جورج لوکاچ، اکسپرسیونیسم در برابر مارکسیسم

جورج لوکاچ، اکسپرسیونیسم در برابر مارکسیسم

خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت ششم
تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه

سایت تندیس: تلخیص میثم تقی خانی


جورج لولاچ، اکسپرسیونیسم پس از آشنایی با مفهوم و سیر تطور اکسپرسیونیست‌ها در شماره‌های پیش، بهترین برش از تجسماتشان به ادبیات جملات زیر است: «گرسنگی حرفه‌ای که کار بسیار جالبی بود در سال‌های اخیر به کلی بازارش را از دست داده است. این قبیل نمایش‌های بزرگ اگر تحت اراده خود انسان ترتیب داده می‌شد برای تئاتر پول خوبی در می‌آورد. اما چنین کاری دیگر امکان ندارد. حالا در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم…» این‌ها جملاتی از داستان قهرمان گرسنگی اثر کافکا است. اگرچه امکان ندارد با یک عنوان اکسپرسیونیست کسانی مانند موزیل، دوبلین و کافکا را تحلیل کنیم، اما درباره کافکا هرچند نثر او هیچ یک از افراط‌کاری‌های خاص اکسپرسیونیست‌ها را ندارد اما بازنمود واقعیت‌های ذهنی از درون شخصیت‌ها عملاً یک صحنه‌پردازی خیالی اکسپرسیونیستی است. شخصیت‌های رمان‌ها و به‌ویژه داستان‌هایی مانند مسخ و قهرمان گرسنگی عالی‌ترین نمونه قهرمان اکسپرسونیستی هستند.جورج لولاچ، اکسپرسیونیسم اما اولین و مهم‌ترین گلچین اشعار اکسپرسیونیستی عنوان شفق انسانیت داشت. این مجموعه که در سال ۱۹۱۹ توسط کورت پنیتوس گزیده و منتشر شده بود، ناگهان مردم را متوجه آثاری ساخت که در دوران حکومت نازی مجبور شده بودند فراموششان کنند، یعنی با آمدن هیتلر و نازی‌ها ادبیاتی که می‌توانست به عنوان فریاد ملت‌ها جهانی شود در نطفه خفه شده بود.
در تئاتر نیز مانند نقاشی پیش از اینکه سخن از مکتبی در میان باشد اولین آثار اکسپرسیونیستی در شمال اروپا نوشته شد. استریندبرگ نویسنده سوئدی در سال‌های آخر عمرش نمایشنامه‌هایی نوشت که به آثار اکسپرسیونیستی او شهرت دارند از جمله راه دمشق. در این میان نقش نیچه و ایبسن و هاوپتمان را نباید فراموش کرد. به هر رو اولین اثر نمایشی اکسپرسیونیسم، کاری از اسکار کوکوشکا بود با عنوان «قاتل امید زنان» که در سال ۱۹۱۰ در مجله اشتورم چاپ شد و جنجالی به پا کرد. در این اثر نقاش کوشیده بود که رنگ‌های تند و خام نقاشی را در تئاتر مورد استفاده قرار دهد. بعدها نمایشنامه‌هایی با عنوان «نمایشنامه‌های برنامه» یا بیانیه، مانند گدا اثر راینهارد سورگه و روز بی‌روشنایی اثر ارنست بارلاخ با مضمون عصیان پسران علیه پدران وارد صحنه شدند.جورج لولاچ، اکسپرسیونیسم اکسپرسیونیسم به عنوان مکتب در سال ۱۹۲۱، وقتی که وضع سیاسی و اجتماعی با استواری سیستم سخت‌تر می‌شود، می‌میرد، اما ادامه آن در صحنه پردازی، سینما و موسیقی و بالاخره در معماری و مکتب باهاواس ظاهر می‌شود. اما نسل جوان شور انقلابی خود را از دست داده و پراکنده شده است. حیرت‌ آور اینکه مکتبی که با چنین سرعتی نابود شد مدت‌ها بعد از انحلالش با شدت هر چه تمام‌تر سرکوب شد و رژیم نژادپرست نازی آنرا تحت عنوان هنر فاسد در هم کوبید. جالب این است که ناسیونالیسم دیگری هم با روحیه متفاوتی همین کار را انجام داد: فرانسه هنگامی که رنان را اشغال کرده بود از پذیرفتن هنرمندانی که به مکتب پاریس وابسته نبودند خودداری کرد!جورج لولاچ، اکسپرسیونیسم اما ریشه‌دارترین اختلاف، اختلافی است که اکسپرسیونیسم را در برابر مارکسیسم قرار می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۸ مقالات متعددی در حمله به این مکتب ستون‌های دو مجله چاپ مسکو را سیاه می‌کند. سخت‌گیرترین سانسورچی مارکسیت در این دوران منتقد مشهور جورج لوکاچ است که در اتهام نامه شدیدش با عنوان عظمت و افول اکسپرسیونیسم این نهضت چپی را نه تنها به این عنوان که رئالیسم سوسیالیستی را نمی‌‌پذیرد مورد حمله قرار می‌دهد، بلکه آنرا به سازش علنی با فاشیسم متهم می‌کند…جورج لولاچ، اکسپرسیونیسم

