خلاصهی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی»
بخش پنجم: فضای شلوغ
نوشتهی دیوید فرِند | ترجمهی عزتالله نورپرور | انتشارات مزدک
آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی
هرگاه در یک تابلو تعداد بیش از حدی اشیاء و افراد کشیده شوند، آن تابلو شلوغ نامیده میشود. اگر به این امر آگاه باشید، احتمالا به وسیله حذف بعضی از آنها میتوانید این مشکل را برطرف سازید. هر چند که ممکن است راه حلهای جدیتری هم وجود داشته باشد.
چطور میتوان این مشکل را برطرف کرد؟
برای اینکه بتوان روشی جهت بررسی یک تابلو پیدا کرد، زمان و تمرین مدام لازم است. مثمرترین راه مطالعه مراحل مختلف تکامل کمپوزیسیون یک اثر است. بدین طریق حذف و اضافههایی که هنرمند انجام داده تا به کمپوزیسیون دلخواه دست یابد را میتوانیم ببینیم و درک کنیم. دائما کار را بچرخانید و به آن نگاه کنید به این ترتیب میتوانید ببینید که چگونه ارزشهای تنی با تغییرات فضایی در ارتباطند. اما مشکلات شلوغی همیشه با کاهش تعداد عناصر حل نمیشوند. در اثر مسیح و زنی که به او تجاوز شده میبینیم که در تصویر دوم بروگل هیچ کدام از چهرهها را حذف نکرده است بلکه این مشکل را با کمتر نمایان کردن انسانها و تاکید بر روابط قوی سایه روشن آدمهای مرکز اثر، حل کرده است. هماهنگی ارزشهای سایه روشن به اثر وحدت میبخشد.
یکی از راههای متعادل کردن شلوغی، ساده کردن کمپوزیسیون اثر است. در حین انجام این کار به خاطر داشته باشید که شکل حاکم و شکل فرعی و نیز هماهنگی روابط سایه روشن را در سراسر آن برقرار کنید، فراموش نکنید که با احساس کار کنید.
هرگز حذف احساس شلوغی در یک تصویر به تنهایی به عنوان یک هدف، کافی نیست. همیشه باید یک نیروی حرکت دهنده مثبت وجود داشته باشد. در اینجا بازی روابط، شکل زمینهی اشکال هندسی غیرعادی و پسرها در تضاد با پنجره های محکم و عمودی باعث شد که مورد توجه خلاق رافو قرار گیرد. به علاوه او تمام مفاهیمش، یعنی تنوعات، احساس و هیجانات درونی را از شهر در غروب آفتاب الهام گرفت.
به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد آدمها در یک کمپوزیسیون لزوما مترادف با شلوغی کمپوزیسیون نمیباشد. شلوغی کمپوزیسیون را میتوان به وسیله توجه جدی به روابط اشکال دوبعدی و مناسبات سایه روشن برطرف نمود.
نگران عمق سه بعدی نباشید، تقریبا همیشه در نقاشی و طراحیتان وجود دارد، در حقیقت زمانی که روی روابط دو بعدی کار میشود، دقتی نیز صرف عمق سه بعدی میشود.
در مواجهه با اثر گویا، ما فورا به اهمیت روابط شکلی و تنالیتهای پی میبریم. مثلا جمعیت بزرگی که در شکل مستطیل وسیع قرار دارند و تکرار شکل اریب و هفت و هشتی در رقصندهها، پرچم و درخت، و تکرار حالت دست رقصندهها در لبخند پرچم و ….
به وسیله اشکال دوبعدی بزرگ، که با احساس سازمان داده شدهاند و با شکلهای متضادی در تمام سطح کار در ارتباط است، میتوان از شلوغ شدن کار اجتناب کرد. تنهای سیاه روشن که با هم ارتباط هماهنگی داشته و به دقت بررسی شده باشند، میتوانند به طور دراماتیکی شلوغی را کاهش دهند.
قسمتهای قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چهگونه است؟ نوشتهی دیوید فرِند | ترجمهی عزتالله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقولهی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب بهقدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این خلاصهکتاب ترغیب کرد. کمپوزیسیون جزء بنیادینِ فرآیند خلقکردنِ نقاشی است. این فرآیند بدون وقفه دو نوع فعالیت متفاوت را هماهنگ و یکپارچه میکند: یکی آن […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایهروشن
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایهروشن نوشتهی دیوید فرِند | ترجمهی عزتالله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی میکند و به کلّ کار حالت و تحرّک میبخشد و پرداختن به روابطِ سایهروشن، ضمن تحریک شبکیهی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث میشود و تعادل آن در تصویر به حالتِ تابلو شدت میبخشد و آن را زنده میکند. در حین انجام این مرحله، باید سایهروشنها را از طریق […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | فضای منفی
خلاصهی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت سوم | فضای منفی نوشتهی دیوید فرِند | ترجمهی عزتالله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی ریشهی بسیاری از مسائل کمپوزیسیونی بیدقتی و استفادهنکردن از فضای منفی است. فضای منفی یعنی فضای زمینه، و بهخاطر اینکه بتوان آن را از فضای مثبت، که مرکز توجه است، جدا نمود، منفی نامیده میشود. در واقع، اهمیت فضای منفی به اندازهی اهمیت فضای مثبت است و تأکید بر اَشکال منفی، مثل خودِ سوژه، نیاز به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصهی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | رنگ
خلاصهی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش چهارم: رنگ نوشتهی دیوید فرِند | ترجمهی عزتالله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روش معمول در یادگرفتنِ استفاده از رنگ، تمرینی است که مهارت تکنیکیِ هنرمند بازاری و تصویرکش را میپروراند. شما سرانجام یاد میگیرید که رنگ اشیاء را مثل خودشان به تصویر درآورید. آنچه تصمیم داریم انجام دهیم چیزی غیر از این است؛ ما میخواهیم بهآرامی، اما با اطمینان، مسیر انتخابشدهای را طی کنیم که خلق کمپوزیسیونی سرشار از کیفیتهای هنرهای […]