چگونه دوسالانه‌ سرو نقره‌ای سلیقه سفارش‌دهندگان را ارتقاء می‌دهد؟

چگونه دوسالانه‌ سرو نقره‌ای سلیقه سفارش‌دهندگان را ارتقاء می‌دهد؟
در نشست خبری ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای مطرح شد
به گزارش مجله هنرهای تجسمی آوام‌: رضا یاسینی


نشست خبری دوسالانه سرو نقره ای

صبح امروز نشست خبری ششمین دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با عنوان «سرو نقره‌ای» با حضور محسن سلیمانی -دبیر دوسالانه-، فاطمه کرکه‌آبادی -رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک-، مهردخت دارابی -دبیر انجمن-، مازیار زند -مسئول واحد فرهنگی-، مهرداد احمدی شیخانی و مسعود سپهر -عضو هیات مدیره- و مهدی فاتحی -مدیر هنری دوسالانه- در ساختمان شماره دو خانه هنرمندان برگزار شد.

فاطمه کرکه آبادی در ابتدای مراسم گفت: «سرو نقره‌ای» محل نمایش کارهای تولیدی اعضای انجمن در طول ۲ سال  است؛ قبلاً این مراسم هر ساله برگزار می‌شد اما ۴ دوره است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

او افزود: برای هر یک از اعضای انجمن طراحان گرافیک این امکان وجود داشت که یک تا سه اثر ارسال کنند اما به دلیل محدودیت فضای نمایش آثار سعی ما بر آن است تا حداقل یک اثر از هر یک از شرکت‌کنندگان در سرو نقره‌ای به نمایش گذاشته شود.

محسن سلیمانی در ادامه این نشست گفت: ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای همانند دوره‌های پیشین محفلی است که بتوانیم آثار طراحان گرافیک عضو انجمن صنفی را که در دو سال اخیر کار کرده‌اند، در یک نمایشگاه عرضه کنیم. هر هنرمندی برای عرضه کردن اثرش باید جای ویژه‌ای داشته باشد تا دیگران آن کارها را ببیند و وقتی این آثار در کنار هم قرار بگیرند باعث تقویت سلیقه و ذوق افراد دیگر می‌شوند. قبلاً دوسالانه‌های دیگری در زمینه گرافیک وجود داشت اما از زمانی که انجمن استقلال پیدا کرد تصمیم گرفت خودش دوسالانه گرافیک را برگزار کند، بنابراین چند سالی است که انجمن صنفی گرافیک به صورت مستقل دوسالانه گرافیک را برگزار می‌کند.

نشست خبری دوسالانه سرو نقره ای

دبیر سرو نقره‌ای با اشاره به وضعیت اقتصادیِ سال‌های اخیر متذکر شد: در این سال‌ها سفارش به طراحان گرافیک حتی طراحان حرفه‌ای کمتر شده است و به همین دلیل ما سعی داریم با برگزاری دوسالانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مردم را ترغیب کنیم تا آثار را ببینند و این اتفاق باعث تقویت سلیقه سفارش‌دهندگان و مردم شود. این دوسالانه ممکن است نماینده کل گرافیک ایران نباشد اما سعی داریم بتوانیم مباحث صنفی، اقتصادی و نمایش آثار و تغییر ذائقه مردم را به منصه ظهور برسانیم. برای رسیدن به این چشم‌انداز نیز نیازمند همراهی سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مرتبط با هنرهای تجسمی هستیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا ۲۳ آبان ماه تمدید شده است، گفت: در این دوره برای ما مهم بود که نگاه ویژه به جوان‌ها داشته باشیم و قرار شد حضور آن‌ها را پررنگ‌تر در نظر بگیریم به همین دلیل از بین ۳ نفر از اعضای داوری از یک پیشکسوت به همراه یک چهره جوان که حتی ممکن است شناخته شده هم نباشد، حضور خواهد داشت.

سپس مسعود سپهر در خصوص تعداد اعضای این انجمن و شرکت‌کنندگان در سرو نقره‌ای گفت: تعداد اعضا بیش از ۱۷۰۰ نفر است و ممکن است حدود ۸۰۰ نفر در سرو نقره‌ای شرکت کنند. در سال‌های گذشته شاهد حضور ۵۰ تا ۶۰ درصدیِ اعضا در سرو نقره‌ای بودیم.

سلیمانی نیز در این‌خصوص بیان کرد: یکی از شرایطی که در فراخوان اعلام شد این بود که کارها باید سفارش‌دهنده داشته باشند چراکه معتقد به حرفه‌ای بودن صنف هستیم و به همین دلیل شاهد آثاری هستیم که قصد داریم سلیقه و ذائقه عمومی را ارتقا دهیم. البته در بخش تایپ فیس، سفارش‌دهنده را حذف کردیم و استیتمنت را جایگزین کردیم چون طراحان را به سمت ارسال اثر سوق دهیم. هرچند کیفیت مدنظر ماست اما اگر می‌خواستیم شاهد مشارکت هنرمندان در بخش تایپ‌فیس باشیم، باید سفارش‌دهنده را حذف می‌کردیم تا با دست باز کارشان را بفرستند.

مسعود سپهر در ادامه گفت: بر اساس آمارها در ۱۰ سال اخیر ۳ میلیون نفر فارغ‌التحصیل هنرهای تجسمی از دانشگاه‌ها بیرون آمده است که در این میان ۴۸۰ هزار نفر در رشته گرافیک فارغ‌التحصیل شده‌اند. اما نصف این عده هم وارد بازار کار نشده‌اند. این نشان می‌دهد وزارت علوم بدون نیازسنجی، رشته گرافیک را در دانشگاه‌ها گسترش داده است. با فرض اینکه نیمی از این افراد وارد بازار حرفه‌ای شوند باز هم در دفاتر طراحی‌ استخدام نمی‌شوند. از این میان حدود ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان به صورت حرفه‌ای در استخدام هستند یا کار انفرادی انجام می‌دهند که این افراد اکثراً عضو انجمن طراحان گرافیک هستند.

دبیر ششمین دوره سرو نقره‌ای با بیان اینکه این رویداد داوری ندارد گفت:  آثار برای ورود به نمایشگاه داوری نمی‌شوند اما در هر بخش تندیس سرو نقره‌ای به یک نفر و لوح افتخار نیز به یک نفر اهدا می‌شود و در این مرحله برای انتخاب برگزیدگان تیم داوری وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در این دوره قرار است یک نگرش رو به جلو داشته باشیم، توجه خاص  روی گرافیک دنیا که به سمت فضای مجازی است وموشن گرافیک خواهیم داشت و در این دوره یک بخش از آثار هم به صورت دعوت از اساتید است.

سلیمانی گفت: ۴ استان هم تقاضای برگزاری نمایشگاه «سرو نقره‌ای» را مطرح کرده‌اند که فعلاً شهرهای میزبان قطعی نشده است.

در پایان نیز مهدی فاتحی درباره طراحی پوستر این رویداد گفت: مانند سال‌های پیش در طرحی پوستر سرو نقره‌ای از المان‌هایی که برای این رویداد وجود داشت استفاده شده است. من در آثار خود به هویت ایرانی نگاه ویژه‌ای دارم و در این پوستر هم همین رویکرد را داشتم. المان اصلی کار یعنی سرو نقره‌ای را به شکل قطعات آینه‌کاری، معرق و نقوش هندسی خاتم‌کاری ایرانی شکل دادم و نگاه رسیدن از جزء به کل را در آن داشتم. قطعاتی که در اطراف کادر پخش هستند می‌توانند سمبل اعضای انجمن باشند که در مرکز کار در کنار یکدیگر جمع شده و سرو نقره‌ای را شکل می‌دهند. در بخش نوشتاری هم از سیاه‌مشق ایرانی استفاده کرده‌ام که پیرو کانسپت سرو نقره‌ای در نمایش مشقی است که اعضای انجمن در طول دو سال دارند.

ششمین نمایشگاه دوسالانه «سرو نقره‌ای» از ۲۲ تا ۲۹ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

نویسنده