سلاخیِ رنگ
نقدی بر “کنش ممکن” سلمان خوشرو در گالری پروژههای آران
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده
سلمان خوشرو هنرمندی است که ابایی از تغییر سبک و رسانه هنری ندارد و مدام درحال کسب تجربه است. او که در رشته هنر دیجیتال تحصیل کرده پس از تجربیاتی در عکاسی به نقاشی روی آورده و پس از گذر از دوره واقعگرایی، رفته رفته به تجربه بیانگرانه متمایل به انتزاع گرایش پیدا کرده است. خوشرو هنرمند پرکاری است که دائما به مطالعه فیگور انسان و پرتره میپردازد و در این مطالعات نقاشانه سبک شخصی خود را یافته که با جرم سنگین رنگ و کار با کاردک شناخته میشود.
آثار خوشرو به شدت جسمانی و یادآور بافت زیر جلدی بدن انسان هستند. در کار او میتوان نگاهی علمگرا به موجودیت فیزیکی انسان را دنبال کرد. از این منظر آثار او وجه جسمانی و شیئ محور رسانه نقاشی را برجسته میکنند. در کنش نقاشانه او نیز میتوان همین نگاه را پیگیری کرد؛ اثرگذاری بر بومهای بزرگاندازه و کنترل آنیِ جرم رنگ، متضمن تکانههای لحظهای و حرکت عضلانی بدن نقاش در فرایند شکلگیری موجودیتی است که لایه لایه جسمیت مییابد، جسمیتی قدرتمند و مردانه که در انتخاب کاردک به عنوان ابزار کار هنرمند نمادین میشود.
پراکندگی محتوایی نقاشیها در مجموعه اخیر، نشان از اولویت عمل نقاشی کردن برای هنرمندی دارد که شیفته قابلیتهای جسمانی رنگ و ابزار برَنده خود است و ایده را بهانهای برای آنچه سلاخی رنگ نام مینهم، قرار میدهد. در این آثار که فیگورهایی بیصورت و مخدوش را به نمایش میگذارند، جایی با گمگشتگی هویت بدنی انسان در میان طبیعت روبرو هستیم و در جایی دیگر صرفا یک تصویرسازی قهرمانانه با تمی اسطورهای و آخرالزمانی را میبینیم که گویی بدنی را در لحظه پیش از “کنش ممکن” نمایش میدهد و در دسته سوم با آثاری مواجه هستیم که به انتزاع فرمی نزدیک شدهاند.
حجم رنگ انباشته بر بوم در نقاشیهای خوشرو، میل شدید به پدید آوردن چیزی بیرونزده از فضا را نمایان میکند -حتی میتوان آنها را به مجسمه نزدیکتر دانست تا نقاشی- و چنانچه در مجموعه اخیر هنرمند میبینیم این میل منجر به بیرون زدن از سطح بوم به حجم شده است. حرکت و درهمتنیدگی رنگ روی بوم تبدیل به سیمهای رنگارنگ درهمتنیده شده که یک شبکه پیچیده شریانی را بازنمایی میکنند. اما نمیتوان به علت این شباهت فرمی، مجسمهها را ادامه نقاشیها تلقی کرد؛ نوع ماده بکار رفته در مجسمهها و افزودن موتور حرکتی به یکی از آثار، کار خوشرو را وارد متنی بسیار متفاوت با متن نقاشیهای او کرده است. هنرمند در نقاشیها بازنمایی جسمانی از تنشی درونی و روانشناسانه را در ارتباط با خود و جهان بیرون در قالب طبیعت پی میگیرد، اما در مجسمهها ابرانسانی ماشینی را به تصویر میکشد که از کنش طبیعی خالی شده و یا انسانی است گرفتار در وضعیتی فروبسته که بواسطه شرایط بیرونی برآمده از ماشینمحوری، بر او تحمیل شده است. تقابل این حرکت و تنش درونی با فروبستگی بیرونی دربردارنده ارتباط محتوایی متناقضی است که شاید بتوان گفت منجر به دیالوگی بین نقاشیها و مجسمهها شده.
