کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه ایران روستا هم دارد در گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه «ایران روستا هم دارد» در گالری ایوان
کمک به روستاها برای ایستادن سرپای خود
جمع‌آوری کمک برای آغاز توسعه کمک مردمی

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر


جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

توسعه پایدار

«هنر و نقش آن در پیشبرد توسعه پایدار روستایی»

ایران روستا هم دارد، نام پروژه‌ای است که در گالری ایوان برپا شد. این پروژه به صورت نمایشگاه عکس، به همراه نمایش بخش  کوچکی از توانمندی و زیبایی‌های منطقه جازموریان برپا گردیده است.

جازموریان روستایی است در مرز بین استان کرمان و سیستان و بلوچستان این روستا در حاشیه هامون قرار دارد که اینک در سال‍های خشکسالی به بیابانی بی‌آب و علف تبدیل شده است. جازموریان از گذشته مکانی مهم برای کشاورزی و دامداری بوده است و تاریخچه تمدنی آن غنی و بسیار کهن است. امروز اما روستاهای این منطقه علیرغم وجود پتانسیل قوی نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند تا از نو سرپا بایستند.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

نمایشگاه حاضر نماینده نقشی است که جامعه هنری ایران می‍تواند در این مسیر ایفا کند. هنر بسته برای تعامل و گفت‍گو به وجود می‌آورد و ارائه و نمایش زیبایی‌ها و وجوه دل‌انگیز فرهنگی غنی، کمکی است که هم جنبه معنوی دارد و هم می‍تواند ما به ازای مادی داشته باشد.

رهام شامخ هنربان نمایشگاه ایران روستا هم دارد، با طراحی رویدادی هنری شامل تصویر و اجرا بستری را فراهم نموده تا گوشه کوچکی از گرما و طراوت اصیل فرهنگ منطقه جازموریان به تماشا گذاشته شود.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

زنانی که در حال سبدبافی هستند، مردان نوازنده با موسیقی بلوچی دربستری از عکس‌های مستند از منطقه، انسان‍ها، کپرها، شترها و غیره قاب‌های تصویر با نمونه‍‌هایی از سوزن‍دوزی بلوچ ترکیب شده‌اند، هم‌کناری بافت با بافت عکس موجب در هم رفتن فضای واقعی و انتزاعی این فرهنگ شده است.

هنر اینجا مدیوم یا رسانه‌ای است که سعی دارد با انتقال روح یک فرهنگ غنی و خلق زیبایی، آرزوی گمشده‌ای را دوباره زنده کند و آن نیاز یک کشور به حیات همه خرده فرهنگ‌ها و زیست‌بوم‌های تشکیل‌دهنده آن است.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

بی‌شک فرهنگ ایرانی تنها دارای یک شکل و یک هویت تک و بدون اجزا نیست، بلکه آن چه به این نام خوانده می‌شود برآیندی است که از حاصل جمع همه این اجزاء به دست می‍آید.

بنابراین اگر هنر می‍تواند باید این مهم را یادآوری کند که «ایران، روستا هم دارد» این روستاها میراث‌خوار و نماینده هویتی پربار هستند که در شرف از دست رفتن است. این کمتری کاری است که در حوزه هنر می‍تواند  انجام شود، ایجاد بستری برای ارائه و معرفی توانمندی‌های موجود و جلب توجه دست‌اندرکاران برای همکاری و کمک.

کمک‌هایی که منجر به آغاز چرخه سازندگی در مناطق گوناگون باشد، توسعه روستایی به شکل پایدار، مستلزم برجسته‌سازی و اهمیت‌بخشی به روستاها به عنوان  اجزاء جدایی‌ناپذیر پازل یک کشور است.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

و هنگامی که این جایگاه دید و تثبیت شود اراده برای حفظ و نگهداری آن به وجود خواهد آمد که حاصل آن تلاش برای بهبود و توسعه است، این فرآیندی است که نمایشگاه‌هایی این چنین که به سفارش بنیادهای خیریه برگزار می‍کردند می‍توانند در مراحل مختلف آن را پشتیبانی کنند.

عملکرد رویدادهایی این چنین هم در جهت معرفی و هم جلب حمایت و جمع‌آوری کمک‌های نقدی است. همچنین می‍تواند با گردهم آوردن انگیختن توجه جامعه هنر به مثابه بخش تفکر خلاق جامعه به گفت‌وگویی تعاملی برای  دریافت راهکارهای نوین منتهی گردد.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

اما باید خاطرنشان کرد که برای دستیابی به هدف اصلی یعنی حیات بخشی و زنده نگه داشتن کالبد نیمه جان روستاهایی چون جازموریان، حفظ فرهنگ منطقه‌ای و تقویت بنیادین آن به لحاظ آموزشی و فرهنگی است که می‍تواند نطفه کارآفرینی را در آن بکارد و بپرورد.

