رسانه‌ی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید

رسانه‌ی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید

 قسمت سوم

نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر

سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر


برخلاف ویدئو، عکاسی در مقام تصویرگر اصلی سیمای جامعه‌ی امروز جایگاهی اساسی به خود اختصاص داده است. این رسانه امکانات فنی بسیاری را به‌کار می‌گیرد و از آنجا که این هنر اکنون راه و روش خود را تثبیت کرده است، دیگر فقط به عنوان ابزار کمکی برای روش‌های تصویرسازی قدیمی‌تر، همچون طراحی و نقاشی، محسوب نمی‌شود.
با انتشار نخستین کتاب جامع تاریخ عکاسی، کتاب هلموت و الیسون گرسهیلم در سال ۱۹۶۹، عکاسی پیشینه‌ی خود را بازیافت و به قدرت بی‌همتایش در تنوع‌پذیری و گوناگونی پی برد.
از جنبه‌های مهم تجربیات اخیر عکاسی کشف دوباره‌ی تکنیک در تولید عکس است. چاک کلوز تأثیرات عکاسی را در نقاشی‌هایش به‌طور هوشمندانه‌ای تحلیل کرده است.
رسانه‌ی عکاسی
از جنبه‌های دیگر عکاسی معاصر میل بسیار رایج در آفرینش تابلوهای به‌دقت صحنه‌پردازی‌شده است که در این مورد می‌توان به دو اثر خیلی جالب «خاطرات یک شیک‌پوش آفریقایی»، اثر هنرمند نیجریه‌ای یینکاشو نیبار، و مجموعه «آدم غریب»، اثر عکاس سوئدی الیزلبت اولسون، اشاره کرد. هر دو اثر نوعی جدال را دنبال می‌کنند که با بهره‌گیری از مفهوم ناسازگاری در تصویر نمود پیدا کرده است.
رسانه‌ی عکاسی
در دوره‌ی ویکتورین این نوع تابلوهای صحنه‌پردازی‌شده معمولاً با چند نگاتیو مختلف ساخته می‌شدند. اما در دوره‌ی معاصر، تصویرسازی‌ها به‌صورت دیجیتال در کامپیوتر انجام می‌شوند. این تکنیک هنرمندان جوان زیادی را مجذوب خود کرد که نامدارترین آن‌ها جف وال عکاس کانادایی و آندراس گورسکی عکاس آلمانی هستند.
رسانه‌ی عکاسی
اجرای آثار وال بر اساس تکنیکی رایج در گرافیک تبلیغاتی است که براساس آن تصاویر بزرگ و شفاف خود را روی جعبه‌های نور می‌کشد. بعضی از این تصاویر طبیعت‌گرایانه‌اند و بعضی دیگر همانند «غول‌پیکر و وزش ناگهانی باد» در دنیای وهم و تخیلات سرگردانند.
رسانه‌ی عکاسی
از سوی دیگر تصاویر گورسکی بازسازی فضاهای معمارانه‌اند که به‌شیوه‌ی زیرکانه‌ای واقعیات پذیرفته‌ شده را تحریف کرده و بیننده‌ی خود را به جهانی موازی با دنیای ما سوق می‌دهد. در این میان هولوگرافی یا همان پدیدآوری لیزری تصاویر سه‌بعدی تا حدی به انزوا کشیده شد. تعدادی از هنرمندان سرشناس همچون سالوادور دالی و چاک کلوز در زمان‌های مختلف تجربیاتی با امکانات هولوگرافی داشته‌اند اما این تکنیک هرگز به‌طور گسترده به جریان عمومی و اصلی هنر عکاسی نفوذ پیدا نکرد.
رسانه‌ی عکاسی
چهره‌سازی با کمک هولوگرافی نخست روی فیلم‌های سینمایی صورت می‌گیرد و سپس روی کاغذ عکاسی چاپ می‌شود. تهیه‌ی هولوگراف‌های بزرگ بسیار دشوار است و هزینه‌های گزافی در پی دارد. تماشایی‌ترین کارهای صورت‌گرفته در این زمینه را الکساندر دوکادنه مجسمه‌ساز انگلیسی مقیم آمریکا ساخته است.
رسانه‌ی عکاسی
بخش عمده‌ای از عکاسی معاصر را عکس‌های غیر‌ رسمی تشکیل می‌دهند که زیر سایه‌ی عکس‌های فوری پدید آمدند. این روند عکاسی را در کتاب «تولسا» از مجموعه‌ی عکس‌های لاری کلارک می‌توان دید. تصاویری از نوجوانان بی‌حوصله، خشن و مصرف‌کننده‌ی مواد مخدر. پیش از وی رابرت فرانک در کتاب عکاسی‌اش به نام «آمریکایی‌ها» مجموعه‌ی مشابهی را عرضه کرده بود. این نگرش را ایلس کوتز با عنوان «زیبایی‌شناسی صمیمیت» تفسیر کرد. شاخص‌ترین چهره‌های این شیوه نن گلدین در ایالات متحده و ریچارد بیلینگهام در انگلستان هستند. گلدین زندگی رفقای درجه اول خود را، که انسان‌های بی‌آلایشی بودند، به تصویر می‌کشید.
رسانه‌ی عکاسی

