دویست‌ و‌ نود‌ و یکمین شماره‌ تندیس منتشر شد

دویست‌و‌نود‌ویکمین شماره‌ی تندیس روز 23 دی 1393 با روی جلدی از هانری ماتیس منتشر شد. هشت صفحه ویژه‌نامه‌ی نکوداشت استاد سیدصدرالدین شایسته‌شیرازی نیز در این شماره به چاپ رسیده است و پرونده این شماره به قیمت‌گذاری آثار هنری می‌پردازد.
سردبیر در سرمقاله در رابطه با اقتصاد هنر یعنی مبنای بیشتر جدل‌های این سال‌های تجسمی نوشته است.
فرید امین‌الاسلام در شش مصاحبه پرونده با سیمین‌دخت دهقانی، علی مزارعی، فرهاد آذین، رزیتا شرف‌جهان، بهنام کامرانی و آناهیتا قبائیان گفتگو کرده‌ است. سیدامیر سقراطی نیز با شهروز نظری گفتگویی در این زمینه ترتیب داده است.
ثنا ولدخانی در صفحه طراحی سومین قسمت از مقاله “تاریخ طراحی یا تاریخ هنر؟!” را نوشته است.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت تیم ایتل  را معرفی کرده است. تیم ایتل یکی دیگر از هنرمندان نسل چهارم جریان لایپزیگ است، این بار به سبب رویکرد معناگرایانه‌اش انتخاب شد؛ مضاف بر این‌که برخورد فیگوراتیو این هنرمند در رگه‌هایی از نقاشی امروز ایران مشاهده می‌شود، با این تغافل که ابعاد مفهومی آن نادیده گرفته شده است.
مهام میقانی در بخش کاریکاتور در مقاله‌ای با واقعه‌ی ترور چهار کارتونیست فرانسوی، “شارلی ابدو” نوشته است.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد با معرفی هیلتون کرامر منتقد هنری مطرح آمریکایی و پایه‌گذار مجله‌ی فرهنگیِ نومحافظه‌کار «معیار جدید» از صریح‌ترین ژورنالسیت‌های هنری نسل خود بود. وی از همان روزهای اول فعالیت در «آرتس دایجِست» و «نیویورک تایمز»، توجه مخاطب را با مهارت‌های جدلی و گفتمانی در مباحث، دقت و درستی تحسین، و سبعیت و درندگی خود، به سمت خویش معطوف ساخت.
ده نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی را می‌بینیم.

tandis-namayeh-291
فرید امین‌الاسلام آثار نمایشگاه نگار مسعودی در گالری شلمان و مهران مهاجر در Agگالری پرداخته است. مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی نمایش آثار بهمن نیکو در گالری گلستان نقد نوشته است. مینا فشنگچی به نمایش آثار محمد طباطبایی در گالری شکوه پرداخته است. فاطمه سلیمانی به نمایش آثار هما بذرافشان در گالری اعتماد و مهسا فرهادی‌کیا هم درباره‌ی نمایشگاه نقاشی‌های معصومه مظفری در گالری طراحان آزاد نوشته است. زروان روح‌بخشان به آثار جاهد سربلند در گالری اعتماد پرداخته‌ است. اردشیر میرمنگره در یادداشتی به آثار علی‌اکبر صادقی در فرهنگسرای ارسباران پرداخته است. جواد حسنجانی نمایشگاه گروهی «سه در یک» در زیر‌زمین دستان را مورد بررسی قرار داده است. حسن‌علی شریفی درباره‌ی نمایش آثار کاظم پیرزاد در گالری خیام در بابل نوشته است.
گزارش از پنجمین نمایشگاه سالانه‌ی یاد‌روز نیما مرتضوی را حسن موریزی‌نژاد تهیه کرده است.
در صفحه نقاشی این شماره علی گلستانه و شکوفه غفاری مقاله‌ای از جکی وولشلارگر را با عنوان نمایش آنسلم کیفر در آکادمی سلطنتی ترجمه کرده‌اند.
مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر این شماره مطلب خود را با عنوان “حضور‌ غیاب بدن در هنر اجرا” نوشته است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به نمایشگاه ماما اندرسن در نیویورک، لینا سِلاندر نماینده‌ی سوئد در دوسالانه‌ی ونیز ٢٠١٥، نمایشگاهی از آثار کورین ویون و نمایشگاهی از آثار نقاش منظره‌پرداز، کاسپار وولف پرداخته‌اند.
مهدی احمدیان شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «اشک‌ها و تصویرها» نوشته‌ی جیمز الکینز اشاره کرده است.
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: حسن حاضرمشار درگذشت. سه نگارخانه جدید مجوز گرفتند. نیما پتگر در بستر بیماری، ایرانی‌ها در فهرست ۵٠٠ هنرمند بر‌تر جهان و هنر معاصر ایران  در آمستردام.
ویژه‌نامه نکوداشت سیدصدرالدین شایسته شیرازی با مقاله‌هایی از شهروز مهاجر، محبوبه نمازی، هادی سیف و محمدعلی پرواز ضمیمه این شماره تندیس است.

نویسنده