خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی
بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس
هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند
آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقیپور
نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن میپردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل نشد. این نمایشگاهگردان هلندی متولد ۱۸۹۷ و تحصیلکرده رشتۀ هنر است و یکی از مبتکران بزرگ عرصۀ موزهها در قرن بیستم محسوب میشود.
در طول جنگ جهانی دوم سندبرگ عضو یکی از گروه زیرزمینی نهضت مقاومت بود که در سال ۱۹۴۳ برای ایستادگی در مقابل اشغال نازیها، دفتر اسناد شهرداری آمستردام را آتش زدند، این امر موجب شد تا پایان جنگ دستگیریاش برابر با مرگ باشد.
در طول جنگ او بیشتر به طراحی گرافیک پرداخت که حاصل آن مجموعۀ هجده کتاب دستساز با حروف چینی نامتقارن بود که به شکلی شاعرانه بر صفحاتی با لبه پاره نشسته بودند. او از مهارت گرافیکی خود برای جعل برگههای هویت اعضای نهضت مقاومت نیز بهره میگرفت.
سندبرگ در پایان جنگ مدیریت موزه استدلیک در آمستردام را به عهده گرفت و تا بازنشستگی در این سمت باقی ماند. این موزه هویت سبکیاش را مدیون تلاشهای اوست، زیرا در هر گوشهای از موزه نشانی از خود به جای گذاشته بود؛ او فضای داخلی موزه را بازسازی و مرکز کودکان را به آن اضافه نمود. در طراحی کاتالوگ نمایشگاهها از مهارت خود برای به کارگیری حروف، رنگها و کاربرد تصویری کلمات برای رسیدن به کیفیتی خاص استفاده میکرد.
اوبریست برای توصیف بهتر سندبرگ مینویسد: تعاریف سنتی هنر او را راضی نمیکرد و همین امر موجب شد فرمهای صنعتی و گرافیکی را به کلکسیون موزه استدلیک وارد کند. او مانند اغلب مدیران تاثیرگذار موزهها در قرن بیستم، جماعت متنوعی را به بازدید فرامیخواند و در این امر موفق بود، چراکه تعداد بازدیدکنندگان موزه در آن زمان دو برابر شد. اما به دلیل بودجه محدود موزه استدلیک سندبرگ به برگزاری نمایشگاههای کوچک متمایل بود. از نمایشگاههای بزرگ او میتوان به نمایشگاه «هنر بعد از ۱۹۵۰» در سال ۱۹۶۲ برای نمایشگاه جهانی سیاتل میتوان اشاره کرد.
اوبریست در لیست پیشگامان و افرادی که آنها را تکههایی از کارنامه کاری خود نام میبرد بعد از سندبرگ به والتر هاپس میرسد که بایس کیوریگر، سر دبیر مجلۀ پارکت به او معرفی میکند. هاپس از روزهای آغازین فعالیتش در طراحی نمایشگاه، مشتاق معرفی هنرمندان جدید و ایدههای تازه به عموم بود. او نمایشگاه «حرکت۱» را برای نقاشان اکسپرسیونیست کالیفرنیایی در گالری کوچک «استودیو سیندل» برگزار کرد. هنرمندان آن نمایشگاه چندان دیده نشده بودند و به توصیف خود هاپس «چند دستترین جمع آدم ها را دور هم گرد آورده بود»
هاپس در ۱۹۵۷ مدیر موزه هنر پاسادنا شد و خلاف رویه موزه قدم برداشت، آن هم آشنا کردن ایالات متحده با هنرمندان اروپایی بود. او برگزارکننده اولین نمایشگاه مرور کارنامۀ کورت شویترز در امریکا شد. در سال ۱۹۶۳ اولین نمایشگاه انفرادی مارسل دوشان را در پاسادنا برگزار کرد که اوبریست معتقد است افسانهایترین نمایشگاه او میتواند باشد. او در نتیجه همکاری با دوشان به خاطر تاکیدی که بر مفهوم نمایشگاه به عنوان یک کلیت داشت به قاعدهای بنیادی دست یافت: در فرآیند سازمان دادن نمایشگاه، آثار نباید سد شوند.
هاپس معتقد بود که هنرگردانی مستلزم تسلط کامل بر کارنامه هنرمند است و این حرفه را با رهبری ارکستر مقایسه میکند. او با قراردادن لسآنجلس بر نقشه هنر معاصر، مرزهای عالم هنر را تغییر داد و با ترک کالیفرنیا به عقب راندن حد و حدود ادامه داد. در ۱۹۷۵ «سی و شش ساعت» را در موزه هنر موقتی واشنگتن برگزار کرد که شاید غایت یک نمایشگاه دموکراتیک باشد. هاپس از مردم خواست تا آثارشان را با خود بیاورند. او با روابطی که داشت توانست در برنامه رادیویی نمایشگاه را تبلیغ کند. او به تکِتک هنرمندان خوشامد گفت و بیش از چهارصد اثر را در محل نمایش جای داد.
قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقیپور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار میدهد کسی است که تکههایی از گذشتهی کاریِ اوست و از مهرههای کلیدی در رشد نمایشگاهها بوده است. اوبریست، بعد از کسلر و دورنر که در نوشتههای پیشین به آنها اشاره شد، در کتابش از کشف هوگوفون چودی[۱]، هنرگردانِ موزه و مورخ هنر، مینویسد و توضیح […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکههایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سالهای آزمایشگاهی طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکههایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سالهای آزمایشگاهی طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. هری گرف کسلر هری گرف کسلر[۱] شخصیتی اشرافی، متخصص و مدیر موزه بود که نقشی اساسی در ترویج هنر مدرن بازی کرد. او به دنبال شگردهایی برای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بیپایان
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بیپایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بیپایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی[۱] در زندگیاش مینویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را میخورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و از آن شیوۀ منحصر به فردش در برقراری ارتباط و ابراز خود هیچ سندی به جا نمانده بود. این اتفاق موجب آن شد که به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگریست که اوبریست در بخش نمایشگاههای چاپی به آن میپردازد. او گالریدار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعهدار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه ۹۰ در آمستردام مستقر شد. در سال ۱۹۶۴ گالری خود را با نام «هنر معاصر سیت سیگلاب»[۲] در نیویورک تاسیس کرد اما خیلی زود متوجه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شیوههای هنرگردانی | لوسی لیپارد، مادهزدایی اثر هنری و هنر مفهومی
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، مادهزدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانهها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جادههای بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها طرح اجرا نشده بود را به پایان میرساند و بخش بعدی را با عنوان «نمایشگاههای چاپی» اینگونه آغاز میکند که فکر کتاب به عنوان نمایشگاه، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟
موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفقترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوههای هنرگردانی دربارۀ نمایشگاههای گروهی اینگونه توضیح میدهد که میتوان از آنها درس گرفت، با آن موافق بود یا مخالف، یا از آن دفاع کرد؛ مهمتر از همه، نمایشگاه تظاهر نمیکند که به تنهایی قادر به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی
منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات عمومی، گرمابه و فاضلاب را برعهده داشت. در قرون وسطی که بُعد متافیزیکی انسان مورد تأکید قرار گرفت، «Curatus» به مثابه کشیشی بود که از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر
هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس مینویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر کردنش در کار باشد. این نوع از هنر درک سنتی از خلاقیت، تألیف و تفسیر را به چالش میکشید و باعث میشد بیننده با مشارکت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور آثار هنری، اهل سوئیس است و مقدمۀ کتاب هنرگردانی را با توصیفی از سوئیس شروع میکند و از نقاط مثبت و منفی آن مینویسد که […]