اما پرش از کنش نقاشانه به تولید شیئ مصنوع، گسستی در روند خلاقه هنرمند ایجاد کرده که هنرمند را در تقابل با خود قرار داده است. از منظر کنش خلاقه، مجسمهها در فاصله زیادی با منِ هنرمند و بدن او قرار گرفتهاند و تنها نتیجه یک تولید مکانیکی با موادی صنعتی را به نمایش میگذارند که بسیار از خشونت غریزی روند خلاقه این هنرمند و انگیختگی روانشناسانه او دور است. نوع انتخاب کارماده و افزودن زیرمتن تازه، قدرت غریزه را از کار او گرفته، حال آن که در معدود نقاشیهایی که به انتزاع فرمی نزدیک شدهاند -و میتوان گفت آثار موفق مجموعه هستند- غلبه کنش اکسپرسیو، سبب شده هنرمند به شکلی صادقانه و بواسطه قدرتنمایی تکنیکی مادهمحور در نقاشی مبتنی بر کنش بدنی، که ویژگی بارز هنر او است، در اثر خود حاضر باشد.
نقد نمایشگاههای قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس
هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس گزارش تصویری نمایشگاه “بیست هجده” در گالری ساربان سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده نوع روایتی که جمشید حقیقت شناس در آفرینش هنری خود بکار میبندد در دورههای کاری مختلف او از منظر فرم، ساختمان مشابهی را پی میریزد، اما تفاوت مجموعه اخیر با آثار گذشته، حذف بیش از پیشِ خود هنرمند در مقام یک موجودیت منحصر بفرد است. آثار حقیقت شناس در طی سالها به مرور از فردیت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مینیمنتالیسمِ شادِ شاد
مینیمنتالیسمِ [۱] شادِ شاد نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده احجام لینهارد فرمهایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شدهاند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم میکنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجمها تعدیل شده اما امکان ارتباط فضایی بین درون و بیرون در آنها گرفته شده است. این سطوح فضایی پیچ خورده در یک نقطه/دَم برهم چین میخورند و […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مروری بر آثار برندگان دورههای گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا
مروری بر آثار برندگان دورههای گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیبها و پلاکهای طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته. بی.آی.بی تنها یک مسابقه و نمایشگاه دوسالانه نیست بلکه در فاصله هر دوره بین دوسالانه رویدادهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آوای وحش، نگاهی به نقاشیهای آوا بهرامی در گالری ویستا
آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشیهای آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشیهای بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدمهای بهرامی در حالتی از بیخودی، لَخت و بی تحرک لمیدهاند؛ با نوعی بیعلاقگی و تمایل به ماندن در سکون و بیقیدی مشغول وقت گذرانی در بهشت کاهلان هستند؛ یک پیک نیک در ارتفاعات بدون هیچ قید […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …
نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. میتوان قارا چوخا را پوشش مقدم ترجمه کرد که همچون لایهای محافظ وجود شخص را در برمیگیرد و او را از شر حفاظت میکند. خانههای دنیا […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانهای مریم فرشاد
نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانهای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین میکشد، از آنجا که رفتاری آرام و دوستانه دارد همچون روح الهام بخش و راهنمایی معنوی از درون رویابین بر او ظاهر میشود و او را دعوت به غور در اعماق ناخودآگاه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شوخیهایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید
شوخیهایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده خطوط بیپروا در طراحی، ترکیببندیهای جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی میکند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آنها عبور کند. هدی کاشیها در “تصادف با خورشید” هفده تابلو از آثار دو سال گذشته خود را به نمایش در آورده. شوخ طبعی نقاش در این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجفآبادی در گالری دارگون
زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجفآبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشیهای رویا نجفآبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه میتواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجفآبادی در نقاشیهای کلاژمحور خود در گالری دارگون کلیشه آشنای زن، گل و هندسه معماری ایرانی-اسلامی را دستمایه خلق آثار خود قرار داده. این هنرمند در بیانیه آنچه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر
آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای “فروریختن” است اما در بیولوژی به معنای مرگ طبیعی سلول در روند رشد موجود چندسلولی است. قیاسی در برخی آثار مجموعه بالقوگی حضور تهدیدآمیز و […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم
هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علیمحمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درسخوانده مهندسی هستهای و معماری است. او در زمینه موزیک-ویدئو، طراحی صحنه، اجراهای تجسمی زنده و ویدئوی تجربی فعال است. اولین انفرادی دمیرل در استانبول با عنوان “جزیره”، ویدئوی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر
هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art” آثار جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی با رویکرد معاصر برگزار کرده است. موسس این گالری بنیاد آموزشی-فرهنگی غیردولتی و غیرانتفاعی Vehbi Koc است. این بنیاد توسط کار آفرین ترک وهبی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاههایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز میشود که در سال گذشته توسط او انتخاب شده است: