تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹
قسمت اول: کارا واکر و اولافور الیاسون
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی
تأثیرگذارترین هنرمندان سال، جمعیت بیسابقهای را به موزهها کشاندند، بحثهای داغی به راه انداختند، در اینستاگرام تأثیرگذار شدند و رکوردهای پرسروصدایی در حراجیها ثبت کردند. بعضی از آنها فناوریهای دیجیتال نوآورانه را تحت کنترل خود درآوردند، در حالی که سایرین تکنیکهای هنریای به قدمت چندین قرن را به سطوح بالاتری ارتقاء دادند. این هنرمندان قدرت روحانی هنر و تعصبات و پیشفرضهایمان را به یادمان آوردند؛ آنها زمانهی پر از تفرقهای را که در آن زندگی میکنیم، بهروشنی توصیف کردند و قدرت همبستگی را نشانمان دادند. هنرمندان این فهرست –– که برخی از نامها در آن آشنا و برخی نسبتاً ناشناخته هستند و برخی از دل خاک الهامبخشمان هستند –– بخش بسیار کوچکی از هنری را مینمایانند که در سال ۲۰۱۹ شاهد آن بودیم؛ اگرچه همه با هم تصویری از دوازده ماه گذشته و نمایی از آنچه را در آینده خواهیم دید، نشانمان میدهند.
کارا واکر
متولد ۱۹۶۹، در استاکتن کالیفرنیا، که در نیویورک زندگی و فعالیت میکند.
هنگامی که پای کارهای بزرگ در میان باشد، کارا واکر مخاطب را ناامید نمیکند و چیدمان او در توربین هال گالری تیت مدرن نیز از این قاعده مستثنی نیست. واکر که همواره تحولپذیر و مصر است، در دستیافتن به آگاهانهترین بیان و توصیف، هرگز در تحت فشار گذاشتن و بازیابیکردن خود تردید نمیکند. مأموریت تیت که «فونز آمریکانوس» نام دارد (۲۰۱۹)، یک فوارهی تقریباً دوازدهمتری است که فضایی وسیع را اشغال میکند. همانطور که آلینا کوئن برای آرتسی نوشته است، فونز آمریکانوس «موقعیت واکر را بهعنوان یکی از جسورترین و بلندپروازترین هنرمندانی که امروزه فعالیت میکنند، تثبیت میکند؛ و رابطهای پربار میان هنرمند، اثر و مخاطب، نمایش میدهد.»
این اثر که تا ۵ آوریل ۲۰۲۰ در معرض نمایش قرار دارد، به زشتیهای تجارت بَرده از آفریقا به آمریکا و میراث نژادپرستانهی بهجامانده از آن اشاره دارد. واکر این اثر را با اشارههای تاریخی– هنری به شخصیتهایی مانند وینسلو هومر و ساندرو بوتیچلی الهام گرفته است؛ در حالی که قلبهایمان را با تجسم مخوف و اندوهآور آن میفشارد. بسیاری، این را با چیدمان عظیمالجثهی سال ۲۰۱۴، با عنوان یک موشکافی یا شوگر بیبی شگفتانگیز در کارخانهی اسبق شکر دومینوی بروکلین مقایسه کردهاند؛ و از آنجا که کاری وجود ندارد که واکر نتواند انجام ندهد، نمایشی از فیلمهای واکر که هیلتون آلسِ نابغه آن را ساخته است، در هفتهی برگزاری آرت فر «فریز» در اسپروت مگرز در لندن افتتاح شد. واکر نمایشگاهی انفرادی در بهار ۲۰۲۰ در گالری نیویورکیاش، «سیکما جنکینز»، خواهد داشت.
سمت راست: نمایی از چیدمان سفارشی هیوندایی با عنوان «فونز آمریکانوس»، اثر کارا واکر در گالری تیت مدرن لندن، ۲۰۱۹. حق امتیاز اثر متعلق به کارا واکر. حق امتیاز عکس متعلق به بن فیشر. با مجوز گالری «سیکما جنکینز و شرکا».
