ویلم دکونینگ | طلایهدار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی
خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم
علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی
انتزاع رفتارنما Willem de Kooning
این جریان همچون نقاشی کنشی بر رفتار گرایی احساسی و کنش غریزی هنرمند در حین خلق اثر استوار است. در این شیوه رنگ گذاری به شیوه سنتی با قلممو شکل میگیرد با ضربه قلمهای بیپروا و کنترل نشده. چهرهی اصلی این گرایش در جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی نقاش هلندی ویلم دکونینگ است و البته نقاشانی از جمله فرانتز، رابرت مادرول و کمی قبلتر آرشیل گورکی از نقاشان شاخص این این جنبش محسوب میشوند.ویلم دکونینگ، در سال ۱۹۲۶به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا زندگی حرفهای خود را در کنار استوارت دیوس و آرشیل گورکی شروع کرد. معروفترین آثار دکونینگ مجموعه زن اوست، آغاز این دوره کاری او در سال۱۹۳۸ شروع میشود و در دهههای ۴۰ و۵۰ به اوج خود میرسد. در این مجموعه، با وجود قالب انتزاعی کار، شکل زن قابل تشخیص میباشد. اکثر منتقدین مدرنیست، مجموعه زن دکونینگ را با عدم پایبندی به انتزاع صرف، از قدرتمندترین آثار جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی میدانند. دکونینگ این مجموعه را در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه انفرادی در نیویورک ارائه داد و شگفتی همه را بر انگیخت. در این آثار ضربه قلمهای خشن و عصبی به طوری که پیکره زنهایی که هم مخوفاند و هم ترحم برانگیز در کلیتی آبستره شکل گرفتهاند. در واقع مرزی میان انتزاع و شکل در کارهای وی حفظ میشود این همان خصوصیتی است که بسیاری وی را مسئول فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی میدانند. این بازی مردد وی بین شکل و انتزاع را نیز در کارهایی از جمله سیاه و سفید میتوان دید. تصاویر خطی در این آثار به شکلی سیال در گسترههای وسیع پیش رفتهاند که شباهتش را با کارهای پولاک نمیتوان نادیده گرفت. دکونینگ خود به نوعی ترکیب نقطهها و تکههای بریدهی کاغذ و نورهای نئون در این آثار اعتراف دارد. نقاشیهای وی از لحاظ شکل، ساختار پساکوبیستی را پدید میآورد و از لحاظ موضوع، یادآور سینمای سیاه شاعرانه است که با امواج ایدئولوژیکی این جنبش پیوندی عمیق دارد. کلمنت گرینبرگ در بررسیهای انتقادی خود دکونینگ را از جهت بدبینی و نگاه تلخ ملهم از پیکاسو و از جانب پراکنش عناصر جزئی برای پدیداری سطحی سرشار از جزئیات، در سطح پولاک میشناسد.در آثار وی پیکرهها به عنوان نقطه شروع کار در خروار انبوهی از خطوط چون هزار توی خطوط پیوسته در کارهای پولاک ناپدید یا حداقل مخدوش میشوند. تمامی نقشمایههای نقاش چه ناشی از علاقهاش به کوبیسم ترکیبی و چه از ضربه قلمهای تند رنگ روغن حاکی از فرهنگ کلان شهری میباشد. تابلوی زن و دوچرخه و یا زن شماره یک و زن شماره دو نمونههای بارز این گرایش محسوب میشوند. کلمنت گرینبرگ اساساً وجه مدرنیستی اکسپرسیونیسم انتزاعی را متاثر از ساختار فرهنگ کلانشهری چون نیویورک میداند. دکونینگ راوی شهر مدرن است؛ با همهی جنبههای بیرحم و خشن و در عین حال ترحم برانگیز. تکرار دهان زن در زن و دوچرخه اشارهای به دهان متبسم و باز زن با دندانهای نمایان که در دنیای تبلیغات تجاری و شهری بسیار دیده میشد.
