عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا
نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی


نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ

دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری ، خود را به عنوان عکاسی فعال مطرح نموده است.
حقیقی که فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات است و کارشناسی ارشد عکاسی را در دانشگاه هنر خوانده سوابق درخشانی را داردو اگر درست به خاطر بیاورم این سومین نمایشگاه انفرادی اوست. فعالیت حقیقی از سال‌های ۱۳۸۸ تا امروز در انحصار عکاسی بوده است به خصوص آن جنس از عکاسی که هم نسلان من آن‌را تعریف کردند به واقع جریان مشکل‌ساز و نه البته مشکوک «درباره عکاسی» را می گویم . در توضیح منظورم عکاسی با حال روز حیرت عارفان قرن پنجم است . عکاسی رسانه‌ای است که فارغ از هنر بودن وجوه گسترده‌ای چون علم و صنعت را می‌تواند شامل شود و برای بسیاری حکم شترمرغ را دارد. اگر مسئولیت شتر بودن را بپذیریم که صنعتگریم و اگر مرغ باشیم باید تخم دو زرده خلاقانه بگذاریم.نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ
اما این کارنمای حقیقی در جایگاه اورکای ارشمیدس قرار میگیرد و این نکته را دریافت کرده که عکاسی چیزی نیست مگر تفکر انسانی در ساده‌ترین مفاهیم زندگی و یا به قول بیکن فیلسوف، تامل در مقولات کوچک .
در مصاحبه و صحبت‌های اطراف این نمایشگاه حقیقی مدعا ی ارائه نوع دیگر از عکاسی شهری است و شاید کمی میترسد بدون کمربند ایمنی شنا کند. اما قطعا او در فضای معنا و هنر عمیق شده است و به هر حال از نمایشگاه گالری مهروا (بازنمایی پرچم) روند او بهبود حاصل کرده است و به واقع سویه سیاه و عکاسانه سیاسی را پشت سر گذارده و به عبارتی باید گفت وی تحت تاثیر فشارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به روشن شدگی هنری دست یافته است. گرچه به نظر من رگه‌های فلسفی کار هنری برای حقیقی جذاب تر از خود مدیا بوده و عکاسی در جایگاه امر قابل تاویل و پدیداری همیشه وی را درگیر کرده حتی در هنگام ارائه سوئه انتقادی در مقام یک هنربان و کیوریتور.نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ
به هر حال از منظر من او یک هنرمند است و از دوراهی (شتر و مرغ) رها گردیده، حال کمی به آثار او در نمایشگاه بپردازیم . برایم دشوار است که جلوه‌های تصویری آثار هنرمند را شرح دهیم قطعا ادبیات پرتمطراق بیانیه‌هایی که در زیر مجموعه عکس ‌ها قرار داده شده همراه با چینش عکس‌ها و استفاده دقیق و درست عناصر کولاژ گونه ، شیوه‌های نمایش عکس و مخاطب را دچار فضایی روشنفکر مآب میکند که آماده تلاش برای مواجهه با نمایشگاهی سرد و پر افاده می‌گردد. اما رگه‌های کوچکی از شناخت مخاطب قدیمی از کارهای هنرمند وی را مشکوک میکند به اینکه این جلوه‌های زمینی در حال انتقراض ، آخر داستان نیست. با عبور از تمام دیوارها و تصاویر در ویترین بالکن گالری شاهد کولاژی کارآگاهانه و هالیوودی با نخ‌های قرمز و مالیخولیایی ارجاعات بینامتنی هستیم که میان آن عکسی از هنرمند در حال عکاسی از زیره کولر شوره بسته، در کوچه‌ای نه چندان مدرن شهر دیده می شود و تمام این تغییرات آب و هوایی را به دستکاری‌های بشر معاصر نسبت می‌دهد.نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ
در واقع «زیر جریان» عنوان شده در بیانیه نمایش حقیقت خود را پدیدار می‌کند. روند پارادوکسیکال تکنولوژی انسانی از نگاه حقیقی آسایش و امنیت زیستن را مورد مخاطره قرار داده است. این کولرها توهمی است که درونی را خنک و بیرونی را خالی از امکان زیستن می‌کند. بیرونی که تمامی زندگی وآن درون را در خود جای داده.نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ
توهم فرمال ارائه شده در تشابه بین زیرکولرها و عکس‌های هوایی از زمین به واقع همان بررسی واقعیتی است که هم نقطه ضعف عکاسی و هم نقطه قوت آن است. این ایماژ حقیقی در نسبت بین تصاویرعکاسانه قطعا حاصل ولگردی در کوچه‌های شهر نیست و شاید حقیقتی فراموش کرده است، دوربین عکاسی را همان تحول سوبژکتیو در اندیشه و فاعل شناسا اختراع کرده است که کولرهای گسترده شده در بستر خودخواهانه فردیت زندگی امروز انسان.نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

[su_posts id=”58001″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”57977″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”58598″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”58542″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”58562″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”58566″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”57546″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”56634″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]