چیدمان ناصر بخشي در گالري آران

تنديس: “حافظه شخصی بازتاب جمعی” نمایشگاه چیدمان ناصر بخشي ۲۱ فروردين در گالری آران گشايش يافت.

ناصر بخشي متولد ۱۳۶۱ در تبریز است. او خود را نقاشی خودساخته می‌‎داند و از مدیاهایی که بیش از هرچیز جنبه چالش‌انگیزی داشته باشد استفاده می‌کند. با آنکه این نخستین نمایشگاه این هنرمند در تهران است اما بخشی پیش از این آثار خود را در نمایشگاه‌های بسیاری در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته است. از میان این نمایشگاه می‌‎توان به دو نمایشگاه انفرادی در استانبول و دو نمایشگاه انفرادی در تبریز اشاره کرد.

ناصر بخشي
ناصر بخشي

نمايشگاه ناصر بخشي درباره این مجموعه گفت: “در این نمایشگاه مجموعه‌ای از نقاشی‎‌ها و جعبه‎های من در قالب یک اینستالیشن مکانیکی به نمایش گذاشته شده است. در واقع هر جعبه در این نمایشگاه بازتابی از یک حافظه است که می‌‎تواند متعلق به یک فرد یا حتی جامعه باشد. در این نمایشگاه بعضی از سکانس‎های نقاشی ابعاد بزرگتری دارند شاید به این دلیل که من روی آن‌ها تاکید بیشتری داشته‌ام.”

بخشي درباره عنوان نمايشگاه نیز گفت: “این عنوان نشان می‌‎دهد که انسان در هر زمان و هر مکانی که باشد حافظه شخصی او بر جامعه تاثیر می‌گذارد زیرا اساسا انسان یک موجود اجتماعی است و با‌‌ همان حافظه و درونیات و حتی تخیلاتش اجتماع را می‌سازد. به نظر من کلیت هر انسانی آن چیزی است که در حافظه‌ها هست.”

او همچنین درباره طرح استفاده از جعبه نیز گفت: “این جعبه‎‌ها را در سفر به مناطق مختلف ایران یا در شهر خودم تبریز پیدا کرده‌ام. من این جعبه‎‌ها را آشنایی‌زدایی کرده‌ام و در واقع به چیزی تبدیل کرده‌ام که نشانی از نوستالژی و سنت در آن‌ها هویدا نباشد. البته این آشنایی‌زدایی به شکلی است که مخاطب با این مفهوم تازه و نوستالژی درگیر شود. این جعبه‎‌ها نه آنقدر خالی از معنا شده‌اند که تنها فرم از آن‌ها باقی بماند و نه آن قدر دست‌نخورده‎اند که تنها بتوان آن‌ها را یک شیء نوستالژیک دانست. به این ترتیب آن‌ها اشیایی شخصی شده هستند و که من به این شکل ارائه‌شان کرده‌ام.”

در كاتالوگ نمايشگاه نيز آمده است ” ناصر بخشي هنرمند خودساخته‌ی است که به دور از هیاهوی پایتخت در شهر تبریز زندگی می کند. او با قراردادن بخش هائی ازخاظرات خود و قسمتی ازحافظه بصری جمعی مان، در جعبه‌هائی که از محله‌های دور افتاده تبریز گردآوری میکند، مجموعه حاضر را به نمایش می‌گذارد این اسمبلاژها کیفیتی غیرقطعی دارند و به نظر مخازن امنی هستند که دربرگیرنده مستندات بصری زندگی و زمانه این هنرمند هستند وشاید در آینده هنرمند با قراردادن خاطرات و دریافتهای جدید مجددا” به آنها بپردازد. قطعات پیش پا افتاده در کنار نقاشی‌ها و طراحی‌های خیره کننده در این کپسولهای زمان قرار می‌گیرند تا کیفیتی شاعرانه بیابند. جعبه‌هایی که دیگر به کار نمی‌آیند و اسباب و وسائلی که روزی رنگ و رونقی داشتند، با آرامی کنار هم قرار می‌گيرند.”

نمایشگاه چیدمان “حافظه شخصی بازتاب جمعی” از ۲۱ تا ۳۱ فروردین ماه در گالری آران به آدرس خيابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره ۱۲ برگزار می‌شود.

نویسنده