چگونه نقاشی را شروع کنیم و در آن حرفه ای شویم؟

چگونه نقاشی را شروع کنیم | از ابتدا تا انتهای مسیر نقاش شدن

آموزش نقاشی

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند “هر کس که استعدادش را دارد، می‌تواند نقاشی کردن را شروع کند”. باید بگوییم این حرف تفکری کاملاً اشتباه است که باعث می‌شود افراد به‌دنبال شروع نقاشی نروند. در اصل نقاشی به چیزی بیشتر از استعداد، یعنی علاقه و استمرار نیاز دارد. افرادی که به این هنر بسیار جذاب علاقه دارند، به‌دنبال پاسخی مناسب برای سؤال چگونه نقاشی را شروع کنیم؟ می‌گردند.

نقاشی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین هنرهای تجسمی است که بسیاری از افراد، علاقه‎‌مند به یادگیری آن هستند. ممکن است شما برای شروع کردن مسیر نقاشی سؤالات و دغدغه‌های زیادی داشته باشید. سؤالاتی مانند: چه قدم‌هایی باید بردارم؟ چطور نقاشی بکشم؟ چه لوازمی نیاز دارم؟ چگونه می‌توانم به‌صورت حرفه‌ای وارد بازار کار نقاشی شوم؟ و…

در این مطلب به نقل از تیم گود وود، به تمامی این سؤالات پاسخ داده‌ایم. چنانچه با چالش نقاشی را از کجا شروع کنم روبه‌رو هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

برای شروع نقاشی از کجا شروع کنیم؟

برای قدم گذاشتن در دنیای نقاشی، اولین و مهم‌ترین عامل، علاقه و انگیزه شخصی است. باید نقاشی کشیدن را دوست داشته باشید و از انجام این کار لذت ببرید. نقاشی مهارتی است که با تکرار و تمرین بهتر می‌شود. پس باید در این مسیر صبور باشید، استمرار داشته باشید و انتظارات غیرمنطقی از خودتان را کنار بگذارید. مهم نیست از چه سنی قصد دارید وارد این دنیای هیجان‌انگیز شوید، مهم این است که از کشیدن نقش‌ها لذت ببرید.

در این راه، خود را با دیگران مقایسه نکنید و فقط روی پیشرفت خود تمرکز کنید. این مسئله را قبول کنید که هر نقاش حرفه‌ای، روزی در ابتدای مسیر مبتدی بوده است. برای شروع نقاشی، نیاز نیست همه چیز را بدانید یا همه لوازم را داشته باشید. فقط با چند مورد ساده مثل مداد، کاغذ، پاک‌کن و تراش می‌توانید این مهارت بسیار جذاب را آغاز کنید.

برای یادگیری نقاشی از کجا شروع کنم؟

برای اینکه بدانیم باید چگونه نقاشی را شروع کنیم، نیاز است قدم‌هایی برای رسیدن به آن برداریم. برای موفق شدن در این راه، به قدم‌هایی که در ادامه آورده شده است توجه کنید. این مراحل عبارتند از:

1.      انتخاب هدف

بسیار مهم است که در همان ابتدا هدف خود را از نقاشی مشخص کنید. اینکه می‌خواهید این مهارت را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و از آن کسب درآمد کنید، یا قصد دارید فقط هنر نقاشی را یاد بگیرید و به‌عنوان تفریح به آن نگاه می‌کنید. هر کدام از این انتخاب‌ها مسیر متفاوتی دارند، که اگر در ابتدا به‌درستی انتخاب نشود، به هدف موردنظر نمی‌رسید.

2.      انتخاب تکنیک نقاشی برای شروع نقاشی

تکنیک نقاشی، روش یا ابزاریست که با استفاده از آنها آثار نقاشی کشیده می‌شوند. برخی از تکنیک‌های رایج نقاشی عبارتند از: مداد، مداد رنگی، خودکار، ماژیک، گچ، ذغال، پاستل، آبرنگ، روغن، اکریلیک و… . هر کدام از این تکنیک‌ها خصوصیات و قواعد خاص خود را دارند.

برای شروع نقاشی، می‌توانید یکی از تکنیک‌ها را بر اساس علاقه، دسترسی و میزان بودجه خود انتخاب کنید و با آن آشنا شوید؛ سپس با گذشت زمان و تسلط به آن، می‌توانید سراغ تکنیک‌های دیگر نیز بروید و آن‌ها را یاد بگیرید.

