مکتب نئوکلاسیک پدیدهای پست مدرن
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت پایانی
نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر
سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر
در نیمه نخست پس از جنگ جهانی اول رژیمهای اقتدارگر همواره بر آن بودند که با ترویج گرایشهای کلاسیک برای خود هویتی باشکوه پدید بیاورند. مکتب کلاسیک بطور شگفتانگیزی در جلوههای متنوع پدیدار گشت. چارلز جنکینز (Charles Jenkins) در کتاب «زبان معماری پُستمدرن» این پدیده را پستمدرنیسم خطاب کرد.نقاشان در آمریکا در ترکیبهای کلاسیک نسبتاً گذران بهتری داشتند که از جمله میتوان به مهمترین آنها ادوارد اشمیت (Edward Schmidt)، آلن فلتوس (Alan Feltus) و دیوید لیگار(David Ligare) اشاره کرد. هنرمندان آمریکایی مکتب کلاسیک را به نشان متفاوت بودن از دیگران به کار گرفتند. تفکر مصلوب شدن در آثار جان کورین (John Currin) تمثیلی است از فشاری که بر بدن تحمیل میشد و همچنین در تصاویر دیگر حامل چهرههای آشنا با گیسوان مدرناند در حالیکه بدنهای آنها دراز و از ریختافتاده بهنظر میرسد.
ایتالیا با وجود موفقیت جهانی پس از آوانگارد در دهه هشتاد میلادی، یکی از معدود کشورهایی است که ادراک کلاسیک را همچنان پابرجا نگاه داشته است. تعدادی از هنرمندانی که انگیزش هنر بیپیرایه را در دهه هفتاد میلادی دنبال میکردند، به نحوی از تصاویر کلاسیک در آثار خود بهره میجستند.
جولیو پائولینی (Giulio Paolini) از سرهای کلاسیک و قطعات گچیِ برگرفته از پیکرهای کلاسیک در چیدمانهایش استفاده میکرد.
کارلو ماریا ماریانی (Carlo-Maria Mariani) نقاش و طراح چیرهدستی است که مهارتش او را سرآمد هنرمندان همعصرش ساخته بود. او شخصیت هنریاش را از وینچنزو کاموچینی، هنرمند نئوکلاسیک، برگرفته و خود را مرید خلف آنتوان رافائل منگز میشناخت.
کارهای ماریانی در تبلور تمایلات نئوکلاسیک خلق شدند و وی را به نوعی، به روند توسعه هنر مفهومی پیوند زدند. نقاشیهای او ویژگی اغواکنندگی خاصی دارند که گاهی بیننده را در تشخیص منظور اصلی او به خطا میاندازند.
دغدغههای نقاشان کلاسیک ایتالیایی از پیچیدگی کمتری برخوردار است اما آثار آنها گواه شورشی بر علیه عادات و روحیات مدرنیسم است. مثلاً اثر کارلو برتوچی در تابلوی «ریشه نقاشی» به یک افسانه یونانی درباره تولد هنر شکلگرا اشاره میکند.
تولد دوباره مکتب کلاسیک در میان هنرمندان اسپانیا هم تحقق یافت. ریکاردو سینالی (Ricardo Cinalli) نقاشی دیواری بسیار عظیمی به شیوه آثار نقاشان تکلفگرای ایتالیایی در کشور اروگوئه خلق کرد. این اثر نه فقط در سبک، که در ابعاد هم با آثار نقاشان کلاسیک ایتالیایی قرن شانزدهم رقابت میکند.
علاوه بر رم، مرکز عمده دیگر در زنده کردن دوباره هنر کلاسیک شهر سنپترزبورگ در روسیه است. این تحول پس از سقوط کمونیسم در روسیه رواج یافت. به بیان دیگر این گرایش نو، ظهور ناسیونالیسم محافظهکار روسی را خبر میداد.
ویتالی کومار (Vitaly Komar) و الکساندر ملامید (Alexander Melamid) بهخاطر تقلید محض از شیوه کلاسیک استالینی هنوز هم تحسینبرانگیزند.
تیمور نوویکوف (Timor Novikov)، نظریهپرداز و مبشر اصلی مکتب کلاسیک در سنپترزبورگ، یکی از پیروان رهیافتهای فولکلوریک میخائیل لاریونوف، از پیشگامان هنر اوایل قرن بیستم روسی است که بعدها شهرت و محبوبیت خود را از دست داد. همچنین نوویکوف حمایت و پشتیبانیاش از ارزشهای سنتی را بر تاریخ سنپترزبورگ، به عنوان شهری کلاسیک که اشکال معماری قرون هجده و نوزده را در خود حفظ کرده است مبتنی می سازد.
ویلهم فن گلودن (Wilhem Von Goloden)، هنرمندی از طبقه اشراف آلمان بود که آثار باکیفیتی در زمینه عکاسی خلق کرد. مجموعه او با نام «تناسخ یونانیان باستان در جسمی تازه» که بخش اعظم آنها از روستاییان و ماهیگیران سیسیلی ایتالیا عکاسی شده است. شیوه تصویرسازیهای گلودن، عمدتاً برای تبلیغ محصولات ورساچه، طراح مد ایتالیایی که محصولاتش در میان طبقه خواص جامعه امروز روسیه بسیار محبوب است، بهکار میرود.
جلوه ظاهری کارهای نئوکلاسیک روسی حتی بیش از نمونههای آثار پیروان ایتالیایی مکتب کلاسیک حاکی از بیثباتی سبکشناختی در بیشتر این آثار است.
آثاری که از تصویرسازی کلاسیک بهره میگیرند، برخلاف همتایان پریشانزده پُست پاپ آنها، به طرق مختلفی قابلمطالعهاند.
بخش های قبلی پرونده جهانی شدن و هنر جدید را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر پاپ | پوچی مالیخولیایی در دنیای مدرن
هنر پاپ | پوچی مالیخولیایی در دنیای مدرن خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت چهارم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر پرطرفدارترین گرایش هنری در دهه ۱۹۹۰ را کماکان هنر پاپ دربرداشته است. هنر پاپ جدید به بیان سیمای جامعهی مدرن شهری با چاشنی تلخ توأم با پوچی مالیخولیایی میپردازد. این تحول از پیوند پاپ با گونههای دیگر هنر از جمله هنر بیپیرایه همراه بوده است […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
رسانهی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید
رسانهی عکاسی | خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید قسمت سوم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر برخلاف ویدئو، عکاسی در مقام تصویرگر اصلی سیمای جامعهی امروز جایگاهی اساسی به خود اختصاص داده است. این رسانه امکانات فنی بسیاری را بهکار میگیرد و از آنجا که این هنر اکنون راه و روش خود را تثبیت کرده است، دیگر فقط به عنوان ابزار کمکی برای روشهای تصویرسازی قدیمیتر، همچون طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت
ویدیو آرت چگونه به هنرهای زیبا راه یافت ظهور ویدیو خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید | قسمت دوم نوشته ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه دکتر سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر از دههی۱۹۶۰ رسانهی جدید ویدیو موضوع بسیار بحثبرانگیزی در هنر معاصر بوده است. در طول چهل سال گذشته هنرمندان پیشرو دسترسی مستقیمی به فناوریهای بسیار پیشرفته داشتهاند. این رسانه در واقع بیشتر در خدمت فعالیت تجاری و استودیوهای تبلیغاتی بوده است. ورود دوربین ویدیویی، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید
خلاصه کتاب جهانی شدن و هنر جدید مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم قسمت اول: جهانی شدن ادوارد لوسی اسمیت | ترجمه: دکتر علیرضا سمیع آذر | نشر نظر سایت تندیس تلخیص مهدیه شادمهر آخرین دهههای قرن بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی را شاهد بود و ابزارها و روشهای جدیدی را تجربه کرد. مهمترین خصیصهی هنر این قرن وجه تجربی آن است که از نوعی تعامل بین نوآوریها و نهادهای نوین سرچشمه میگیرد. […]
خیلی خیلی ممنونم از این که کتاب رو به صورت خلاصه وار و با عکس های مفید قرار دادین برای کسی که فقط بخواد یک موضوع کلی رو بدونه واقعا خوب و مفیده ممنونم