رسانه‌ی عکاسی

رسانه‌ی عکاسیعکاسی مستند همیشه نگاهی طبقاتی داشته است. نیروی روانی عکس، برخلاف نقاشی و طراحی، عمدتاً متکی بر اعتبار و موثق‌بودن آن است.
مالیومینگ، هنرمند جوان چینی، عکاسی است که خود نقش قهرمان را ایفا می‌کند. او از عکاسی به‌عنوان چالشی در برابر رفتارهای متداول و یکنواخت جنسی استفاده می‌کند.رسانه‌ی عکاسی
نخستین عکاسی که هوشیارانه قابلیت‌های جذاب دوربین را برای خلق تصاویر غریب و استثنایی به‌کار گرفت، دایان آربوس است. اما خیلی پیش‌تر از آن پل استرند همین شیوه را در سطح طرح و تجربه به‌کار گرفته بود. چهره‌های برجسته‌ی دیگر این شیوه آندرس سرانو و جوئل پیتر ویتکن هستند که هر دو به یک اندازه شیفته‌ی موضوع مرگ بودند. آثار ویتکن تلفیقی از موضوع‌گرایی دوران معاصر با گرایش‌های قرن نوزدهم است. عکس‌های او با دقت و مهارت برمبنای فضاهای قرن ۱۹ صحنه‌پردازی شده‌اند. تابلوی عکس «مِندان» تصویر مردی است که طی مراسمی آیینی خود را از قلاب آویزان می‌کند. ویتکن این عمل را بخشی از آیینی برای نزدیک‌شدن به حقیقت تلقی می‌کند.رسانه‌ی عکاسی
تفکر دیگری که در عکاسی معاصر پدید آمد، وارد شدن به فراسوی هنجارهای روان‌شناختی است. معروف‌ترین چهره‌ی این قلمرو عکاس فرانسوی پییر مولینیر و نیز عکاس اسپانیایی دیوید نبردا هستند. نبردا که از ناراحتی روانی اسکیزوفرنی رنج می‌برد، مجموعه‌ای از تصاویر شخصی خودش را ساخت و در آن‌ها روند بیماری و تخیلات مالیخولیایی‌اش را به‌تصویر کشید.
در انتها باید افزود که این شیوه‌ی بیان هنری امروز ذاتاً پدیده‌ای جهانی است.

قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ویدیو آرت

ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت

ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت ظهور ویدیو خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت دوم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر از دهه‌ی۱۹۶۰ رسانه‌ی جدید ویدیو موضوع بسیار بحث‌برانگیزی در هنر معاصر بوده است. در طول چهل سال گذشته هنرمندان پیشرو دسترسی مستقیمی به فناوری‌های بسیار پیشرفته داشته‌اند. این رسانه در واقع بیشتر در خدمت فعالیت تجاری و استودیوهای تبلیغاتی بوده است. ورود دوربین ویدیویی، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر جدید

خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید

خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم  قسمت اول: جهانی شدن ادوارد لوسی اسمیت |  ترجمه: دکتر علیرضا سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر آخرین دهه‌های قرن بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی را شاهد بود و ابزارها و روش‌های جدیدی را تجربه کرد. مهم‌ترین خصیصه‌ی هنر این قرن وجه تجربی آن است که از نوعی تعامل بین نوآوری‌ها و نهاد‌های نوین سرچشمه می‌گیرد. […]

0 comments

نویسنده