حراج خیریه رعد ۴۹۶میلیون تومان فروخت

[one_third]هنرآنلاين:

دومین حراج آثار هنری خیریه رعد شامگاه جمعه در محل این موسسه خیریه در حالی برگزار شد که گروه قابل توجهی از هنرمندان و علاقه‎مندان به خرید آثار هنری در این موسسه گرد هم جمع شده بودند. رکورد گرانترین اثر به فروش رسیده در این شب 55 میلیون تومان بود؛ در حالی که ارزانترین اثر چکش خورده 1 میلیون 400 میلیون تومان اعلام شد.
پیش از آغاز حراج نمایشگاه آثار ۷۷ هنرمند در رشته‎های نقاشی، نقاشی‎خط و مجسمه در این موسسه افتتاح شد تا حاضران با آنچه قرار بود توسط توفان گرکانی مجری حراج چکش بخورد آشنا شوند.
آثاری از هنرمندان شناخته شده و جوان که در کنار هم مجموعه قابل توجهی را قرار داده بود و بسیاری را کنار خود نگه می‌‎داشت تا برای خرید وسوسه کند. آثاری از پرویز تناولی، نصرالله افجه‎ای، فریدون آو، آنه‌محمد تاتاری، علیرضا آستانه، شهریار احمدی و بسیاری دیگر از هنرمندان که در این نمایشگاه روی دیوار رفته بود.
پس از پایان نمایشگاهی که دو ساعت در جریان بود، دومین حراج موسسه خیریه رعد با اجرای توفان گرکانی و حضور تابلویی از علیرضا آستانه روی سن آغاز شد. تابلویی که به قیمت ۹ میلیون تومان فروخته شد تا حراج آغاز آرامی را پشت سر بگذارد. پس از آن تابلوی کوچکی از فریدون آو که ۵میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شده بود به قیمت ۱۳ ونیم میلیون به فروش رفت. کار محسن احمدوند نیز فروخته شد تا نوبت به تابلوی بزرگی از شهریار احمدی برسد، تابلویی که با قیمت پایه ۵۰ میلیون گران‎‌ترین اثر حاضر در حراج امسال رعد بود و در ‌‌نهایت با قیمت ۵۵ میلیون فروخته شد. آثار امیر ارشادی، آرمان استپانیان، الهام اشرفی، نصرالله افجه‎ای، مهری اکبری، آبنوس البرزی، تارا بهبانی، تا‌ها بهبهانی، آنه‎محمد تاتاری و صادق تبریزی نیز فروخته شد تا نوبت به اثری کوچک از پرویز تناولی رسد.
در این حراج تابلوی کوچکی از مجموعه “هیچ” تناولی به حراج گذاشته شده بود که با تکنیک چاپ دستی و در سال ۱۹۷۳ خلق شده بود. حراج این اثر که نسخه هفتم از 12 نسخه آن بود و با قیمت پایه ۳میلیون و ۶۰۰ هزارتومان آغاز شد اما رقابت ۶ نفر از خریداران حاضر در سالن موسسه رعد برای خرید این اثر موجب شد تا در ‌‌نهایت این تابلو ۲۱در۲۱ سانتی متری با قیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش رسد.
آثار حمید جبلی، ولی‏اله جرجانی، شبنم جهان‎شاهی، مصطفی چوب‎تراش، فراز حبیب‎اللهیان، بهرام حنفی، فتانه دادخواه، لیلی درخشنانی، سارا راه‎انجام، مونا رحیم‎زاده، علیرضا ریاحی، علی رضا، رامتین زاد، علی زعیم، سپیده سحر، رزیتا شرف‎جهان، پیمان شریف‌زاده، دلبر شهباز، مهراداد شوقی حق‎دوست، پریچهر طیبی، محمدرضا عموزاد، محمد فدایی، مهدی فلاح، کوروش قاضی مراد و ساسان قره‎داغلو نیز با قیمت‎هایی نسبتا خوب و در فضایی که رقابت چندانی در آن دیده نمی‌‏شد فروخته شد با این حال آثار علی قطبی، نارنج کاظمی، مجید کورنگ بهشتی و سعید محمدزاده گویا طرفداران بیشتری داشت زیرا چند خریدار دقایقی تلاش کردند تا بتوانند این چهار اثر را از آن خود کنند. این در حالی بود که تابلوهایی از مجمد کیوان، محمد حسن گلبن حقیقی، معصومه مزرعه‎لی مانند گروه نخست با کمی تغییر در قیمت‏های اولیه به فروش رسید.
