اسماعیل شیشه گران، روزی که آهنگ هر حرف زندگیست

نمایش آثار اسماعیل شیشه گران
گالری افرند
گشایش: ۱۲ بهمن 

خاتمه: ۲۶ آبان

بازدی افتتاحیه: ۱۶ تا ۲۱
بازدی روزانه: ۱۶ تا ۲۰

نشانی: یوسف آباد خیابان جهان آرا- خیابان ۱۹ (حسینی)- پلاک ۴۸

درباره اسماعیل شیشه گران: 

اسماعیل شیشه گران متولد  ۱۳۳۴ در تهران، نقاش و طراح گرافیک است که دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبای تهران و لیسانس خود را در رشته گرافیک از داشگاه هنر کسب کرده است. وی همچنین با برپایی چندین نمایشگاه انفرادی نقاشی، گرافیک و طراحی با مضامین اجتماعی و سیاسی، با عناوینی نظیر: صلح، پایان قرن، سیگار، سکوت، جام جهانی فوتبال، خاکستر، دوچرخه و … نام برد. و شرکت در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران.
طراحی ده ها پوستر سیاسی-اجتماعی از سال ۱۳۵۷ ، بدون سفارش دهنده، که در داخل و خارج از ایران به طور گسترده به نمایش درآمده است و چاپ تعدادی از آنها در کتاب Graphis Poster همچنین میتوان به شرکت آثارشان در بینال ورشوو یوکوهاماژاپن و سوئیس اشاره کرد.

اسماعیل شیشه گران

محمد حسن حامدی در یادداشتی بر آثار اسماعیل شیشه گران با عنوان «روزی که آهنگ هر حرف؛ زندگیست»، نگاشته است: 

اسماعیل شیشه‌گران به نسلی از هنرمندان ایران تعلق دارد که “آرمان‌خواهی” را سرلوحه‌ی کارداشتند اما از معدود کسانی است که همچنان با این عقیده از خود و هنرش پاسداری می‌کند. تامل در مجموعه آثار او ما را با تنوعی روبرو می‌کند که همگی از همان تصور آرمانی پیروی دارند.
مبارزه با استبداد،آرمانی بود که شیشه گران در جوانی با آن آمیختگی داشت. برای آن سماجت و خطر کرد اما بر خلاف هم مسلکان، چون نتیجه‌ی قابل تصور را از حوادث ایام دریافت نکرد از کار کناره نگرفت بلکه گستره‌ی افکار را گسترش داد و چون به هیچ حزب و سازمانی وابستگی نداشت، آرمان هایی فراتر را در منظر خود نشاند؛ آرمان هایی که به دغدغه های بشر امروز نزدیک تر بود؛حقوق بشر،آزادی‌های اجتماعی، صلح و …
شیشه‌گران دانش آموخته نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا و گرافیک از دانشگاه هنر است و از آمیزش این دو به رفتاری دست یافته تا معنای آثارش بارزتر جلوه کند. در کار او، هنر عمومی وبی واسطه گرافیک، صراحت “معنا” را بیشتر می کند و قدرت طراحی، استحکام آثارش را تضمین می نماید. فیگورهای انسانی و حیوانی او، محکم وخلل ناپذیرند و رنگ ها در یک هارمونی هوشمندانه، نهایت درخشش و جلوه‌گری را دارند.
پوسترهایی که وی با همکاری برادرانش کورش و بهزاد ساخت، مشحون از سمبل هایی آشناست؛ کبوترآزادی، شهادت، گل، فریاد و رنگ های محدود و معناگرا که غالبا به سرخ و سیاه مختصر شده‌اند.
او حتی در آن هنگامی که به خلق آثار انتزاعی می پردازد، از تصورات ذهنی خود فاصله نمی‌گیرد و با دخالت سمبل‌هایی که این بار در فرم و رنگ خلاصه شده‌اند؛ نظیر اندام‌واره های انسانی، رنگ قرمز و فرم های تیزو برنده، آرمان هایش را به مخاطب گوشزد می‌کند.
هنگامی که صحبت از رنج به میان می آید، این محتوا در دایره فکری شیشه‌گران تنها به رنج های سیاسی بشر مختصر نمی‌شود.او رنج را به خرد و کلان تقسیم نمی‌کند، حوادث طبیعی نظیر زلزله و سیل و حتی مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق، دغدغه های دائم او و دستمایه فکری‌اش برای ارائه آثار هنری هستند.
تصویر دوچرخه ها که دوره‌ی مهمی از آثار او را شامل می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ای از معصومیت ایام جوانی باشند که در گذر بی‌وقفه‌ی عمر و راهزنی‌های افکار مشتت و رنگارنگ، از دست رفته تلقی شوند. و از پس پست و بلند ایام و تمامی تلاش‌ها، آن زمان که بی توجهی دائمی بشر را، عمده ترین رنج می پندارد، تنها به ترسیم فریادی جانکاه بسنده می‌کند که اگر چه از سویدای دل بر می‌آمده ؛ اما همچنان بنا ندارد از سیاهی شب و خلوت او فراتر رود!
ٍآثار این هنرمند را علی رغم رویکرد سیاسی شان ، نباید سیاسی پنداشت چرا که “امید” قطعی‌ترین اندیشه‎ایست که از میان آنها زبانه می‌کشد؛ از دهانه اسلحه ها گل می‌روید و همیشه کبوتری هست تا واژه صلح و دوستی را یادآوری کند.
اسماعیل شیشه‌گران در نقد زندگی بشر، زندگی خود را کریمانه ایثار کرده است. تلاش‌های او در خاطر من، همواره این کلام شاملوی شاعر را به یاد می‌آورند: روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم کرد/ و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت / … و من آن روز راانتظار می کشم/ حتی روزی/ که دیگر نباشم.