برای اینکه بتوانید راحت‌تر به سؤال نقاشی را از کجا شروع کنم پاسخ دهید، پرکاربردترین تکنیک‌های نقاشی را شرح داده‌ایم:

  • سیاه قلم: در دنیای نقاشی، تکنیک سیاه قلم با ترکیب نور و سایه سروکار دارد. این روش یکی از اصول پایه‌ای و کلاسیک در نقاشی محسوب می‌شود. در تکنیک سیاه قلم میزان تقارن و تضاد بین تاریکی، روشنی و کنترل کردن آن در طرح بسیار اهمیت دارد.
آموزش نقاشی
  • رنگ روغن: تکنیک نقاشی با رنگ روغن یکی از تکنیک‌های معروف و کلاسیک است. در این روش از رنگ‌های روغنی به‌عنوان ماده اصلی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌شود. هنرمندان با استفاده از رنگ‌های روغنی، طرح‌هایی با جزئیات زیاد را به زیبایی خلق می‌کنند.
آموزش نقاشی
  • پاستل گچی: یکی از تکنیک‌های نقاشی است که با استفاده از پاستل‌های گچی روی سطوح مختلف مانند تخته، کاغذ و پانل‌های مخصوص کشیده می‌شود. این تکنیک برای ایجاد تصاویری با ظرافت و رنگ‌های ویژه شناخته می‌شود. تکنیک فوق به هنرمندان اجازه می‌دهد تا با استفاده از پاستل، نقاشی‌ای با جزئیات دقیق و رنگ‌های پرجنب‌و‌جوش ایجاد کنند.
آموزش نقاشی
  • رنگ اکریلیک: رنگ‌های آکریلیک، پلیمری هستند که با آب مخلوط می‌شوند و پس از طراحی روی بوم یا کاغذ به سرعت خشک می‌شوند. به همین دلیل است که این تکنیک را از سریع‌ترین تکنیک‌های نقاشی می‌دانند. این رنگ‌ها بر پایه‌ی آب هستند و بوی بدی ندارند، به همین خاطر برای استفاده در فضاهای بسته گزینه‌ای مناسب هستند.
آموزش نقاشی
  • آبرنگ: تکنیک نقاشی با آبرنگ یکی از تکنیک‌های نقاشی معروف و زیباست. در این روش از آبرنگ‌ به‌عنوان ماده اصلی برای خلق تصاویر استفاده می‌شود. این تکنیک از آب برای رقیق کردن رنگ‌ها کمک می‌گیرد و طرح‌ها را روی تخته نقاشی یا کاغذ منتقل می‌کند. آبرنگ برای ایجاد تصاویری با رنگ‌های زیبا و شفاف مناسب است.
آموزش نقاشی
  • گواش: تکنیک نقاشی با گواش، یکی دیگر از تکنیک‌های نقاشی بر پایه‌ی آب است که از آن برای محلول کردن رنگ‌های گواش جهت ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند. این تکنیک به هنرمندان این امکان را می‌دهد تا تصاویر زیبا و مات با رنگ‌های زنده و جذاب ایجاد کنند. ثابت ماندن رنگ از ویژگی‌های اصلی این نوع رنگ‌هاست که باعث خلق تابلوهای فاخری با استفاده از آن می‌شود.
آموزش نقاشی
  • ویترای: تکنیک نقاشی با ویترای، تکنیک هنری منحصربه‌فردی است. در این تکنیک، از رنگ ویترای که نوعی رنگ تخصصی برای طراحی روی شیشه یا سطوح فلزی است، استفاده می‌شود. بعد از نقاشی با این نوع رنگ، لوازم به دمای بالا و مستقیم نیاز دارند تا رنگ‌های ویترای تثبیت شود.
آموزش نقاشی
  • نقاشی دیجیتال: تکنیک نقاشی دیجیتال روشی مدرن در دنیای نقاشی است. این روش با استفاده از ابزار و نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. تکنیک نقاشی دیجیتال به هنرمندان و طراحان این امکان را می‌دهد تا تصاویر را روی صفحه نمایش دیجیتال ایجاد کنند و با استفاده از ابزارهای دیجیتال، جزئیات رنگ و تکنیک‌های مختلف را به‌صورت دقیق و تنظیم‌شده اعمال کنند.
آموزش نقاشی

چنانچه دوست دارید تمامی این تکنیک‌ها را یاد بگیرید، اما نمی‌دانید که کدام تکنیک برای شروع بهتر است، ما در اینجا به شما می‌گوییم که برای شروع نقاشی سراغ کدام تکنیک‌ها بروید تا در مسیر درستی قرار بگیرید.