اولافور الیاسون
متولد ۱۹۶۷، در کوپنهاگ دانمارک، که در کوپنهاگ و برلین زندگی و فعالیت میکند.
طی اجلاس اقدامات آبوهوایی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، اولافور الیاسون بهعنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل انتخاب شد. این هنرمند دانمارکی– ایسلندی برای آثاری که دغدغهی محیط زیست دارند، مشهور است و در این موقعیت تازه، او مدافع اقدامات آبوهوایی و سفیر اهداف توسعهی پایدار سازمان ملل خواهد بود. علاوه بر این، الیاسون در سال جاری، مشغول راهاندازی نمایشگاههای مهم و آثار جدید در سراسر دنیا بوده است؛ بهعلاوه، او در قسمتی از مجموعهی تلویزیونی آبستره در شبکهی «نتفلیکس» ایفای نقش کرده است.
نمایشگاه مهم و اساسی الیاسون، در گالری «تیت مدرن»، با عنوان «در زندگی واقعی» در ژوییه افتتاح شد و هر روز، به طور میانگین، حدوداً ۲۵۰۰ بازدیدکننده دارد. نمایشگاه پس از آنکه در ژانویهی ۲۰۲۰ در گالری «تیت» پایان یابد، در فوریه در «گوگنهایم بیلبائو» افتتاح خواهد شد. الیاسون همچنین نمایشگاههای انفرادی در سالن «تنکس» –– فضای ماهوارهای «تیت» –– و در «بنیاد سرالوز» در پورتوی پرتغال برگزار کرد. علاوه بر این، دو سفارش عمومی مهم و جدید است که در سال جاری رونمایی شدند: دیدن گویها (۲۰۱۹) در مرکز «چِیس» در سن فرانسیسکو و گذرگاه شمال غربی (۲۰۱۹) در فضای دانشگاه امآیتی در بوستون که هر دو چیدمانهایی دائمیاند.
منبع:
آرتسی
https://www.artsy.net
مطالب مرتبط:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش اول
پرونده هنر معاصر در ده اثر ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش اول گزیدهای از کتاب «تصویر بزرگ» نوشتهی «مَتیو اِزریل» آوام مگ: ترجمه سارا اوسطی در کتاب «تصویر بزرگ: هنر معاصر در ۱۰ اثر از ۱۰ هنرمند» نوشته ی «مَتیو ازریل» (کیوریتور آرتسی)، ۱۰ اثر هنری که بر پیشرفت هنر معاصر موثر بودهاند، بررسی میشوند. در زیر گزیدهای از کتاب او را میخوانیم: متاسفانه فهمیدن هنر معاصر بسیار سخت و پیچیده است. برخلاف جنبشهای گذشته، طیف […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش دوم
پرونده هنر معاصر در ده اثر ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش دوم گزیدهای از کتاب «تصویر بزرگ» نوشتهی «مَتیو اِزریل» آوام مگ: ترجمه سارا اوسطی ۴- ویک مونیز Vik Muniz جاردیم گراماچو، یک قطعه زمین ۳۲۱ هکتاری درحاشیهی شمالی ریودوژانیرو، بزرگترین فضای دفع زباله در جهان بود. پیش از اینکه در سال ۲۰۱۲ تعطیل شود. بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، جاردیم یک استودیو برای مونیز (هنرمند) متولد برزیل، و ساکن نیویورک و ریو شد. آثار هنری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش سوم و پایانی
پرونده هنر معاصر در ده اثر ده اثر هنری تاثیرگذار بر هنر معاصر | بخش سوم و پایانی گزیدهای از کتاب «تصویر بزرگ» نوشتهی «مَتیو اِزریل» آوام مگ: ترجمه سارا اوسطی در کتاب «تصویر بزرگ: هنر معاصر در ۱۰ اثر از ۱۰ هنرمند» نوشته ی «مَتیو ازریل» (کیوریتور آرتسی)، ۱۰ اثر هنری که بر پیشرفت هنر معاصر موثر بودهاند، بررسی میشوند. در دو شماره قبل به بررسی ۶ اثر پرداخته شد و در این قسمت ۴ اثر پایانی را بررسی […]