مجسمه‌های مهدی شیراحمدی، چالشی میان هنرمند، متریال و زیستش

مجسمه‌های مهدی شیراحمدی، چالشی میان هنرمند، متریال و زیستش

گزارش تصویری از نمایشگاه انفرادی مهدی شیراحمدی در گالری ایرانشهر

مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهراین هفته گالری ایرانشهر میزبان هنرمند اهل اصفهان، مهدی شیراحمدی، است. هنرمندی که با الهام گرفتن از خاتم کاری مجسمه‌هایی را ساخته است که ما را به اندیشیدن دعوت می‌کند. مرتضی نعمت‌اللهی در مقدمه نمایشگاه نوشته است:
وضعیت دوگانه
با آثاری روبروییم که علی رغم ظاهر جذاب، متنوع و ساده‌ای که دارند در لایه‌های پنهان خود مملو از پیچیدگی و چالش برانگیزند. گوشه‌هایی از آثار ما را به یاد خاتم کاری‌های اصفهان و سپس شهر اصفهان و به دنبال آن مباحث دیگری که در این رابطه در ذهن و خاطره ما فعال می‌شود می‌اندازند. اصفهانی که زمانی پر از کارخانه بود و کارگران دوچرخه سوار در زمان تغییر شیفت کارخانه‌ها تب‌وتابی به این شهر می‌دادند. کارگاه‌های کوچک و بزرگی که در حیطه صنایع مختلف به خصوص صنایع دستی و هنرهای دستی فعال بودند و کار و کار دست به عنوان ارزش شناخته می‌شد.مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهرمهدی شیراحمدی از آن اصفهانی‌هایی است که حال و هوای این شهر را در تمام آداب و رفتارش می‌توان دید؛ پرتلاش و پویا … به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان می‌رود و سپس از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل می‌شود. از ابتدای نوجوانی کار می‌کند و به هر دلیل، ولی عاشقانه، آنقدر که کارکردن برایش اگر نگویم امری مقدس ولی امر آیینی می‌شود. مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهربه یاد دارم پروژه نهایی او در دانشگاه هنر را که دیواری به وسعت صد متر از قطعات کوچک چوب‌های مکعبی و رنگی ساخته بود، روی هر قطعه شماره‌ای خورده بود که تعداد قطعات چوب را آشکار می‌کرد؛ در دفاعیه‌اش به ساعات دقیق کار خود و هم آتلیه‌هایش که به او کمک کرده بودند اشاره داشت. کار، کثرت، زمان و ارزش افزوده… اثر می‌بایست میزان نیروی کار صرف شده را هم نشان می‌داد. این برآیندها برایش یک ارزش است. شاید به خاطر همین حساسیت با شناخت و خاطره‌ای که از کار کردن و محیط زیست خود داشته به طرف «لوز»های چوبی سوق یافته است؛ که در آن کار، کثرت، زمان و ارزش افزوده دیده می‌شود، یعنی همان صدها یا هزاران چوب نازک که در یک فرایند طولانی در کارگاه‌های کوچک و متعددی ساخته می‌شوند، رنگ می‌شوند و در کنار یکدیگر بسته می‌شوند.مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهر شاید این رشته‌های چوبی با این ویژگی‌های بالقوه، به منظور دیگری ساخته شده‌اند و سپس به صورت آن «لوز» و آن هندسه پیچیده‌ای که در مقطع‌های یک یا دو میلیمتری در کنار هم سطح عظیمی را پوشش می‌دهد درآمده‌اند. به خاطر کشف این ویژگی‌ها و انتخاب آن به عنوان متریال اولیه است که به جای گسترده شدن، دوباره کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. مجسمه‌ساز برای هدفی دیگر وارد فرایند ساخت توده عظیمی از این «لوز»ها می‌شود تا پس از اشغال فضای مورد نیاز آن را سامان دهد: در اینجاست که چالش هنرمند و متریال شکل می‌گیرد. ویژگی‌های بالقوه متریال اجازه هر رفتاری را به هنرمند نمی‌دهند چرا که متریال هوشمند شده، و تعامل با آن ضرورت می‌باید، فرم اندیشی و یا مفهوم اندیشی جای خود را به بداهه ساز (Improvisation) و گفتگو با متریال و یا تعامل با متریال می‌دهد. این بداهه سازی به عنوان چالش میان هنرمند، متریال و زیست هنرمند در چرخش است و اثر نهایتا از برآیند این چرخش شکل می‌گیرد. آثار مهدی شیراحمدی وضعیت دوگانه دارند، از یک سو، مستقل و دارای ویژگی‌ها و تشخص فردی است و از سوی دیگر، هنرمند، متریال و محیط زیستش هر سه از اجزای اثر حضوری پررنگ و فعال دارند.مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهر

این نمایشگاه تا تا ۰۸ اسفند ادامه دارد.

آدرس گالری:  خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی) خیابان سپند پلاک ۶٩

مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهر

اخبار نمایشگاه‌های دیگر را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
موریل دلوس گالری شیرین تعادل متضاد

نقطه دید برعکس نقاشی در آثار  هنرمند فرانسوی موریل رودولوس

نقطه دید برعکس نقاشی در آثار  هنرمند فرانسوی موریل رودولوس گزارش تصویری نمایشگاه تعادل متصاد موریل رودولوس در گالری شیرین نمایشگاه انفرادی نقاشی موریل رودولوس در گالری شیرین با عنوان تعادل متضاد ۲۰ بهمن  گشایش یافت. اثار او شامل یک چیدمان و تعدادی نقاشی که پشت پلکسی گلاس انجام شده است به طوریکه شیوه خلق اثر به صورت برعکس انجام  میشود و باعث نقطه دید برعکس نقاشی می‌شود و همه رنگ‌ها در پشت سطح پلکسی قرار می‌گیرند و روی آن […]

۰ comments

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خانه سفال کاشان

خانه سفال کاشان، تجلیل از خاک و گل

خانه سفال کاشان، تجلیل از خاک و گل گفته‌اند که مقدار حفاری انجام شده در زیر سطح زمین در ایران طی سه هزار سال تمدن بشری برابری می‌کند با کل حفاری‌هایی که بشر در کل سیاره انجام داده است. پدران ما خاک را ارج می‌نهادند و مقدس می‌پنداشتند. این مهم در سرنمون عادات و فرهنگ فردی ما ریشه دوانده است. در جای جای حدود جغرافیایی و فرهنگی ایران شاهد به خاموشی گراییدن و افول تاریخ و امکانات تمدن گذشته خود […]

۰ comments