  1. برای آغاز این مسیر، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تکنیک نقاشی با مداد سیاه یا مدادرنگی استفاده کنید. نقاشی با استفاده از مداد، راحت‌ترین روش یادگیری بوده که برای ورود به دنیای نقاشی بسیار کارآمد است.
  2. سپس می‌توانید به سمت تکنیک‌های پودری مانند سیاه قلم و پاستل رنگی بروید.
  3. زمانی که مهارت لازم را در روش‌های فوق به دست آوردید، نوبت به کار با رنگ‌ها می‌رسد. بهتر است برای شروع نقاشی با رنگ، از رنگ‌های اکرولیک که برای مبتدیان مناسب است، استفاده کنید.
  4. در ادامه به سراغ تکنیک‌های آبرنگ یا آب مرکب بروید و بعد از کسب مهارت لازم نوبت به یادگیری نقاشی با رنگ روغن می‌رسد.

3.      یاد گرفتن اصول نقاشی

اصول نقاشی، قوانین و دستورالعمل‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا آثار خود را بهتر به تصویر بکشید. این اصول شامل مواردی مانند: نحوه‌ی چینش عناصر در صحنه، اندازه و نسبت عناصر با یکدیگر، پرسپکتیو، نور و سایه، ترکیب رنگ‌ها، نحوه‌ی در دست گرفتن مداد و اصولی از این دست است.

با رعایت این اصول می‌توانید در زمینه نقاشی مهارت لازم را بدست آورید. برای موفق شدن در هنر نقاشی، پیشنهاد می‌کنیم که با این اصول آشنا شوید و با انجام تمرینات ساده و متناسب با سطح خود، آنها را تقویت کنید. برخی از منابع مفید برای یادگیری اصول نقاشی عبارتند از:

  • کتاب آموزش نقاشی: این کتاب‌ها به صورت جامع و کاربردی به شما در یادگیری تکنیک‌ها و اصول نقاشی کمک می‌کنند. با استفاده از کتاب‌های آموزش نقاشی، به‌دلیل وجود مثال‌های عکس‌دار و تمرین‌های گام‌به‌گام، می‌توانید نحوه نقاشی موضوعات مختلف را یاد بگیرید. این کتاب‌ها برای افرادی در سطح مبتدی تا پیشرفته مناسب هستند.
  • مجلات آموزش نقاشی: یکی از راه‌هایی که در پاسخ به سؤال چگونه نقاشی را شروع کنیم می‌توان گفت، استفاده از مجلات آموزشی نقاشی است. این مجلات به صورت ماهانه منتشر می‌شوند و در آن‌ها مطالب جذاب و آموزشی درباره‌ی نقاشی قرار دارد. در این مجلات، با آثار نقاشان معروف و جدید آشنا می‌شوید و نکات و ترفندهای کاربردی را یاد می‌گیرید. استفاده از این مجلات برای افرادی در سطوح متوسط تا حرفه‌ای مناسب است.
  • وب‌سایت‌های آموزش نقاشی: این وب‌سایت‌ها پلتفرم آنلاین برای یادگیری نقاشی هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه، به دوره‌های آموزشی نقاشی دسترسی داشته باشید. در این وب‌سایت‌ها، با استادان حرفه‌ای و باتجربه در زمینه نقاشی آموزش می‌بینید و می‌توانید پروژه‌های خود را به اشتراک بگذارید تا نظرات دیگران را دریافت کنید.

4.      انتخاب سبک نقاشی برای شروع نقاشی

آموزش نقاشی

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که به سؤال نقاشی را از کجا شروع کنیم می‌توان داد این است که باید سبک نقاشی خاصی را انتخاب کنید. سبک نقاشی، روش یا جنبه‌ای است که نقاش در خلق آثار خود به کار می‌برد. سبک نقاشی بر اساس زمان، مکان، فرهنگ، جریان هنری، فلسفه یا شخصیت نقاش تعریف می‌شود.

