شكرانه سلامتي پرویز کلانتری

تنديس: مراسم گراميداشت پرویز کلانتری جمعه 28 فروردین ماه، در گالری آشیان نقش و مهر برگزار شد.

به گزارش تنديس به نقل از ایسنا، عصر جمعه 28 فروردین ماه، گالری آشیان نقش و مهر شاهد حضور هنرمندان صاحب نامی در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی بود که برای گرامیداشت پرویز کلانتری ، نقاش و تصویرگر پیشکسوت، دور هم جمع شده بودند. آن ها هر کدام با مرور خاطراتشان از کلانتری و بیان ویژگی‌های شخصیتی و هنری این هنرمند از او که چند ماه است بر اثر عارضه مغزی در بستر بیماری است، به نیکی یاد کردند.

پرویز کلانتری نقاش، طراح، نویسنده و روزنامه نگار معاصر ایرانی است. كلانتري  فارغ التحصيل رشته هنرهاي تجسمي از دانشکده هنرهای زیبای تهران است كه در مراکز هنری از جمله دانشکده هنرهای زیبای تهران و کالج هنری کودکان در کالیفرنیا کار کرده و مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بوده‌است.
تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری در داخل و خارج از ایران، شرکت کرده‌است و یک اثر از آثار این نقاش برجسته، درفهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده‌است. هم چنین تابلوی مشهور شهر ایرانی از نگاه نقاش ایرانی او در مقر سازمان ملل قرار دارد.

در اين مراسم هر يك از هنرمندان و پيشكوستان جامعه هنر درباره  كلانتري و آثار او سخناني را ابراز داشتند.

کامبیز درمبخش طراح و کاریکاتوریست، كه از هنرمندان حاضر در مراسم بود. گفت: “وظیفه خودم می دانم که از حسین محجوبی به خاطر برگزاری این مراسم بزرگداشت برای پرویز کلانتری تشکر کنم. کلانتری یکی از مردان بزرگ این مملکت است. او قبل از این که نقاش باشد، تصویرگر و کاریکاتوریست بود و آثارش در نشریه «چلنگر» به چاپ می رسید.”

نصرالله افجه ای نیز با اشاره به همکاری اش با کلانتری، اظهار کرد: “کلانتری خصوصیات دوران کودکیاش را حفظ کرده است. او یک کودک پاک و منزه است.”
محمدحسن حامدی نیز با اشاره به تاثیر کلانتری بر نسلی از هنرمندان ایرانی، گفت: “حضور مستمر پرویز کلانتری در هنر معاصر ما آنقدر قوی است که نیاز به توضیح ندارد.او در شاخه های مختلف نقاشی و تصویرگری کار کرده است.
بهزاد شیشه گران طراح و گرافیست نیز اظهار کرد: “حضور این تعداد هنرمند سرشناس در مراسم بزرگداشت کلانتری نشان از جایگاه بالای او در جامعه فرهنگی ما دارد. احساس قلبی من این است که اگرچه او در بستر بیماری است، اما در عرصه هنر مملکت ما ایستاده و نفس می کشد. همیشه احساس من این بوده که کلانتری با دلی پاک و رقیق در هنرهای تجسمی تاثیرگذار بوده و کارهای او در این زمینه و در جامعه هنری ما نایاب است.”
علی اکبر صادقی با اشاره به آشنایی طولانی مدت خود با کلانتری، گفت: “من و پرویز دوست های خوبی هستیم و این دوستی از زمان آشنایی مان روز به روز بیشتر شد. او یک مناعت خاصی دارد و آن قدر لطیف است که حد ندارد.”
هنرمندان و ديگر حاضران جمع نيز از ويژگي‌هاي كلانتري سخن گفتند و براي بهبود بيشتر اين هنرمند به درگاه خداوند دعا كردند.

نویسنده