بُعد چهارم علی فرامرزی آویخته از سقف

بعد چهارم علی فرامرزی
فرهنگسرای نیاوران

تابلوها و بُعد چهارم و رونمائی ازکتاب: دست نوشته‌های علی فرامرزی در رسانه‌های مکتوب
گشایش: ۸دی ماه ۱۳۹۶ از ساعت۱۷ الی ۲۱

خاتمه: ۱۸ دی ماه

بعد چهارم علی فرامرزی

آویخته از سقف:

می‌پیچند درهم می‌روند و دوباره ازهم می‌گسلند، ازگوشه‌ای سر برمی‌آورند و با طی کردن تمام سطح طولانی اثر از گوشه‌ای دیگر به بیرون می‌گریزند. سطحی تیز و برنده، تمام عرض تابلو را ‌می‌شکافد و به گوشه‌ای دیگر می‌رسد و کادر را طی می‌کند. این پیچ و تاب‌ها و بریدن‌ها همه روایت علی فرامرزی است از هجوم کویر به هر طرف زندگی انسان‌ها در این زیست بوم و در این دوره کاریش.بعد چهارم علی فرامرزی

اوسال‌هاست که با روایتی شخصی وعشقی پایان ناپذیر به انسان و طبیعت، روایت خود را از این پدیده‌های هستی‌شناسانه از عالم تجرید ذهنی به صحنه عینیت هدایت می‌کند. بر مرزها ایستاده است و راوی نبرد انسان است در بین دو دنیای عین و ذهن. گاه مسطح و دوبعدی می‌گردد جهان این زائر سرزمین فرم و معنا و زمانی به حجم حمله می‌برد و تا آنجا به پیش می‌رود که بوم را به کناری می‌نهد و حجم را چون صحنه نبرد خود با سپهر رنگ، فرم و معنا برمی‌گزیند و تا آنجا در این پدیده زیربنائی جهان هستی ساز فرو می‌رود که به ناگهان فریاد می‌کند هندسه فرهنگ، هندسه ریاضی نیست و هنر، بُعدی حتمی به هستی افزوده است همان گونه که تاکنون در حوزه فلسفه و گستره فیزیک حجم سه بُعدی نبوده‌است و از دل این تجربه برگرفته از واقعیت عینی به جهان فلسفه محض می‌رسد. حکمت را در زندگی روزمره می‌جوید و حقیقت را در واقعیت. به هیچ مرزی و محدوده‌ای تن در نمیدهد، مصداق آن گفته حافظ است که: غرقه گشتند و نه گشتند به آب آلوده.بعد چهارم علی فرامرزی

گفتن توصیف‌هائی چون هنرمند صاحب سبک هم او را وانمی‌دارد که در سایه چنین توصیف‌هایی به لَمَد و محدودیت را بپذیرد. همین هفته گذشته کتاب نقدهایش بر هنرهای تجسمی ایران از چاپ‌خانه بیرون جهید و بخشی از یادداشت‌های سال‌های اخیرش را نمایان ساخت.

 احاطه و شناختش از ابعاد تجسمی ایران از او کارشناسی ساخته است که هر نشریه‌ای نوشته‌هایش را می‌طلبد و هر مسئولی به آن سرمی‌زند. همان زمانی هم  که به دعوت دانشجویان هم‌وطنش به دانشگاه استنفورد دعوت شد برای سخن گفتن، نه از خود گفت و نه به دنبال جای پائی برای خود گشت. از تجسمی ایران سخن راند و پیش‌گوئیش از خیزش نقاشی ایران و در ورک‌شاپ خود گوشه‌هائی از درک و تجربه هنرمندان سرزمینش را به قضاوت گذارد. مجموعه آثاراخیرش که از جمعه ۸ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آیند باهمه حجمی بودنشان پایه را برنمی‌تابند و واژگونه و معلق از سقف درمی‌آویزند و ناظرخود را وامی‌دارند که (فضازمان) را به عنوانِ اصلی جداناپذیرازحجم و هستی تجربه نماید و بعدچهارم را به ناخودآگاه خویش هدایت کند. همه سال‌های محدودیت را طاقت آورد و هم چون عده‌ای  دیگر از اهالی این حوزه پا پس نکشید، نقاشی کرد، آموزش داد، گالری برقرارکرد، نقد کرد و نوشت.بعد چهارم علی فرامرزی