گشایش نمایشگاه های دیگر را اینجا دنبال کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
طراحی جواهر معاصر

نمایشگاه طراحی جواهر معاصر ایران در گالری چهار

نمایشگاه طراحی جواهر معاصر ایران گالری چهار عنوان: «آرایه ها در گذر زمان»  هنرمندان: فریش البرزکوه و مریم خزعلی گشایش: ۱۲ آبان ۹۶ خاتمه: ۲۲ آبان ۹۶ ساعت بازدید روزانه: ۱۱ الی ۲۰ نشانی گالری چهار: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، خیابان اشراقى، پلاک ۴ نمایشگاه آرایه ها در گذر زمان در واقع نمایش مجموعه آثاری است که تقریبا از ابتدای ساخت جواهر سازى معاصر در حدود ۶ الی ٧ سال پیش آغاز شده و هر ساله مجموعه هایی ساخته و […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
آدم بکان

نقاشی های آدم بکان در گالری اثر

نقاشی های آدم بکان در گالری اثر هنرمند: علیرضا آدم بکان گالری: اثر عنوان: طَب، تن مدیا: نقاشی بازدید روز گشایش: ۴ تا ۹ بعدازظهر بازدید روزانه: یکشنبه تا پنجشنبه ۱۱ صبح تا ۸ بعد از ظهر بازدید جمعه‌ها غیر گشایش: ۴ تا ۸ بعد از ظهر اختتامیه: ۱۰ آذر نگارخانه شنبه‌ها تعطیل است. آدرس: تهران، کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ی ۱۶، کد پستی۱۵۸۳۶۶۶۱۱۵ تلفن :۸۸۳۲۶۶۸۹ نقد نمایشگاه قبل علیرضا آدم بکان را اینجا بخوانید: اخبار گشایش گالری های […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نسیم داوری

نقاش‌های نسیم داوری با عنوان سر در گالری آران

نقاش‌های نسیم داوری با عنوان سر در گالری آران گشایش ۱۲ آبان نمایشگاه انفرادی نقاشی عنوان: سر هنرمند: نسیم داوری گشایش: ۱۲ تا ۲۹ آبان بازدید روزهای جمعه ۴ تا ۸ بازدید روزانه: ۱تا ۷ نگارخانه روزهای شنبه تعطیل است. آدرس گالری: کریم خان خرمند شمالی کوچه دی پلاک ۱ تلفن: ۸۸۸۲۹۰۸۷ بیانیه: لایه‌های رنگ در کنار دیگر آرام آرام جمع می‌شوند تا پرتره‌هایی با طراحی مستحکم و دفرماسیون سنجیده شکل بگیرند. پرتره‌های افرادی که اهالی سرزمین خاصی هستند، هریک […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
سعید رفیعی منفرد

سعید رفیعی منفرد نابودگی را در گالری ایوان به نمایش می‌گذارد

سعید رفیعی منفرد نابودگی را در گالری ایوان به نمایش می‌گذارد گشایش ۱۲ آبان هنرمند: سعید رفیعی منفرد مدیا: نقاشی عنوان: نابودگی گشایش: ۱۲ تا ۲۵ آبان ساعات بازدید در روز گشایش: ۱۶ تا ۲۱ (گالری روزهای شنبه تعطیل است.) ساعات بازدید روزانه: ۱۶ تا ۲۰ آدرس: الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن بست حمید پلاک ۱٫ تلفن: ۲۲۶۰۷۱۲۶ گزارش نمایشگاه های جاری را در لینک زیر دنبال کنید:

۰ comments