خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

بخش ششم

نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند

 تلخیص: نیلوفر تقی پور


سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه ۹۰ در آمستردام مستقر شد. در سال ۱۹۶۴ گالری خود را با نام «هنر معاصر سیت سیگلاب»[۲] در نیویورک تاسیس کرد اما خیلی زود متوجه شد که راه انداختن هشت تا ده نمایشگاه در سال و همچنین ادارۀ مرکزی دائمی، زمان چندانی برای تفکری رهاتر و آزمایشگری باقی نمی‌گذارد. دو سال بعد گالری را تعطیل کرد و دلال خصوصی گروهی از هنرمندان مفهومی شد. او به دنبال ساختارهای که برای طرح ماهیت آثار بود و به این نتیجه رسید که بستر گالری لزوماً راه ایده‌آل برای نمایش آنها نیست.

سیت سیکلاب شیوه های هنرگردانی

ست به خاطر نقش تعیین‌کننده‌اش در ظهور و استقرار هنر مفهومی در اوخر دهۀ ۶۰ میلادی شناخته می‌شد. او مرکز ارائه هنر مفهمومی به عرصۀ عمومی بود، با پروژه‌های انقلابی‌ای مثل کتاب زیراکس[۳] که در سال ۱۹۶۸ نمایشگاهی گروهی‌ای را در قالب کتاب ارائه کرد. برای هر هفت هنرمند مورد نظر(کارل اندر، رابرت بری، دانیل بورن، جان دیابس، داگلاس هوبلر، جوزف کوسوت، لارنس وینر)[۴] چهارچوبی تعیین کرد و از آنها خواست که کاری در ۲۵ صفحه در ابعادی مشخص تولید کنند که به‌توان آن را فتوکپی و چاپ کرد. همچنین نقش سیاسی و اجتماعی این سازندگان را به خود اختصاص داده بود.

سیت سیگلاب شیوه های هنرگردانی

قصد این بود که با استاندارد کردن شرایط تولید و نمایش، تفاوت‌های میان پروژه‌های هنرمندان بیشتر به چشم آید و معنای آثار دقیقاً در همین تفاوت‌ها نهفته بود. این پروژه مسئلۀ بازنمایی آثار در کتاب‌ها از راه سنتی بازتولید را به مبارزه می‌طلبید. اما همان‌طور که این هنرمندان در حال به دست‌آوردن شناخت گسترده‌تر بودند، سیگلاب خود را در عرصه هنر پاریس مستقر کرد، چرا که او علاقه‌ای به رسانه‌های جمعی از منظر چپ‌گرا داشت. در نهایت با فعالیت‌های چاپی[۵] خود به تحقیقات علمی و مقالات انتقادی در مورد ارتباطات، هدایت شد.

سیت سیگلاب

اوبریست می‌نویسد پروژه‌های سیگلاب از قالب رسانه‌های جمعی برای ایجاد شکل‌‎های تازۀ مواجهه با هنر استفاده می‌کرد و لازم نبود مخاطب مثل یک ذائر برای رفتن به فضای روحانی گالری مسافتی بپیماید. آثار برای مخاطبین در دسترس و قابل تکثیر بود. «راززدایی»‌[۶] یکی از کلیدواژه‌های کارهای سیگلاب در دهه ۶۰ بود؛ به این معنا که طراح نمایشگاه باید به نقش خود آگاه بوده و متوجه باشد که چگونه اعمالش در تولید معنا نمایشگاه اثر دارد و تاثیر تصمیماتی که برای القای معنای خاص به نمایشگاه اتخاذ می‌کنند را برای مخاطب آشکار سازد.

سیت سیگلاب

وقتی سیگلاب اروپا ترک کرد، کمتر توجهی به هنرهای تجسمی داشت و شروع به تحقیق دربارۀ نظریه‌های چپگرای انتقادی درباره ارتباطات کرده بود. او تأثیر بسیار زیادی بر نقش تأثیرگذار رسانه در جامعه مدرن داشت. همواره به اشاعه دانش مشغول بود و برای انتخاب موضوعات خاصی که در زندگی مورد توجه‌اش قرار گرفته بود (مانند انتقال از هنر مفهومی به ادبیات چپ / کمونیست و به منسوجات)، قطعا ارتباطاتی وجود داشت. به عنوان مثال، در سال ۱۹۷۱ با باب پروجاناسکی برای تهیه قراداد هنرمند همکاری کرد، که به هنرمندان اجازه می‌داد تا حقوق کار خود را حفظ کنند و در سود حاصل از فروش را به اشتراک بگذارند. هدف این پروژه، چرخاندن نفع روابط قدرت در عالم هنر برای هنرمندان بود.

سیت سیگلاب

در اواخر دهه ۱۹۸۰، علاقه‌اش به نساجی تغییر یافت و مرکز تحقیقات اجتماعی منسوجات قدیمی را در آمستردام تأسیس کرد که شامل مجموعه‌ای از پارچه‌های دست‌ساز (از جمله سرپوش) و همچنین کتاب‌ها و مقررات پارچه‌های قدیمی و پیش‌ساز صنعتی از سراسر جهان بود. منسوجات برای سیگلاب مرادی از چگونگی ارائه ایده‌های سفر بود و معتقد بود یک موتیف خاص می‌تواند در زمان‌های مختلف و کشورهای مختلف برگردد و نشان می‌دهد که تمدن چگونه حرکت می‌کند. هر سال سفرهای طولانی عمدتا به آسیا داشت، و فکر می‌کرد که تاریخ اجتماعی منسوجات بسیار ارزشمند است.

[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″]

https://www.stedelijk.nl/en/exhibitions/seth-siegelaub-beyond-conceptual-art-2

http://www.mistermotley.nl/en/art-everyday-life/seth-siegelaub-kimono-op-zijn-amsterdamse-dakterras

https://frieze.com/article/real-world


[۱] Seth Sieglaub

[۲] Seth Siegelaub Contemporary Art

[۳]  The Xerox Book

[۴] Carl Andre, Robert Barry, Daniel Buren, Jan Dibbets, Douglas Huebler, Joseph Kosuth, Lawrence Weiner,

[۵] ‌Publishing activities

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها طرح اجرا نشده بود را به پایان می‌رساند و بخش بعدی را با عنوان «نمایشگاه‌های چاپی» اینگونه آغاز می‌کند که فکر کتاب به عنوان نمایشگاه، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از آن‌ها درس گرفت، با آن موافق بود یا مخالف، یا از آن دفاع کرد؛ مهم‌تر از همه، نمایشگاه تظاهر نمی‌کند که به تنهایی قادر به […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات عمومی، گرمابه و فاضلاب را برعهده داشت. در قرون وسطی که بُعد متافیزیکی انسان مورد تأکید قرار گرفت، «Curatus» به مثابه کشیشی بود که از […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر کردنش در کار باشد. این نوع از هنر درک سنتی از خلاقیت، تألیف و تفسیر را به چالش می‌کشید و باعث می‌شد بیننده با مشارکت […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور آثار هنری، اهل سوئیس است و مقدمۀ کتاب هنرگردانی را با توصیفی از سوئیس شروع می‌کند و از نقاط مثبت و منفی آن می‌نویسد که […]

0 comments

 

نویسنده