نمایشگاه‌های جاری و افتتاحیه های این هفته را اینجا ببینید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نمایشگاه نقاشی نگاهی نو روزمرگی اموزشگاه تیوا

نگاهی نو روزمرگی نمایشگاه نقاشی هنرجویان تیوا

نگاهی نو. روزمرگی نمایشگاه نقاشی هنرجویان تیوا گزارش تصویری نمایشگاه گروهی نقاشی “نگاهی نو . روزمرگی” گالری نگر نمایشگاه “نگاهی نو . روزمرگی” به همت واهیک هارتونیان و علیرضا آدم بکان توسط جمعی از هنرجویان آموزشگاه تیوا گردآوری شده است. هنرمندان شرکت کننده: الهه جم امینه جم اسدالله آهنی بهاره روح بخش بهاره خضری حوریه ارشادنیا شهرزاد گرد بگلی ریحانه رحیمی نژاد زهرا موسوی زهرا ستاره فهیم شریفی فاطمه خندان فاطمه ستاره فاضله کاظم اف گیلدا هاشم زاده مریم فرمنی […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کامبیز درم بخش در گالری سیحون

انرژی مثبت کامبیز درم‌بخش در گالری سیحون

انرژی مثبت کامبیز درم‌بخش در گالری سیحون نمایشگاه انفرادی نقاشی کامبیز درم‌بخش عنوان : انرژی مثبت نام گالری :گالری سیحون گشایش : جمعه ۸ دی ماه ساعت افتتاحیه :۴-۸شب پایان : ۲۰ دی ماه ساعات بازید: جمعه ها ۴ تا ۸ عصر شنبه تا پنجشنبه ۱۱ صبح تا ۷ عصر گالری روزهای دوشنبه تعطیل می باشد. آدرس گالری :خیابان وزرا، خیابان چهارم ،پلاک ۱۱ تلفن :۸۸۷۱۱۳۰۵/۸۸۱۰۲۴۲۲ کامبیز درم بخش زادهٔ ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
م. اسمارت مهدی نعمتی

مارهای م. اسمارت در دلگشا

مارهای م. اسمارت در دلگشا سایت تندیس: گزارش تصویری نمایشگاه نمایشگاه انفرادی نقاشی «مار آقای نعمتی» جمعه گذشته در اولین روز زمستان ۹۶ در گالری دلگشا گشایش یافت. هنرمند جوان این نمایشگاه مهدی نعمتی در بیانیه خود اینچنین می‌نگارد:  «من هیچوقت درس خون نبودم. هرگز هیچ کاری تو مدرسه نکردم. ازش بی نهایت بیزار بودم. از مدرسه نفرتی عمیق داشتم؛ تنها چیزی که برام اهمیت داشت بیرون از مدرسه اتفاق می افتاد و این تأثیر عمیقی بر من می گذاشت. […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نمایشگاه عکس تاریخی مردم معمولی آنتوان سوریوگین

نمایشگاه عکس تاریخی مردم معمولی آنتوان سوریوگین

نمایشگاه عکس تاریخی «مردم معمولی»؛ گزیده ای از عکس‌های آنتوان سوریوگین نمایشگاه عکس تاریخی «مردم معمولی» از روز دوشنبه ۴ دی ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود. این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های آنتوان سوریوگین از عکاسان برجسته دوره قاجار است. در این نمایشگاه ۵۰ قطعه عکس ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر از این عکاس به نمایش گذاشته خواهد شد. این عکس‌ها زندگی روزمره مردم معمولی در دوران قاجار را نمایش می‌دهند. آنتوان سوریوگین (زاده ۱۲۰۹، درگذشت ۱۳۱۲ […]

۰ comments