دویست‌و‌نود‌وششمین شماره‌ تندیس منتشر شد

تندیس: دویست‌و‌نود‌وششمین شماره‌ی تندیس روز 18 فروردین 1394 منتشر شد.

از این شماره به بعد با افزودن کدQR در کنار برخی مطالب درج شده می‌توانید به سایت تندیس لینک شوید.
تصویر روی جلد این شماره به  استاد اصغر پتگر همراه فرزندان نامی و نیما اختصاص یافته است.
سردبیر در سر‌مقاله‌ای با عنوان «یک گام در فکر نو» به مسائل اخیر توافق هسته‌ای، تشکر و قدردانی از سیدامیر سقراطی که طی یک سال گذشته معاونت تندیس را عهده‌دار بودند و هم‌اکنون در این مجموعه کنار ما نیستند و ذکر چند نکته و تغییر در محتوای مجله می‌پردازد.
در بخش نقاشی این شماره مطالبی را از محمد‌حسن حامدی، بهنام کامرانی و مهرنوش علی‌مددی به بهانه‌ی درگذشت نیما پتگر، معلم و هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز می‌خوانید.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت جاکوم نوردستروم را پرداخته است.
جاکوم نوردستروم ممکن است به لحاظ سنی  تشابهی به هنرمندان مجموعه‌ی«هنرمندانی که باید شناخت» نداشته باشد اما در جایگاه یک متقدم، زمینه ساز پدیدار شدن شکل جدید از برخورد با طراحی و نقاشی بوده است.
در صفحه نقاشی این شماره علی گلستانه ترجمه‌ی متنی از سو هوبارد، به معرفی ساندرا بلو را ارائه کرده است.
در صفحه گرافیک داود ارسونی درباره‌ی اوضاع گرافیک ایران پرداخته است.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد به رویکردهای هارولد روزنبرگ به هنر مدرن و نقاشی کنشی را مورد بررسی قرار داده است.
نقدی را جواد حسنجانی با عنوان تاملاتی پیرامون یک«هدیه ی نوروزی» سال نو نوشته است که اشاره‌ای دارد به پوستر فریدون آو که برای چهارمین سال و چهرمین قطعه پروژه‌ی چاپ فواد شریفی طراحی شده است.
فرید امین الاسلام نقدی را با عنوان قانون در برابر هنر نوشته است.
در بخش مجسمه ترجمه‌ی لیلا شریعتی که گفتگویی را با رون یولکنی، نقاش مجسمه ساز را ارائه کرده است.
مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر مطلب خود را با عنوان” در مواجهه با اساطیر”  ارائه کرده است.
در بخش عکس جاوید رمضانی مقاله‌ای با عنوان  تصویر طراحانه‌ی عکاسان را نوشته است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به نخستین نمایشگاه یان پی مینگ در اسپانیا، نمایشگاه مجسمه‌های سم جینکز در نیویورک، جدیدترین آثار انسلم کیفر در اتریش و چاپ کتابی از جدیدترین کارهای ماریو تستینو در انگلیس پرداخته‌اند.
سیدعمادالدین قرشی در نقد کتاب این شماره به کتاب «دَه کاریکاتوریست» اشاره کرده است. این کتاب به معرفی دَه تن از کارتونیست‌های محبوب، صاحب‌سبک و پیشروی متقدم و معاصر از دهه‌ی چهل شمسی به بعد زده است. به تالیف سیدامیر سقراطی، توسط نشر ایده در زمستان1393 چاپ و انتشار یافت.
با افزودن صفحات جدید با عنوان «نگاه» که محمدحسن حامدی تهیه و تنظیم کرده است به اسناد و عکس‌ها و خاطرات هنرمندان می‌پردازد. صفحه‌ی «تصویر» نیز از این پس مجالی خواهد بود برای ارائه‌ی تصاویری که در سلیقه‌ی اصحاب مبرز هنرهای تجسمی ایران به لحاظ تازگی بصری درخور توجه است، این شماره را به انتخاب وحید شریفیان بوده است
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: فروش تابلوی بنکسی به بهای ناچیز، مردمی‌ترین هنرمند سال 2014، طراح ایرانی در بین فینالیست‌ها‌ی بخش پوستر جشنواره سن‌سباستین اسپانیا و بی‌ینال طراحی 2015، گالری اتاق طراحی در لندن.

تندیس

نویسنده