شماره‌های قبلی این پرونده را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
انتزاع و هنر

اکسپرسیونیسم، انتزاع و هنر فراتر از مرزها

اکسپرسیونیسم، انتزاع و هنر فراتر از مرزها خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت پنجم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در شماره پیش از معنا و خاستگاه اکسپرسیونیسم گفتیم. اکسپرسیونیسم اندیشه رومانتیک مدرنیته‌ای را که گور خود را می کند و به سوی خودکشی می رود تا حد کاریکاتور مبالغه آمیز کرده است. همانطور که در رمان مرد بی خاصیت موزیل ماجرا با یک کاهش فشار هوا و تصادف اتومبیل […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی

اکسپرسیونیسم عصیانی بر ضد زیبایی خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت چهارم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در سه شماره پیش به ارتباط ادبیات و هنرهای تجسمی در مدرسه سوررئالیسم پرداختیم. در ادامه به این نوع ارتباط از منظر اکسپرسیونیست‌ها و سایر مکاتب نیز خواهیم پرداخت. در فرانسه اکسپرسیونیسم مدت‌ها به عنوان نوعی مصیبت آلمانی به دور انداخته شده بود. موران، در متنی که به جاذبه و نفوذ ادبیات […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
اشیا سوررئالیستی

اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی

اشیا سوررئالیستی | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت سوم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی گذشته از نقاشی و شعر و کشف و بسط روابطشان در دنیای سوررئالیته که مرور کردیم، کنشگران این مکتب دست به باز تعریف مجسمه‌سازی نیز زدند که در واقع دادن ماهیت نامتعارف به اشیا و خارج کردنشان از کارکردهای مفروض و مسلم گذشته بود. از همان سال ۱۹۱۴، مارسل دوشان اشیا […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
نارسیسیسم

از نارسیسیسم سالوادور دالی تا اشعار کیریکو | خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی

از نارسیسیسم سالوادور دالی تا اشعار کیریکو خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | قسمت دوم تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در شماره پیش به شرح نظریات برتون، نوع زیبایی شناسی سورریالیسم و نوع راهبردی که در اندیشه‌ها و نظریه های آنها اشاره شده پرداختیم که وجه مشترک شعر کلامی و شعر تجسمی را در سورریالیسم توجیه می‌کند. برتون ادامه می دهد: «حقیقت این است که شعر در نقاشی، میدان عمل وسیعتری […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب مکتب های ادبی

خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی ا مرز میان ادبیات و هنر

خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی | مرز میان ادبیات و هنر سوررئالیسم در نقاشی | قسمت اول تألیف و ترجمه : رضا سید حسینی | نشر نگاه سایت تندیس تلخیص میثم تقی خانی در خلاصه این کتاب به بخش ‌هایی پرداخته شده است که ارتباط بیشتری میان فضای ادبیات و تجسمی برقرار گردیده و در ۷ قسمت خلاصه شده است. لینک بخش های بعدی خلاصه کتاب مکتب‌های ادبی را در انتهای این شماره میتوانید دنبال کنید. ارتباط مکاتب ادبی و هنری از دیرباز در […]

۰ comments