در ادامه این حراج که کمی بیش از ۲ ساعت طول کشید اثری از مهدی میرباقری با عنوان “هوو” برای فروش ارائه شد، اثری که شاید به عنوان طرح خاص و عنوان متفاوتی که داشت برای حاضران در حراج جالب توجه واقع شد تا در ‌‌نهایت و پس از تلاش جالب توجه تعدادی از حاضران با آنکه با قیمت پایه ۳میلیون و ۲۰۰ هزارتومان ارائه شده بود به مبلغ ۷ میلیون تومان به فروش رسد.
آثار محمد رضا ممانی، غزاله موسوی، محمد سعید نقاشیان، سمیرا نوپرست، کیان وطن، لیلا ویسمه، بابک یاقوتی و کیارش یعقوبی نیز آخرین آثاری بود که در حراج امسال موسسه رعد چکش خورد تا رقم فروش امسال این خیریه به مبلغ ۴۹۶ میلیون تومان برسد.
از مجموعه ۷۷ اثر ارائه شده در این حراج آثار هنرمندانی مانند شهلا احمدی مقدم، رضا بانگیز، حمید پازوکی، فرید جهانگیر، رضا حسینی، محسن دایی نبی، مصطفی دره باغی، مرتضی دره باغی، شنتیا ذاکر عاملی، حمیدرضا رحیم‎نژاد، علی زعیم، معصومه عبیری‏نیا، محمدهادی فدوی، فلورا فیض‌بخش، مهرداد محب‌علی، امید معصومی، شهره مهران و مهدی نبوی نیز چکش خورد که البته هیچ‌یک به فروش نرسید.
نکته قابل توجه درباره این حراج آن است که آثار کمتر از ۵ میلیون هر بار با ۲۲۰ هزارتومان تغییر قیمت، آثار با قیمت ۵ تا ۱۰ میلیون با ۵۰۰ هزار تومان تغییر قیمت و آثار بالای ۱۰ میلیون هربار با یک میلیون تومان تغییر قیمت چکش خورد.
همچنین آثاری که در این حراج ارائه شده بود با همکاری هنرمندان و چند گالری از جمله گالری اعتماد که سال گذشته نیز نقش تاثیرگذاری در برگزاری این حراج داشت انتخاب شده بود.
مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حراج حضور داشت پس از پایان این مراسم درباره برگزاری حراج آثار هنری در کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هر امکانی که بتواند آثار هنرهای تجسمی را عرضه کند چه به شکل حراج باشد چه نمایشگاهی در گالری‌ها باشد خوب است. به ویژه چنین برنامه‎هایی که به شکل خیریه برگزار می‌‏شود و می‌‏تواند راهی برای علاقه‎مندان به انجام کارهای خیر باشد و این کار خیر را با فعالیتی فرهنگی هنری همراه کرده و به فروش آثار هنری نیز کمک کند.
وی درباره حراج رعد نیز گفت: انتخاب آثار می‌‏توانست کمی بهتر باشد البته این حراج پس از حراج تهران فعالیتی مورد قبول است و رویداد قابل توجهی محسوب می‌‏شو
ملانوروزی درباره نحوه انتخاب آثار در چنین حراجی افزود: آثاری که در حراج فروش نمی‌‏رود بر سطح خرید تاثیر می‌‏گذارد و برای انتخاب بهتر می‌‏توان از کار‌شناسان هنری بیشتر کمک گرفت تا در ‌‌نهایت حاصل حراج بهتر باشد. با این حال این کار اقدام خوبی است و ما نیز همیشه آمادگی کمک به چنین فعالیت‏های را داریم. با این حال برگزارکنندگان نیز باید خریداران و مجموعه‎داران را شناخته و آگاه کنند تا آنان نیز در چنین رویدادی شرکت داشته باشند.
وی ادامه داد: دو نوع اثر در این حراج‎‌ها فروخته می‌‎شود یکی آثاری که به استادان تعلق دارد و حکم سرمایه‎گذاری را برای خریداران دارد و بخش دیگری آثار هنرمندان جوان است خریداران خاص خود را دارد با این حال شاید فروش آثار مدرن کمی دشوار باشد که باید روی این موضوع نیز کار شود

نویسنده