حراج ساتبي با حراج هنر معاصر در دوحه

تنديس: حراج هنر معاصر ساتبی با حضور كشورهاي خاورميانه اول ارديبهشت ماه در دوحه

حراج ساتبي با حراج گذاشتن ۵۷ اثر از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، ترکیه، لبنان، عربستان سعودی، الجزایر، مصر، تونس، مراکش، اندونزی، قطر، هند، سوریه و عراق، همچنین هنرمندانی از دیگر نقاط جهان، ساعت ۷ بعدازظهر، ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت ماه) در دوحه برگزار می‌شود.

ایران با حضور ۸ هنرمند بیشترین آثار را در این رویداد داراست. لبنان و عربستان سعودی هر یک با ۷ اثر، تونس و مراکش ۵ اثر، مصر ۴ اثر، الجزایر ۳ اثر و ترکیه، اندونزی، قطر، هند، سوریه و عراق هر کدام با یک اثر در حراجی بونامز حضور دارند.

در حراج ساتبي امسال نيز مانند سال گذشته اگرچه برتری در شمار آثار ارایه شده با هنرمندان خاورمیانه‌ای است، اما هنرمندان بین‌المللی شناخته شده‌ای نیز با آثارشان در این حراج حضور دارند.  در اين ميان مي‌توان به آنیش کاپور، هنرمند مجسمه‌ساز و حوزه هنرهاي مفهومي اشاره كرد که اثر بدون عنوان او به بهای ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و دویست هزار تخمین زده می‌شود.
بالا‌ترین برآورد قیمت این دوره از ساتبیز به کریستوفر وول هنرمند آمریکایی با رقم یک میلیون تا یک میلیون و پانصدهزار دلار تعلق پیدا کرده است.

اما در اين دوره از حراج ساتبي از ميان هنرمندان ايراني آثاري از بهمن محصص، محمد احصايي، منير فرمانفرماييان، حسين زنده‌رودي، شيرين نشاط و فرهاد مشيري از جمله هنرمندان اين دوره از حراج ساتبي  مي‌باشند.

اثر بهمن محصص با عنوان” بازگشت به خویشتن هم ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و دویست هزار دلار برآورد شده است. و دو اثر از هنرمندان ایرانی، حسین زنده رودی و منیر فرمانفرماییان هر دو ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار تخمين زده شده‌اند. اثر دیگری از فرمانفرماییان که یک اثر دیواری آینه کاری است به بهای ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار در این حراجی ارائه می‌شود.
اثري از فرهاد مشیری با عنوان “من طلوع کردم” که چیدمانی از چاقو‌ها و کاردهای مختلف فرورفته روی سطح بوم است، ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار ارائه مي‌شود. نقاشیخط محمد احصایی با عنوان “محبت” و تابلویی از علی بنی صدر با عنوان “حرم” هر سه به بهای اولیه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار تخمین زده شده‌اند. نقاشی طبیعت بیجان بهمن محصص هم به بهای ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار تخمین زده شده است.
نقاشي شیرازه هوشیاری نيز ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار برآورد شده است.

گفتنی است حراج هنر معاصر ساتبیز سال گذشته رکورد ۷ میلیون دلاری خود را شکست و با رقم ۸ میلیون دلار به کار خود پایان داد. در این حراج که نام‌های بزرگی همچون دیمین هرست، آنیش کاپور و تریسی امین حضور داشتند، هنرمندان ایرانی توانستند رکوردهای قابل توجهی را به نام خود ثبت کنند.

نویسنده