برخی از سبک‌های شناخته شده نقاشی عبارتند از: رئالیسم، سورئالیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کلاسیسم، رومانتیسم، مینیاتور، مدرن و پست مدرن. برای شروع نقاشی، می‌توانید چند سبک را براساس علاقه و سلایق خود بررسی کنید و با آثار نقاشان معروف آن سبک آشنا شوید. البته در طول زمان، سبک خود را پیدا می‌کنید.

5.      پیدا کردن ایده و خلاقیت در نقاشی

در ابتدای راه نقاشی برای اینکه بدانید چگونه نقاشی یاد بگیریم، نیاز نیست از همان اول راه، ایده‌های خارق‌العاده داشته باشید. در ابتدای مسیر از نقاشی‌های دیگران ایده بگیرید یا از روی آنها بکشید. با انجام اینکار و با گذشت زمان، ایده‌هایی به ذهن‌تان می‌رسد که می‌توانید از آنها در همان طرح‌ها استفاده کنید و تغییر دهید. در نهایت ذهن شما برای ایده‌پردازی و خلاقیت آماده می‌شود و می‌توانید طرح‌های مختص خود را بکشید.

چطور نقاشی بکشیم؟

برای نقاشی کشیدن روش‌های مختلفی وجود دارد که به تکنیک، سبک و موضوع نقاشی بستگی دارد. اما به‌طور کلی، می‌توان گفت که برای کشیدن نقاشی، مراحل زیر طی می‌شود:

  • انتخاب موضوع: موضوع نقاشی، همان چیزیست که قصد دارید آن را به تصویر بکشید. ممکن است موضوع نقاشی شما چیزی واقعی مثل منظره، چهره، گل و مواردی از این دست باشد. یا موضوعی خیالی مانند رؤیا، احساس، فانتزی و موارد مشابه باشد. برای انتخاب موضوع نقاشی، می‌توانید از علاقه، الهام، تخیل یا تمرین‌های خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از آثار نقاشان دیگر الگو بردارید و با ایجاد تغییراتی، موضوع جدیدی انتخاب کنید.
  • طرح اولیه: طرح اولیه، نقاشی ساده و طرح کلی است. در این طرح، با استفاده از خطوط و اشکال هندسی، عناصر در صحنه قرار می‌گیرند. هدف از طرح اولیه، تعیین جایگاه، اندازه و نسبت عناصر با یکدیگر است. برای طرح اولیه، از مداد ساده یا رنگی استفاده می‌شود که با فشار کم طرح روی کاغذ کشیده شده تا در صورت لزوم امکان پاک کردن یا تغییر  آن وجود داشته باشد.
  • جزئیات: جزئیات، عبارتند از خطوط و شکل‌هایی که باعث می‌شوند عناصر طرح اولیه شما شکل و حجم پیدا کنند. هدف از کشیدن جزئیات تعیین شکل، حالت و نقش‌های ریز عناصر است. برای جزئیات، ممکن است نیاز باشد که از نور و سایه استفاده کنید تا عمق و بُعد عناصر را به تصویر بکشید. همچنین برای کشیدن این موارد، امکان دارد نیاز باشد که از رنگ‌ها استفاده کنید تا جو و حالت عناصر را به تصویر بکشید.
آموزش نقاشی
  • مرحله پایانی: در مرحله آخر نقاشی، شما آثار خود را بازبینی، اصلاح و تکمیل می‌کنید. هدف از این مرحله، رفع نواقص و افزایش کیفیت نقاشی است. در مرحله پایانی ممکن است نیاز باشد که از تکنیک‌های مختلفی مانند: برجسته کردن، تار کردن، لکه زدن، خط زدن و تکنیک‌های دیگر استفاده کنید تا جلوه‌های مختلفی به نقاشی خود بدهید.

برای حرفه‌ای شدن در حوزه‌ی نقاشی باید چند ساعت در روز تمرین کرد؟

در جواب این سؤال که چگونه نقاشی را شروع کنیم تا حرفه‌ای شویم، باید بگوییم که در درجه اول به استمرار نیاز است. برای حرفه‌ای شدن در نقاشی، تعداد ساعات تمرین در روز به تنهایی کافی نیست. مهم‌تر از تعداد ساعات، کیفیت و منظم بودن تمرینات است. باید به‌صورت روزانه و با برنامه‌ریزی مناسب، تمرین کنید و به چالش‌های جدید بپردازید.

