خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی»
قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایه‌روشن
نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک
آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی


خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی می‌کند و به کلّ کار حالت و تحرّک می‌بخشد و پرداختن به روابطِ سایه‌روشن، ضمن تحریک شبکیه‌ی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث می‌شود و تعادل آن در تصویر به حالتِ تابلو شدت می‌بخشد و آن را زنده می‌کند. در حین انجام این مرحله، باید سایه‌روشن‌ها را از طریق نیروی خودانگیزی و در تمام سطح کار کنید و، برای درک درستیِ عمل‌تان، مناطقی را که مشکوک می‌دانید بپوشانید و بقیه‌ی کار را به‌عنوانِ یک کل بررسی کنید. برای فرار از جزئیات، می‌توانید چشم را نیمه‌باز نگه دارید تا بتوانید روابطِ تیرگی و روشنی را بهتر ببینید و اِشکالات را برطرف کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

روابط سایه‌روشنی یکی از هنری‌ترین عناصر کمپوزیسیونی است. وقتی سایه‌روشن‌ها هماهنگ باشند، قطعاً به حالت و احساسِ طراحی شدت می‌بخشند. هنگام کار، به خاطر داشته باشید که در کار شما باید یک شکل اصلی (حاکم) و یک شکل هندسیِ فرعیِ متضادّ با آن وجود داشته باشد و مثلاً اگر شکل شما مورّب است (شکل مورّب متزلزل است و ایستا نیست) برای متعادل‌کردنِ تصویر نیاز به یک نیروی متقابل دارید. در حین کار، تلاش کنید شکل‌های تیره و روشن هماهنگ باشند و اندازه‌ی اَشکال را متنوع بگیرید. درضمن، تا آن‌جا که می‌توانید، از نیروی خودانگیزی‌تان استفاده کنید و پس از میزان‌کردنِ اندازه‌ی اَشکال و تیرگی و روشنی، کار را بچرخانید و از همه طرف به آن نگاه کنید و تصحیحش کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

روابط سایه‌روشنی یکی از هنری‌ترین عناصر کمپوزیسیونی است. وقتی سایه‌روشن‌ها هماهنگ باشند، قطعاً به حالت و احساسِ طراحی شدت می‌بخشند. هنگام کار، به خاطر داشته باشید که در کار شما باید یک شکل اصلی (حاکم) و یک شکل هندسیِ فرعیِ متضادّ با آن وجود داشته باشد و مثلاً اگر شکل شما مورّب است (شکل مورّب متزلزل است و ایستا نیست) برای متعادل‌کردنِ تصویر نیاز به یک نیروی متقابل دارید. در حین کار، تلاش کنید شکل‌های تیره و روشن هماهنگ باشند و اندازه‌ی اَشکال را متنوع بگیرید. درضمن، تا آن‌جا که می‌توانید، از نیروی خودانگیزی‌تان استفاده کنید و پس از میزان‌کردنِ اندازه‌ی اَشکال و تیرگی و روشنی، کار را بچرخانید و از همه طرف به آن نگاه کنید و تصحیحش کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

قسمت‌های قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چه‌گونه است؟ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقوله‌ی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب به‌قدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این خلاصه‌کتاب ترغیب کرد. کمپوزیسیون جزء بنیادینِ فرآیند خلق‌کردنِ نقاشی است. این فرآیند بدون وقفه دو نوع فعالیت متفاوت را هماهنگ و یکپارچه می‌کند: یکی آن […]

۱ comment