مرادخانی:برگزاری جشنواره‌ مطالعات زیادی مي‌خواهد

 ايسنا:

مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسیدن به شرایط آرمانی در حوزه‌ی برگزاری جشنواره ها به مطالعات زیادی نیاز دارد. ما حتی فرضیه‌ی صفری هم در اختیار نداریم که بتوانیم براساس آن یا تجربیات میدانی‌مان این مسیر را تعریف کنیم و در آن قدم بگذاریم. در واقع، برای رسیدن به آن شرایط‌ آرمانی هنوز خیلی کار داریم.
علی مرادخانی درباره‌ برگزاری جشنواره‌های هنری اظهار کرد: باید ببینیم کجای کار برگزاری جشنواره‌ ها ایراد دارد و برگزاری چه جشنواره هایی یا تعطیلی کدام‌یک از آن‌ها باعث به‌وجود آمدن ضرر می‌شود. ممکن است لطمه به افراد هنرمند که در آنجا کار می‌کنند، بزند.
او ادامه داد: همه‌ی این‌ها و رسیدن به شرایط آرمانی مطالعه می‌خواهد تا بتوانیم به یک مسیر درست علمی برسیم. ما حتی فرضیه‌ی صفری هم در اختیار نداریم که بتوانیم براساس آن یا تجربیات میدانی‌مان این مسیر را تعریف کنیم و در آن قدم بگذاریم. در واقع برای رسیدن به آن شرایط‌ آرمانی هنوز خیلی کار داریم؛ ولی امیدواریم با کوشش و همراهی هنرمندان و استادان، به این امر دست یابیم.
وی درباره‌ برگزاری هفتمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر توضیح داد: ما از ابتدای آغاز کارمان در معاونت هنری به‌دنبال این بودیم که آهسته‌ آهسته درباره‌ی برگزاری این جشنواره به جمع‌بندی‌ برسیم. در این مدت، مجید ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی – کارها را انجام داد و انتخاب‌ها هم صورت گرفت.
مرادخانی درباره‌ی دیر معرفی شدن دبیر این جشنواره، گفت: این‌گونه برنامه‌ها باید در طول سال از اول به‌صورت «موضوعی» پیگیری شوند. درباره‌ی انتخاب دبیر هم از هنرمندان دعوت شده بود و دوستان هم پذیرفته بودند؛ اما به جمع‌بندی نهایی نرسیده بودیم. به‌تازگی انتخاب‌ها خیلی سخت شده است، چون همه می‌خواهند اظهار نظر کنند و روی یک نفر به جمع‌بندی برسند، اما این‌طور هم نبوده که روی یک هنرمند دست بگذارند و بگویند فقط این و لاغیر. ‌فکر نمی‌کنم درباره‌ی این جشنواره، مشکل خاصی وجود داشته باشد.
معاون هنری وزیر ارشاد به چندبخشی بودن جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر اشاره و اظهار کرد: باید بدانیم که انتظار و هدف‌مان از برگزاری این جشنواره چیست. آیا قرار است رقابتی باشد یا نسل جدیدی را معرفی کند یا به تکریم استادان اختصاص پیدا کند. شاید مشکل اینجاست که ما می‌خواهیم در یک جشنواره، همه‌ی این‌ها را داشته باشیم!
وی افزود: این‌که مأموریت این جشنواره چیست و چقدر می‌تواند باعث ارتقای هنرهای تجسمی و ایجاد انگیزه و بازار کار شود، سوال‌هایی است که برای ما هم وجود دارد. هرقدر کار تخصصی‌تر باشد، رقابت هم سنگین‌تر می‌شود. همچنین مسائلی مانند خریدن آثار هنرمندان و حمایت از آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد که به چه چیزهایی منجر شده و چه هدف‌هایی را محقق کرده است.
او به لزوم پیگیری هدف‌ها از برگزاری جشنواره اشاره و اظهار کرد:‌ متأسفانه وقتی یک جشنواره برگزار می‌شود، انگار خلاص می‌شویم و آن را رها می‌کنیم. در حالی که باید بدانیم برای سال آینده می‌خواهیم چه کار کنیم یا این‌که اگر یک اثر از یک هنرمند خریده شده، حالا آن آدم کجاست و چه کار می‌کند. این اتفاقات نباید به این راحتی رها شوند و باید پیامدهای‌شان را پی بگیریم تا جواب مناسبی برای برگزاری جشنواره‌ها و دیگر برنامه‌ها پیدا کنیم.
مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی لزوم توجه به انجمن‌های هنری نیز تأکید کرد: این انجمن‌ها اگر خودشان وارد فعالیت‌ها شوند و زیرساخت‌ها را تبیین کنند، شاهد رشد هنرها خواهیم بود. مدیران گاهی به‌دلیل روزمرگی و فشار ناشی از کار، درگیر مسائلی می‌شوند و نمی‌توانند به‌خوبی انجمن‌ها کار کنند.
معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: معمولا انجمن‌های هنری در طول سال، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. اگر بتوانیم برگزاری جشنواره‌ها را در حوزه‌های تخصصی وارد کنیم، خیلی شرایط بهتر می‌شود. برای این کار باید مطالعه و کارهای پژوهشی انجام شود و در فرصت بیشتر روی این موضوع فکر کنیم. این‌که جشنواره‌ی هنرهای تجسمی بخواهد مانند دیگر جشنواره‌های ایام فجر، خودی نشان دهد، کار زیاد می‌برد.
او گفت: این موضوع شاید به جنس خود کار افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و پراکندگی جغرافیایی هنرمندان و همچنین تکثر جشنواره‌ها مربوط شود. گرایش‌های زیاد هنرهای تجسمی باعث می‌شود نه هنرمندان از خروجی راضی باشند و نه خود ما. به همین دلیل است که بحث‌های تخصصی مطرح می‌شوند.
وی اضافه کرد: یکی از اتفاقات خوبی که به‌تازگی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی افتاد، افتتاح «موزه گرافیک» بود. افتتاح چنین مکان‌هایی برای دیگر هنرها هم لازم است. مثلا هنر خوشنویسی که به هویت ما مربوط می‌شود و همواره نفرات برتر جشنواره‌های خارجی ایرانی هستند، به این توجه نیاز دارد.

نویسنده