باید از خطاهای خود یاد بگیرید و سعی کنید آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین نیاز است از نظرات و انتقادات دیگران استفاده کنید تا ایرادات طرح‌های خود را دقیق‌تر متوجه شوید. آثار نقاشان دیگر را بررسی کنید و از آنها الگو بگیرید. سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف را امتحان کرده و سبک خود را پیدا کنید.

به‌طور تقریبی، می‌توان گفت که برای حرفه‌ای شدن در هنر نقاشی، حداقل 2 تا 4 ساعت تمرین در روز نیاز است. شایان ذکر است که این میزان از تمرین نتیجه خود را 3 تا 5 ماه بعد نشان خواهد داد. البته این تعداد ساعت به سطح، هدف و علاقه شما نیز بستگی دارد.

افراد مبتدی به چه لوازمی برای طراحی نیاز دارند؟

برای آشنایی با اینکه چگونه نقاشی را شروع کنیم، باید با لوازم موردنیاز در این حوزه هم آشنایی داشته باشید. هرچند در ابتدای مسیر به لوازم زیاد نیازی نیست. فقط با چند مورد ساده مانند مداد، کاغذ، پاک‌کن و تراش می‌توانید نقاشی را آغاز کنید.

البته در ادامه لوازم دیگری هم وجود دارند که برای نقاشان مبتدی مناسب هستند و می‌توانند به شما در خلق آثار بهتر کمک کنند. برخی از این لوازم عبارتند از:

  • گوشه کاغذ: گوشه کاغذ، قطعه‌ای کاغذ است که بر روی صفحه میز طراحی قرار می‌گیرد و با نوار چسب به آن متصل می‌شود. هدف از استفاده از گوشه کاغذ، جلوگیری از حرکت کاغذ نقاشی و حفظ تخت بودن آن است. برای استفاده از گوشه کاغذ، باید چهار قطعه کاغذ را به شکل مثلث ببرید و هر کدام را در گوشه‌های کاغذ نقاشی قرار داده و با نوار چسب به صفحه میز یا محلی که طراحی می‌کنید، بچسبانید.
  • پالت رنگ: پالت رنگ، یک صفحه یا ظرف است که برای قرار دادن و ترکیب رنگ‌های نقاشی استفاده می‌شود. پالت رنگ می‌تواند از جنس پلاستیک، فلز، سفال، شیشه یا چوب باشد که دارای حفره‌هایی بوده که در آن رنگ‌های مختلف ریخته می‌شود. برای استفاده از پالت رنگ، باید رنگ‌های اصلی را در حفره‌های پالت قرار داده و با فرچه یا کارد، رنگ‌های دلخواه خود را تولید کنید. این پالت به شما کمک می‌کند تا رنگ‌های مناسب و هماهنگ برای نقاشی خود داشته باشید.
  • محو کن: پنسل اصلاحی که به آن پاک کننده خطا نیز گفته می‌شود، ابزاریست که برای پاک کردن رنگ‌های اضافی یا ایجاد جلوه‌های خاص در نقاشی استفاده می‌شود. این وسیله ممکن است از جنس پنبه، کاغذ، دستمال و اسفنج باشد که با فشار یا سایش روی سطح نقاشی عمل می‌كند. پنسل اصلاحی به شما کمک می‌کند تا نقاشی تمیز و زیباتری داشته باشید.
چکونه نقاشی شروع کنیم

افراد حرفه‌ای به چه لوازمی برای نقاشی و طراحی نیاز دارند؟

برای حرفه‌ای شدن در نقاشی، لوازم بیشتر و پیچیده‌تری نیاز دارید که به شما در خلق آثار حرفه‌ای و خلاقانه کمک می‌کنند. البته که به تکنیک و سبک نقاشی شما نیز بستگی دارد که چه لوازمی را انتخاب کنید.به‌طور کلی، برخی از لوازم مورد نیاز برای نقاشان حرفه‌ای عبارتند از:

  • میز طراحی: میز طراحی، میزی خاص است که برای نقاشی ساخته می‌شود. این میز، صفحه‌ای قابل تنظیم دارد که این امکان را فراهم می‎کند تا زاویه آن را بر اساس نور و راحتی خود تغییر دهید. همچنین قسمت‌هایی هم برای قرار دادن وسایل دارد که به راحتی شما در زمان نقاشی کمک می‌کند.

