مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت چهارم: “وضعیت” در تلاش برای تغییر وضعیت

سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور


هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران پس از ۶ سال در نیمه‌ی شهریورماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران افتتاح شد!

موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت
سیره الموت، باربد گلشیری

از نمونه‌های اولیه دوسالانه که در سال ۱۸۹۵ به عنوان رویدادی فرهنگی در مقیاسی بزرگ افتتاح شد بایستی به بینال ونیز اشاره کرد که عامل منحصر به فردی در نمایش هنر معاصر بود. پس از آن شاهد برپایی دوسالانه‌های بسیاری در نقاط مختلف دنیا بوده‌ایم و عموما به عنوان نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر معاصر شناخته می‌شوند که به مسائل مربوط به اقتصاد هنر، جهانی شدن، نقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌پردازند.
با توجه به نقش مهمی که دوسالانه‌ها می‌توانند در هنر ایفا بکنند، اهمیت وجود تم آشکار می‌شود؛ در این‌صورت است که محور شکل‌گیری آن احداث شده و موضع‌گیری و رویکرد نمایشگاه نسبت به درونمایه‌ی موضوع مشخص می‌شود تا براساس آن نحوه‌ی انتخاب آثار و محل برگزاری صورت گیرد.

موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت
قابلیت بی پایان تفسیر واقعیت، مرضیه سرسریان

“وضعیت” تم مشخص شده در فراخوان هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران بود که در توضیح آن چنین بیان شده است :” امروز، هنرمند ایرانی در وضعیتی به آفرینشگری می‌پردازد که پیوسته خاستگاه و دغدغه‌های وطنی خود را در نسبت با تحولات برق‌آسای جامعۀ جهانی و موج فراگیر «جهانی‌شدن» می‌سنجد. از‌یک‌سو «وضعیتی» که هنرمند ایرانی در آن قرار گرفته پیوندی مستقیم با تسلسل اندیشه غربی ندارد و از سوی دیگر، خاطره قومی‌ هنرمند ایرانی رنگ‌ باخته و پیوند او با سنن تصویری زادگاهش تا حد زیادی گسیخته است… «وضعیت» ویژگی مشترک هنرمندان معاصر ما و تأمل بر آن ضرورتی فراگیر و امروزین است. دورنمای این گزینش را این پرسش رقم می‌زند که هنرمند امروزی چگونه می‌تواند با نگاه نقادانه و ژرفانگر رشته‌ای را بازیابدکه تجربه امروزش را به گذشته‌ و در عین حال به جهان چندپاره معاصرگره بزند.” در راستای پیش‌برد آشنایی هر چه بیشتر با نگاه معاصر به مجسمه در کنار این نمایشگاه، چندین همایش، نشست و سخنرانی برنامه ریزی و برگزار شد که به دبیری دکتر هلیا درابی صورت گرفت و عناوینی مانند: مجسمه از دریچه‌ی عکس، راهبردهای مفهوم‌گرایی در مجسمه‌سازی معاصر، اهمیت گسترش فضا در تکامل مجسمه‌سازی، مجسمه: درنگی در وضعیت و… را در بر می‌گرفت.

موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت
مقدمه-ای بر کتابخانه الف، مهسا الف

از میان ۶۵۶ اثر ارسالی در بخش مسابقه، ۱۰۵ اثر از ۸۱ هنرمند انتخاب شد هم‌چنین تعدادی اثر از هنرمندان مطرح کشور به عنوان هنرمندان مدعو در کنار آثار انتخاب شده به نمایش گذاشته شد. در انتخاب آثار راه‌یافته به موزه‌ی هنرهای معاصر هم‌چنین آثار برگزیده که در روز اختتامیه اعلام شدند، تلاش برای سوق دادن مسیر به سوی هر چه فراخ‌تر شدن مرزهای آنچه مجسمه می‌نامیم هویدا بود. در بیانیه‌ی داوران نیز ذکر شده است که :” هیات داوران از نقش خود از طریق انتخاب آثار برگزیده و پیام آن به هنرمندان و مخاطبین آگاه است و اذعان دارد که رشد مجسمه‌سازی نیازمند گسترش حیطه‌های آن همراه با تنوع هر چه بیشتر روش‌های آن است. با توجه به آثار ارائه شده، هیات داوران چیدمان‌های منتخب را راهی مناسب برای بیان درونمایه دوسالانه یافتند.”

موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت
واگیره، اثر پیمان شفیعی زاده

جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران و نگاه ویژه دوسالانه به باربد گلشیری برای اثر “سیره الموت” تعلق گرفت و تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به او اهدا شد. مهسا الف (احسنی) برای اثر “مقدمه ای بر کتابخانه الف” ، مرضیه سرسریان برای اثر “قابلیت بی پایان تفسیر واقعیت” و پیمان شفیعی زاده برای اثر “واگیره” برگزیدگان دیگر این دوسالانه بودند که تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی دوسالانه را دریافت کردند.

موزه هنرهای معاصر تهران وضعیت
واگیره، اثر پیمان شفیعی زاده

قسمت های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران مسافران برلین و رم 

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم  سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاه‌های مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد که اواخر اسفند ۹۵ گشایش یافت. شماره‌های بعدی این پرونده بزودی منتشر خواهد شد. موزه هنرهای معاصر تهران از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ به مدت […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کارنامه موزه معاصر ناصر اویسی

کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح شد. مجموعه‌ی به نمایش درآمده شامل ۲۴ اثر از آثار هنرمند بود که مورد بازدید عموم قرار گرفت؛ همچنین در این مراسم کتابی شامل بیش […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
موزه هنرهای معاصر تهران پرویز تناولی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | پرویز تناولی و شیرهای ایران

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت سوم: پرویز تناولی و شیرهای ایران سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور شیر، در بسیاری از قوم‌ها و فرهنگ‌ها به تعاریف و نمادهای مختلف در اسطوره، معماری، هنر و مذهب مورد توجه قرار گرفته است. نشانه‌های بارز حضور آن را در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، بناها و کتب باقی مانده از آشوری‌ها، مسیحیان، بوداییان، اساطیر مصر، ایران و … مشاهده می‌کنیم. در بخشی از کتاب “شناخت اساطیر ایران” می‌خوانیم «در خاور دور […]

۰ comments