برای مناطقی چون جازموریان ایجاد زیرساخت‌های تولید شغل بر بهبود مقطعی امکانات زندگی برتری دارد، این مهم شاید بتواند از طریق هنر تقویت شود، هنری که می‍توان آن را از جنبه نوعی فعالیت تولیدی و خوداشتغالی نیز دید. تولید هنری چه به صورت کالا و چه به صورت علمی تماشایی و شگفت می‍تواند بخشی از این اشتغال‌زایی را ایجاد کند و حتی باعث ایجاد بستر گردشگری شود.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

نمایشگاه پیش رو نیز اعتبار خود را از همین امر وام دارد، که با نمایش عکس‌هایی اهدا شده و با چیدمان و بازخوانی آن در فضا اتفاق افتاده است. یک گردهمایی موثر برای فروش و معرفی فعالیت‍های کمک‌رسانی به منطقه جازموریان به طور خاص و روستاهای مشابه به طور عام.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

این ترکیب در عین اینکه می‍تواند یک دست، معنادار و با امید به تکرار صورت بگیرد همچنین می‍تواند تبدیل به نگاهی از بیرون و به مثابه دیگری باشد که مخاطب را خارج و جدا از معیشت و زندگی روستایی قرار دهد و او را به سمت لذت از شگفتی امری غریب‍گرا (اگزوتیک) ببرد تا دریچه‌ای برای ارتباط با بخشی از جامعه خود به عنوان امری واقعی که غفلت از آن موجب فاصله گرفتن بیشتر و فراموشی وضعیت نا به سامان روستایی به عنوان واقعیتی ملموس و موثر است و این وظیفه بر عهده برگزارکنندگان، طراحان نمایشگاه و بنیادهای خیریه است تا با شفافیت و صداقت در بازتاب آن و بهره‌برداری از آن در جهت بالا بردن سطح آگاهی و مشارکت عمومی قدم بردارند.جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

ترنم عشق نقاشی‌های فرزانه محجوبی گالری گویا

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی بر چیز دیگر(سرنوشت) مورد استفاده قرار گرفته است قرآن کریم است(اسراء آیه ۱۳) و پس از آن در نوشته‌های بزرگان دیگری از ابن سینا و […]

بدون دیدگاه

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور یافته‌است. در واقع خطاطان همواره در کنار کاربرد خوشنویسی برای زیبایی آن نیز اهمیت زیادی قائل بوده‌اند و این در به ثمر رسیدن خط نستعلیق […]

بدون دیدگاه
باغ سکوت شکوفه فلاح گالری اُ

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو یافته است و امروزه جزء یکی از مدیوم‌های هنر تکثیرپذیر محسوب شده و مورد استفاده هنرمندان بسیاری در سرتاسر جهان است. در نمایشگاه «باغ سکوت» […]

بدون دیدگاه
آنا ذرشین نگارخانه زمان هنر

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی افقی نا معلوم دارند. آنا ذرشین در مجموعه تازه‌اش کشتی‌گیرانی را به تصویر کشیده که در میانه جدالی ابدی و ازلی گرفتار مانده‌اند و زندگی […]

بدون دیدگاه
مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در آثار عزمی عروسک‌ها عروسک‌هایی معمولی نیستند، همان‌طور که سایر تصاویر نیز تصاویری معمولی نیستند، او عروسک‌ها و تصاویرش را از رسانه‌ها انتخاب می‌کند. رسانه‌هایی که […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های پنجره‌ها و ماشین‌ها در پی حقیقت مدفون در نور بود، نوری که سوژه درون ویترین‌ها را تغییر می‌دهد و لایه‌های مختلف جهان پیرامونش را با […]

بدون دیدگاه
نقاشی قاجار قاسم حاجی زاده گالری ماه

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی است که آثاری با مایه هنر پاپ تولید کرده‌است. آخرین نمایشگاه حاجی‌زاده تیرماه امسال در گالری ماه به تماشا گذاشته شد. حاجی‌زاده […]

بدون دیدگاه
زهرا یزدانی گالری هما

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید هنری بدل نمود. این روش به نام سایانوتایپ شناخته می‌شود و این نام را برای رنگ آبی سایان حاصل از ستریت آمونیوم فریک و پتاسیم […]

2 comments
نقاشی شاهین کیمیاگر گالری گلستان

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، او خود را در جادوی رنگ‌ها غرق می‌کند و داستان‌های کوچک و بزرگش را به تصویر می‌کشد. کیمیاگر را هر چند قاعدتا باید نقاشی نائیو […]

بدون دیدگاه
نقد نمایشگاه عکس غزاله صداقت ارث پدری گالری آتبین

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آب‌یاری و مراقبت دارد. غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جستجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفته‌است. سرزمین افسانه‌ها […]

بدون دیدگاه
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی1

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس با نگرش‌های مختلف را گردآورده که پیرامون شهر گمانه زده‌اند. در این رویداد سه گالری به نحوی گزینش شده‌اند که با یکدیگر فاصله‌ای قابل پیاده‌روی […]

بدون دیدگاه
نمایشگاه »بی در کجایی» گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی درون می‌کند. در این مرحله از بیان زیبایی‌شناسانه، معانی ضمنی و چند معنایی شکل می‌گیرند و آن‌چه به اثر هنری در می‌آید از تکانه‌های احساسا […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن از دو قاره متفاوت و با دو دغدغه به ظاهر کاملن متفاوت را رودر روی هم […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش از ۷۰% وزن انسان را تشکیل می‌دهد. آب همچنین ۶۸% از سطح کره ما را پوشانده است و حیات انسان بدون آب میسر نخواهد بود. […]

بدون دیدگاه
اله یار نجفی در گالری آران

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

بدون دیدگاه