میز طراحی گود وود، طوری طراحی شده که متناسب با آناتومی بدن باشد تا فشار کمتری به گردن و کمر وارد شود. برای مشاهده میز طراحی می‌توانید وارد این لینک شوید.

این محصول قابلیت تنظیم زاویه و شیب، محلی برای قرار دادن لوازم (مداد، پاک‌کن، قلم و دیگر لوازم) و قابلیت حمل‌و‌نقل آسان دارد. همچنین به‌علت ضدآب بودن چوب این میز، نگران ریختن رنگ‌ها روی آن نخواهید بود و به راحتی تمامی لکه‌ها از روی آن پاک می‌شوند.

آموزش نقاشی
  • اسپری: قوطی فلزی است که درون آن رنگ و گاز فشار قرار دارد که با فشار دادن یک دکمه، رنگ را به‌صورت ذرات ریز بیرون می‌پاشد. اسپری برای نقاشی روی سطوح گسترده و صاف مثل دیوار، بوم، کاغذ و سطوحی از این دست مناسب است. با استفاده از اسپری، می‌توانید رنگ‌های شفاف و پخش شده را به تصویر بکشید، همچنین جلوه‌های مختلفی مثل: گرادیان، سایه و تار ایجاد کنید.
  • کاردک: قطعه‌ای فلز یا پلاستیک که دارای یک صفحه صاف و یک دسته است که برای پخش کردن یا خط کشیدن رنگ‌های نقاشی استفاده می‌شود. کاردک برای تکنیک‌های چسبنده و غلیظ مثل روغن و اکریلیک مناسب است. با استفاده از این وسیله، می‌توانید رنگ‌های ضخیم و بافت‌دار را به تصویر بکشید و جلوه‌های مختلفی مثل: خط، لکه و خال ایجاد کنید.
  • چسب: ماده‌ای است که برای چسباندن عناصر مختلف به سطح نقاشی استفاده می‌شود. چسب برای سبک‌های خلاقانه و مدرن مثل کلاژ و میکس‌مدیا مناسب خواهد بود. با استفاده از چسب، می‌توانید عناصر مختلفی مثل: کاغذ، پارچه، عکس و برچسب را به نقاشی خود اضافه کنید تا جلوه‌های مختلفی مثل: حجم، تنوع و تضاد ایجاد کنید.

نکاتی برای بهبود سریع مهارت‌های نقاشی

نقاشی رو از کجا شروع کنم؟ هنوز هم این سؤال در ذهن شما پرسه می‌زند؟ تسلط بر نقاشی هم مانند هر مهارت جدیدی، کمی زمان می‌برد و نیاز به آزمون‌وخطا دارد. در واقع چرخه‌ای از یادگیری، تمرین و تحلیل نتایج است.

برای بهبود سریع، اختصاص زمان منظم برای تمرین نقاشی امری حیاتی‌ست. اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید با مقیاس کوچک‌تر شروع کنید. با خلق تعداد زیادی اثر کوچک، هم سرعت نقاشی شما افزایش می‌یابد و هم موضوعات متنوعی را تجربه خواهید کرد.

اشتباهات رایج مبتدیان در زمان شروع نقاشی

در این بخش به چند اشتباه رایجی که نقاشان در ابتدای مسیر خود انجام می‌دهند، پرداخته‌ایم. این اشتباهات شامل موارد زیر هستند:

●        انتخاب نادرست مواد

اگرچه نیازی نیست مواد زیادی برای شروع نقاشی داشته باشید و الزاماً نباید گران‌ترین مواد را از همان ابتدا تهیه کنید، اما استفاده از مواد نامناسب می‌تواند کل فرآیند نقاشی را دشوار کند.

●        مخلوط کردن بیش از حد رنگ‌ها

به جای مخلوط کردن دو سایه کاملاً متفاوت، سعی کنید ابتدا گرادیانی از سایه‌های میانی بین آن دو رنگ را روی پالت ایجاد کنید. به این ترتیب، رنگ‌ها کمتر گل‌آلود به نظر می‌رسند.

آموزش نقاشی

●        استفاده بیش از حد از سفید تیتانیوم

اگر با رنگ روغن یا اکریلیک کار می‌کنید، احتمالاً نیاز به تیوب بزرگی از سفید تیتانیوم خواهید داشت. از این رنگ برای ایجاد بازتاب‌ها و تناژ‌های روشن استفاده زیادی می‌شود.

