هنر پاپ | پوچی مالیخولیایی در دنیای مدرن
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت چهارم
نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر
سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر
پرطرفدارترین گرایش هنری در دهه ۱۹۹۰ را کماکان هنر پاپ دربرداشته است. هنر پاپ جدید به بیان سیمای جامعهی مدرن شهری با چاشنی تلخ توأم با پوچی مالیخولیایی میپردازد.
این تحول از پیوند پاپ با گونههای دیگر هنر از جمله هنر بیپیرایه همراه بوده است که مصداق بارزترین مفهوم آن را میتوان در آثار مایک کلی دید.چیدمانهای کِلی معمولاً با اسباببازیهای دسته دوم و کثیف بوده که از نمونههای شاخصش مرگ پرنسس دایانا میباشد.
یکی از بحث برانگیزترین هنرمندان دهه ۹۰ در روزنامههای نیویورک کارن کیلیمنیک بود. موفقیت وی ناشی از ورود به آن چیزی است که منتقدین از آن به عنوان یک سر بی مبالات یاد کردهاند. او با پوشالی نشان دادن فریبندگی اغوا گرانه، هنر را در مسیری قرار داد که پیشتر توسط اندی وارهول و جف کونز تجربه شده بود.هجوم به سوی تصاویر نامطبوع و غیر قابل قبول در سراسر دهه ۱۹۹۰ شتاب گرفت. اولگ کولیک نمونه بسیار شاخص این دوره است. او در مجموعه عکسش تحت عنوان «ژرف درون روسیه» با وحشیگری و درنده خویی با تمام حیوانات رفتار میکند.
در این راستا تعدادی از هنرمندان تجربیاتی را با مدفوع به انجام رساندند، از جمله پیرو مانزونی که مدفوع خود را در یک قوطی به عنوان یک اثر هنری در سال ۱۹۶۱ ارائه نمود.
همچنین هنرمندان در این سالها یکی از عمیقترین و هراسانگیزترین نگرانیهای دوران مدرن یعنی تجاوز به کودکان را در آثار خود مطرح کردند. هنرمند انگلیسی مارکوس هاروی با پرترهی بزرگ رسواترین زن قاتل انگلستان میرا هیندلی، غوغای بیسابقهای به پا کرد. هنرمند عکس قاتل را به هنگام دستگیری اش که با استفاده از رنگهایی با لکههای جای دست بچهها درست شده بودند، خلق کرد.
جریان هنر در دهه ۱۹۹۰ محصول دورهی ناگوار اقتصادی بود. چهره اصلی در تکاپو هنر این دوره دیمن هرست دانشجوی کالج گلداسمیت بود. او با نمایشگاهی تحت عنوان انجماد در یک انبار متروک، امضای خود را در مقام یک هنرمند خلاق تثبیت کرد. کارهای او متشکل از حیوانات و ماهیهای مرده و محبوس در جعبههای شیشهای حاوی مواد نگه دارنده است.هنرمند برجستهی دیگر این نسل، خانم راچل وایت رد مجسمههایی با فضای منفی ساخته و فضای خالی را به جسمی جامد مبدل کرده است. معروفترین اثر او «خانه» برای حفظ فضای یک خانه متعلق به شهرداری لندن که قرار بود منهدم شود خلق شد.تریسی امین با اثر معروفش «تخت خواب من» تمامی عناوین روزنامهها را به خود اختصاص داد. در بین هنرمندان جوان انگلیس برادران چپمن شهرت ماندگارتری برای خود رقم زدند. آنها اخیراً به موضوع انسانسوزی در جنگ جهانی میپردازند. این پروژه که با عنوان دوزخ شکل گرفته، تحت تاثیر فجایع جنگ اثر گویا اجرا شده است.
دوزخ صرفاً یک تصویرسازی روایتی از کورههای آدم سوزی در زمان جنگ جهانی دوم نیست؛ نازیها در این کار خود در حال شکنجه شدن و تقاص پسدادن در دنیایی دیگر هستند.زبیگنیو لیبرا و روئی روزن مشابه کارهای جدید چپمنها، از کل داستان فاصله گرفتند و آن را در مصداق کوچکش بازنمایی کردند. اما بر عکس برادران چپمن سعی برآن داشتند تا آثارشان را بسیار عوامانه مطرح کنند.
در عصر بعد از پاپ از میان کسانی که از شرق دور ظهور نمودند، ماریکو موری هویداترین چهره از این عصر است. کار موری التقاطی از فرهنگ عامه ژاپنی و تعالیم بودایی است. «سعادت ابدی» موفقترین و گرانمایهترین کار ویدئویی اوست. او در این اثر، در قالب الهه کیچیجوتن ظاهر میشود.
بخش های قبلی پرونده جهانی شدن و هنر جدید را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
رسانهی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید
رسانهی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید قسمت سوم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر برخلاف ویدئو، عکاسی در مقام تصویرگر اصلی سیمای جامعهی امروز جایگاهی اساسی به خود اختصاص داده است. این رسانه امکانات فنی بسیاری را بهکار میگیرد و از آنجا که این هنر اکنون راه و روش خود را تثبیت کرده است، دیگر فقط به عنوان ابزار کمکی برای روشهای تصویرسازی قدیمیتر، همچون طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت
ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت ظهور ویدیو خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت دوم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر از دههی۱۹۶۰ رسانهی جدید ویدیو موضوع بسیار بحثبرانگیزی در هنر معاصر بوده است. در طول چهل سال گذشته هنرمندان پیشرو دسترسی مستقیمی به فناوریهای بسیار پیشرفته داشتهاند. این رسانه در واقع بیشتر در خدمت فعالیت تجاری و استودیوهای تبلیغاتی بوده است. ورود دوربین ویدیویی، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم قسمت اول: جهانی شدن ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه: دکتر علیرضا سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر آخرین دهههای قرن بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی را شاهد بود و ابزارها و روشهای جدیدی را تجربه کرد. مهمترین خصیصهی هنر این قرن وجه تجربی آن است که از نوعی تعامل بین نوآوریها و نهادهای نوین سرچشمه میگیرد. […]