معرفی کتاب های تجسمی
معرفی کتاب هنر معاصر ، تاریخ و جغرافیا
هنر در تکثر
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
نوشته کاترین میه | ترجمه مهشید نونهالی | نشر نظر
کتاب هنر معاصر در ابتدا با چالش بزرگ معاصریت آغاز میشود (باید به امری آشکار تن در دهیم اگر چه ناب گرایان را به رنج میآورد اینکه هنر در کار ساخته شدن همیشه معاصر نبوده است). کاترین میه منتقد و موسس وسردبیر مجله آرت پرس نویسنده بیپروایی است که مشخصا به هنر مدرن گرایش دارد. امروزه با بستر غالب هنر مدرن که زیر ساختهای اقتصادی ما را حمایت کرده و بازاری در حال گسترش دارد این کتاب دارای اهمیت شده و به چاپ دوم رسیده است.
اینکه بحران اقتصادی، تفکر و هنر را دچار نقصان میکند مسئله غیر قابل اجتنابی است و هنر در گسترش و جستجوی خود همیشه درگیر این ساز و کار مختل کننده بوده است. میه که متولد ۱۳۲۷ شمسی است و از نسل متاثر شده هنر مدرن، در مقدمه کتاب، تقابل هنرمند و واقعیت را مقصد نهایی هنرمندان میداند و نمونههایی بر پیروزی هنر بر ذهنیتهای سنگوارهای شده را ارائه میدهد. این کتاب با تحقیقات میدانی و کمی همراه است، نویسنده پرسشنامهای را برای صد موزه هنر معاصر و هنر مدرن ارسال کرده است. یکی از سوالات درج شده در این پرسش نامه چنین است. «آیا به نظر شما هر هنری که امروزه آفریده میشود معاصر است».
پاسخها جذاب بود. شکلگیری گفتمانهای چند صدایی در بستر هنر و در نتیجه واکنشهای نهادهای درگیر این مقولات اصلی همراه با ذکر اتفاقات شکل گرفته اخیر در دنیای هنر این کتاب را جذاب و قابل اعتنا کرده است.
معرفی کتابهای دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:
- هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
- مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
- معرفی نشریه | شماره پنجم فصلنامه زرد گالری محسن
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی کتاب عکس نقوش آهنی شهر تهران
معرفی کتاب عکس نقوش آهنی شهر تهران مصطفی حمیدی نگاهی به درهای آهنی و نرده پنجرهها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی کتاب نقوش آهنی شهر تهران متن تصویری است شامل حدود ۹۰ عکس از پنجرهها و درهای معماری دههی ۲۰ تا ۵۰ شمسی در تهران. مصطفی حمیدی هنرمند عکاس و سفالگری است که در پی احیا و بازنگری ارزشهای گذشته فرهنگ ایرانی در قالب هنرهای پلاستیک و بازخوانی تحول سنت تصویری و کاربردی گذشته به اکنون است. فعالیت یکساله […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
معرفی کتاب لیلی گلستان | تاریخ ادبیات شفاهی معاصر ایران
معرفی کتاب لیلی گلستان | از مجموعهی تاریخ ادبیات شفاهی معاصر ایران گفتوگو: امید فیروزبخش دبیر مجموعه: محمدهاشم اکبریانی نشر ثالث سال نشر: ۱۳۹۲ سایت تندیس: جاوید رمضانی تاریخ سختکوشان چندبار ناامید گردیدهاید و باز دوباره از نو آغاز نمودهاید؟ تا چه حد به پیوستگی و پایمردی در امور پایبند هستید؟ جهان معاصر پرتلاطم و دردناک است؛ طبیعت در معرض تهدید انسان قرار گرفته و نبرد انسان برای بقا سخت دشوار گردیده است. مجموعهی تاریخ شفاهی بهترین راهنما برای ظرایفی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تاریخ شفاهی معاصر ایران | معرفی کتاب شور آفرین خلوت گزیده: زندگی و آثار کیومرث کیاست
تاریخ شفاهی معاصر ایران | معرفی کتاب شور آفرین خلوت گزیده :آثار و زندگی کیومرث کیاست اثری ارزشمند از سید امیر سقراطی در چارچوب ضبط تاریخ شفاهی معاصر ایران. سایت تندیس : جاوید رمضانی کیومرث کیاست از پیشکسوتان، مؤسسان و هنرمندان ژانر طنز تصویری هنری است که به تعبیری باتاریخ کاریکاتور آغاز با چاپ کتاب اردشیر محصص در سالهای ۵۰ وارد مرحله جدیدی گردید. و در عرصهی هنر معاصر ایرانی پدیدار گردید. امیر سقراطی که خود از هنرمندان نقاش معاصر است؛ […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آنچه در هنر معاصر ما جاری است، کلمنت گرینبرگ: میان خطوط
معرفی کتاب کلمنت گرینبرگ: میان خطوط همراه با مناظرهی تییری دُ دوو با گرینبرگ در دانشگاه اُتاوا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی کلمنت گرینبرگ (۱۹۹۴-۱۹۰۹) قهرمان اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم، به عنوان برجستهترین منتقد هنری نیمهی دوم سدهی بیستم، و شاید برجستهترین منتقد هنری تاریخ، مورد ستایش بسیار بوده است. این کتاب که باز-ارزیابی پویایی از نوشتههای گرینبرگ است، سه رویکرد را به او و کارش ترسیم میکند: گرینبرگ منتقد، آموزهمند و نظریه پرداز. این کتاب که منبعی ضروری برای […]