دکونینگ زندگیاش را چون پیکاسو با زنهای متعددی گذرانده بود. شاید به همین دلیل موضوع اصلی کارهای وی زنان بودند. همسر وی الین ماری فراید(دکونینگ) نیز از نقاشان اکسپرسیونیست انتزاعی بود که شخصیتاش در سایه شهرت دکونینگ محو شد. دکونینگ دارای شخصیتی گیرا و بسیار خوش بیان با ظاهری جذاب بود و الگوی خوبی برای هنرمندان جسور آمریکایی به حساب میآمد نسلی که فرهنگ محافظهکارانه و سنتی اروپایش را طرد کرده بود. وی به شدت مجذوب تفریحات شبانه در شهرهای مدرن بود و در عین حال شیفته رفتارهای جوانان چپگرا، کولی پیشه و بوهیمی بود. با این حال هیچ وقت بر خلاف هم دورهایهایش جذب پیروان تروتسکی نشد. وی خوب میدانست به عنوان یک روشنفکر چگونه مدرن فکر کند و اینکه چگونه یک نقاش چیره دست باشد اما نمیدانست چگونه یک نقاش مدرن باشد. دکونینگ طراحی توانا بود و به راحتی حالات مالیخولیایی و پیچیده را به تصویر میکشید و مصمم بود که پارادوکسهای روحی و احساسی در ضمیر ناخودآگاه خویشتن را در یکنوعی نقاشی حالتگرای مدرن تجسم بخشد.
از نکات فوق به انگیزش وی در گرایشات نیمه انتزاعی و بیانگرا و کنشی در آثارش پی میبریم. زندگی وی از حالات متضاد پدید آمده بود عشق ونفرت توأمان، مهر وکین نسبت به زنان زندگیاش و مادرش، حکایتی تلخ و شیرین بود که به طور ناخودآگاه در همهی روایات نوستالژیک وی پدیدار میشدند. وی در کارهایش هم به دنبال تجسم کیفیتی دراماتیک بود و هم در صدد ایجاد شالودهای تاثیر گذار انتزاعی. بنابراین هم میخواست شکلی را بسازد و هم در صدد تخریب آن بود. در هر صورت بخشهای تخریب شده و یا ساخته شده در کلیت تابلو به تعاملی رسیدهاند همان طور که انتزاع و شکل گرایی به نوعی به هم زیستی. از نظر هارولد روزنبرگ، منتقد برجسته که بسیار تحت تاثیر کارهای وی بود، دکونینگ هنرمند عصر ایدئولوژیک هنر امریکا به شمار میرود.
قسمتهای قبل از خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خودکشی روتکو در پردهای از ابهام
خودکشی روتکو در پردهای از ابهام خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی خودکشی روتکو در سال۱۹۷۰، تغییرات رفتاری با کارهایش در پیداشت و تعمق بیشتری در دیدن کارهایش به وجود آورد و البته معماهای بسیاری در ارتباط با کار و زندگی هنرمند بیجواب ماند، همچون داستان سفارش۹ تابلویی که ابتدا به سفارش رستورانی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
وسعت بومهای روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک
وسعت بوم های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم رنگ در کارهای روتکو مستقل از هر فرم انتزاعی با مخاطب در تعامل است وسخن از درون هنرمند دارد؛ گفتمانی که در قالب سطوح رنگی درآمدهاند. این سطوح رنگی در کارهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت
گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی هرچند براساس قسمت پیشین، کارهای پولاک اپتیکال (بصری) نامیده شده و از کارهای دیگر نقاشان همچون پیکاسو، کاندینسکی و یا حتی دکونیگ متمایز گشته است اما جالب است که بدانید منبع الهام خطهای سیال و اشکال موهوم پولاک، تابلوی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی
جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی بعد از پولاک خیلی از هنرمندان سعی کردند ترکیبی تصادفی از رنگ و بافت ایجاد کنند ولی هیچ کدام نتوانستند آن وجه تغزلی پولاک را بیافرینند. پولاک در این شیوه ابداعی تحت تآثیر شننگاری سرخ پوستان غرب امریکا بود.خطها با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان
جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی جکسون پولاک، بیتردید یکی از درخشانترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیست انتزاعی میباشد. با اینکه وی نسبت به باقی نقاشان اروپاییالاصل این جنبش گمنامتر بود، ولی به سبب جسارت و شیداییاش، در اکپرسیونیست انتزاعی به اوج خود […]