که عنوان نمایشگاه نیز هست در پشت این سکه قرار داده شده است. از این سکه‎‌ها یکصد ادیشن تهیه شده است که نخستین نمونه آن را آقای شهرام ناظری در شب افتتاحیه نمایشگاه خریداری کرد.
نمایشگاه” جهان پهلوان “با آثاری از یکصد و ۱۴ هنرمند تا ۲۴ دی ماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‎خان، خیابان سنایی کوچه سیزدهم ادامه دارد.

 منبع: هنرآنلاين

نویسنده