سفید تیتانیوم نفوذناپذیر است، بنابراین وقتی با رنگ‌های شفاف مخلوط می‌شود، آن‌ها را نفوذناپذیر می‌کند. نکته دیگر این است که از سفید تیتانیوم خالص در بازتاب‌ها استفاده نکنید.

●        استفاده بیش از حد از مشکی ایووری

از طرف دیگر، با اضافه کردن مشکی ایووری زیاد به مخلوط رنگ، ممکن است گل‌آلود و فاقد رنگدانه به نظر برسد. مشکی ایووری یک آبی با کرومای پایین و خنک است. بنابراین نه تنها رنگ‌ها را تیره می‌کند، بلکه اگر زیاد استفاده شود، رنگ‌ها را از رنگدانه خود تهی می‌کند.

●        اشباع بیش از حد رنگ‌ها

بسیاری از مبتدیان به سمت اشباع بیش از حد مخلوط‌های رنگی متمایل هستند. با این حال، رنگ‌ها در شرایط واقعی اغلب ملایم به نظر می‌رسند. یاد بگیرید رنگ‌ها را با خنثی‌سازی آن‌ها، ملایم‌تر کنید تا مخلوط‌های رنگی واقع‌گراتر، ظریف‌تر و زیباتری ایجاد کنید.

چگونه وارد بازار کار نقاشی شویم؟

برای وارد شدن به بازار کار نقاشی، باید آثار خود را به دیگران نشان دهید تا شناخته شوید. برای این کار، راه‌های مختلفی وجود دارد که بستگی به هدف و امکانات شما دارد. برخی از این راه‌ها عبارت‌اند از:

  • شرکت در نمایشگاه‌ها: نمایشگاه‌ها، فرصتی هستند که شما می‌توانید آثار خود را در یک فضای عمومی به نمایش بگذارید و با دیگر نقاشان و علاقه‌مندان به نقاشی ارتباط برقرار کنید. شرکت در نمایشگاه‌ها، به شما کمک می‌کند تا شهرت و اعتبار به دست آورید و شاید هم بتوانید آثار خود را به فروش برسانید. برای شرکت در نمایشگاه‌ها، می‌توانید از طریق سازمان‌ها، انجمن‌ها و گالری‌ها اقدام کنید یا خودتان درخواست دهید و شرایط لازم را بپذیرید.
آموزش نقاشی
  • حضور در فضای مجازی: فضای مجازی، روش دیگری است که شما می‌توانید آثار خود را به دیگران نشان دهید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. حضور در فضای مجازی، به شما کمک می‌کند تا افراد بیشتری را جذب کنید و بازخوردهای مختلفی دریافت کنید. برای حضور در فضای مجازی، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های خود یا دیگران استفاده کنید و آثار خود را به صورت عکس، فیلم یا صوت منتشر کنید.
  • پذیرفتن سفارش: سفارشات، درخواست‌هایی هستند که شما از طرف دیگران برای خلق آثار نقاشی مشخص دریافت می‌کنید. پذیرفتن سفارشات، به شما کمک می‌کند تا به درآمدزایی برسید و با چالش‌های جدید روبرو شوید. برای پذیرفتن سفارشات، می‌توانید از طریق دوستان، آشنایان، مشتریان قبلی یا فضای مجازی درخواست بگیرید و شرایط لازم مانند موضوع، سبک، تکنیک، اندازه، قیمت و زمان تحویل با آن‌ها هماهنگ کنید.

کلام آخر

نقاشی هنری بسیار جذاب است که در صورت داشتن علاقه به آن، گذر زمان را متوجه نمی‌شوید. پاسخ به سؤال چگونه نقاشی را شروع کنیم، چالشی بزرگ برای افرادیست که به تازگی می‌خواهند پا در این عرصه بگذارند. اما اصلاً جای نگرانی ندارد، با کمی انگیزه و استمرار می‌توانید جایگاه خوبی در این عرصه به دست آورید.

در این مقاله به شما در رابطه با ابزار و لوازم موردنیاز نقاشان مبتدی و حرفه‌ای توضیحات لازم را دادیم. چنانچه فردی مبتدی هستید و بودجه لازم را برای تهیه‌ی میز طراحی دارید، گود وود به شما پیشنهاد می‌کند تا با تهیه این وسیله، کیفیت کار خود را افزایش دهید.

متن برگرفته از سایت: Fine Art Tutorials

نویسنده