هادی علیجانی | اول مرغ بود یا تخم مرغ
یادداشتی بر نمایشگاه هادی علیجانی در گالری پروژههای آران با عنوان Match point
سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب: فاطمه بهمن سیاهمرد
دو تا، چهارتار
آثار علیجانی از اردیبهشت ۹۵ تا آذر ۹۶ دچار تحولاتی متفاوت به لحاظ ادراکی شده است. شخصیتهای آثار علیجانی از قالب سلف پرتره به قاب روایی مهاجرت کردهاند. علیجانی در مقایسه با نمایشگاههای پیشینش با حفظ فرم و رنگ و تکنیک در آثارش، بیشتر موجهای مفهومی را بارور ساخته.در مجموعه آثار این نمایشگاه مخاطب درگیر روابط میان کاراکترها و فضا میشود. جدای ارزش گذاری نسبی یا سببی بین شخصیتها، بیشتر کیفیت لحظه است که خودنمایی میکند. آنهایی که در یک جهش از سطح به حجم، سعی در باورپذیری بیشتر مخاطب از فضا دارند. حتی در آثار نقاشی هم قابها در ابعدادی بزرگتر خود را مهیا میکنند برای روایتی از لحظه. یک قاب از مراسمی که میبایست در یاد بماند شاتر میخورد.رد نگاه هنرمند از حجمها به سطوح و از سطوح به حجمها یا چیدمانها کاملا قابل ردیابی است. گاهی حس میکنی چیدمانها از سطح پیشی گرفتهاند و گاهی هم بالعکس، درست به سان ضربالمثل (اول مرغ بود یا تخم مرغ). تأمل در باب این امر شاید محلی از اعراب نداشته باشد. هر چه هست نمایشی از ارتباط دو سویه بین سطح و حجم است و در این میان فیلتر نگاه و عمل هنرمند است که کیفیت بصری اثر را هر لحظه در جهت ارزشهای خود هنرمند میروبد و میسابد.در قیاس با آثار سال ۹۵، آثار کنونی علیجانی کمی رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته و گاهی حس میکنی آثار وامدار هنر بومی هستند. این امر خود جای تأمل را برای مخاطبی که آثار علیجانی را دنبال میکند، محفوظ نگه میدارد. در این مجموعه هم علیجانی توانسته پیرو آثار پیشینش مرز میان فلو و فوکوس را به چالش بکشد، با این تفاوت که این بار این بیمرزی در چیدمانها هم به چشم میخورد. این وجه در القای تاری در حجمها در نقش پلی است از رویا به حقیقت، از حس به ذهن، از واقعیت به مجاز. این تغییر جوهری در ساختار یک وجه صد در صدی است که چون دمی روح بخش آثار را جانمند میکند. خطای دید در حجمی که درست در مقابل توست نه سرابی در کویر، سرگیجه نیست، عروس و دامادی که در نگاهت مدام به تاری می روند. این پرده تار مجازی نیست، وَهم نیست، این ماهیت متعلق خود واقعیت است و در اینجا است که هنرمند در خلاف جهت آب ره پوییده.
گزارش تصویری نمایشگاههای جاری را در لینک زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما
رمانتیک سیاه پوریا پرهیزکار در گالری هما گزارش تصویری نمایشگاه پوریا پرهیزکار در گالری هما با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» این هفته در گالری هما شاهد نقاشیهای پوریا پرهیزکار هستیم که تمامی آنها با مدادرنگی کار شدهاند. این نمایشگاه با عنوان «همه چیز از یک توپ شروع شد» از تاریخ ۱۷ آذر آغاز شده و تا ۲۸ آذر ادامه دارد. در بیانیه نمایشگاه آمده است: مواجه ی غرب و شرق مالامال از عواطف و احساسات اغراق […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نمایشگاه هویت در گالری استال عمان افتتاح شد |گزارش تصویری
گزارش تصویری نمایشگاه هویت در گالری استال عمان هنرمندان: جاوید رمضانی، مرجان حبیبیان، یواخیم هینزل، مریم محمدی. این نمایشگاه شامگاه روز ششم دسامبر در گالری استال عمان گشایش یافت در این نمایشگاه چهار هنرمند آثار خود با موضوع هویت را به تماشا گذاشتند. مضمون این نمایشگاه برپایه کنکاشی در حال و گذشته، هویت ملی و مهاجرت شکل گرفته و این چهار هنرمند با خاستگاه های متفاوت این کنکاش را به اثر هنری تبدیل نمودهاند. آثاری در مدیای نقاشی عکس و فتوآرت. […]