رؤیای زیسته | نقدی بر نمایشگاه ابراهیم گنجیان
نگارخانه آتبین
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی
قریب به صدسال پیش در سال ۱۲۹۳، معادل با ۱۹۱۴ میلادی، آرتور کلایوبل، منتقد انگلیسی، در تفسیر و توجه جریان پست دریافتگری کتاب هنر را نگاشت؛ این کتاب توجیهی برای هنر پیشرو زمان خود بود و در آن پل سزان را بهعنوان نقاش اصلی جریان پیشرو معرفی کرد، با مطرحنمودن مفهوم صورت معنا یا فرم معنادار وی، مسیر هنر و چیستی هنر را بازتعریف نمود.
کلایوبل به چرایی بازنمایی صرف طبیعت و به بحران بیهودگی تقلید در آثار واقعنما اشاره نمود، او جنبههای شهودی هنر را ارجح دانست و امروزه پس از یکقرن تجربه در بازنمایی و غلبهی مفهوم برصورت و ریخت، میتوان این تجربهی شهودی را با ترکیب از خواستگاه مفهوم و ایده، بههمراه بازنمایی واقعگرایانهی طبیعت میزانی بر اصالت آثار واقعنما قرار داد.
این هفته به دیدار آثار ابراهیم گنجیان، در گالری «آتبین» رفتیم؛ گنجیان متولد ۱۳۵۶ و طراح و مجسمهساز و نقاش است، که بیش از یکصد نمایش از آثارش در کارنامهی خود دارد؛ او مدرس با سابقهی هنر در مازندران است و اکنون مدیریت نگارخانهی «خانهی هنر» در آمل را بهعهده دارد.
نمایش فعلی گنجیان شامل نُه تابلوی رنگ و روغن، از ادغام طبیعت با فضاهای داخلی ساختمانهای مدرن است؛ وی در این کارنما کماکان در بازنمایی طبیعت با ایدهی متصور خود پایدار بوده و به خلق آثارش پرداخته است. گنجیان نسبت به نمایش گذشتهی خود تحتعنوان «خلوت ازدار» از دریافتگری بیشتر فاصله گرفته و سعی در ادغام دو فضای درونی و بیرونی واقعی دارد. رنگها در این کارنما پختهتر و بیشتر به فضای طبیعت نزدیک گردیده؛ این فراواقعگرایی در چهارچوب صورت واقعگرایانه، نشان از تلاش هنرمند برای یافتن مسیر جدیدی در بیان فنی و زیباییشناسانهی آثارش دارد. طبیعت زیستهی نقاش در اقلیم شمال کشور، محوری برای نقاش است تا دغدغه و نگاه جستوجوگرش را برای یافتن صورت معنادار مطرح نماید؛ اما این جستوجو بهشدت از بازنگری تاریخ هنر و نگاه سرنمونی به تجربهی هنر بومی و جهانی سر باز میزند و نقاش در بند فن و توانایی بینظیر خود اسیر است.
آموزهی مشترک تاریخ هنر در مفهوم غربی یا شرقی، درک اصل تقلیل و آزادی از شیئیت اثر هنری به سمت معنا و محورقراردادن رفتار هنرمند به جای محصول تولیدی هنرمند است. این اصل بدیهی، متر و اندازهی تبیین و ارزشگذاری آثار هنرمندان است.
گنجیان در نمایش گذشتهی خود با استفاده از ترکیببندیهای فراارگانیک به همراه رنگهایی فام درحال عبور از فضاسازی واقعگرایانه به سمت جریانی ذهنی مسیر خود را تغییر داده و در پس ایدهی ترکیب، نگاه طراحانهی صنعتی مدرنیستی با طبیعت جنگلی از تحول فنی در نقاشی دست شسته و به سمت اصالتبخشیدن به ایدههای خود حرکت کرده است. محتمل است در نظر مخاطبان، ظاهر و صورت آثار هنرمند متهم به واپسگرایی گردد؛ اما به نظر نگارنده، اصالتبخشی گنجیان به ایدهی مجرد و بازگرد به دغدغههای درونی ساختار ذوق فردی، هنرمند را در مسیری بهتر قرار داده است. بازخوانی نظام فرهنگی منطقهای و تأثیرات اقلیم بر نظام ذوقی جامعه، زیرساختی است که میتواند گنجیان را در پیوستار زیباییشناسانه قرار دهد. این به معنای چرایی سلایق مناطق مرطوب کشور با مناطق خشک و بررسی چگونگی حضور طبیعت در داخل زندگی و مکان زیست انسان است؛ بهطور مشخص نحوهی زیست مدرن به دلیل تراکم و اهمیت به کار و تحرک اجتماعی، فاقد حضور گستردهی طبیعت گردیده و رژیم استفادهی زیبایی طبیعی امروز نسبت به گذشته تغییر کرده؛ فقدان زمین برای ساخت خانههای حیاطدار و بلندمرتبهسازی، خود بحرانی است که انسان ایرانی و طبیعتمحور با آن روبهروست؛ برای هنرمندی که در فضایی سرسبز و آکنده از گیاهان و دورنماهای جنگلی زندگی کرده است. امروز اسارت چشم در میان این سازههای ناهمساز سخت مینماید؛ معنایابی و پژوهش در این مسیر تنها با یک کارنما میسر نمیشود؛ اگرچه هنرمند دغدغهی طبیعت را همیشه در سیر آثارش یادآوری نموده؛ اما تنگترکردن این نگره و توجه به یک مضمون بهطور انضمامی، بهطورقطع گنجیان را در مسیر هستیشناسی ارزشمندی قرار میدهد.
نقد نمایشگاههای دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مجموعهای منحصربهفرد از صادق تبریزی در گالری سهراب
مجموعهای منحصربهفرد از آثار صادق تبریزی در گالری سهراب درک تحول تاریخی هنرمند از نظام نگارگری تا هنر مدرن مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی فارغ از بررسی نفوذ هنرهای تجسمی در ذائقهی عمومی و فقدان نظام فرهنگی مؤثر در این حیطه، باید پذیرفت که هنر مدرن در لایههای اجتماعی اکنون نفوذ کرده و بانیان این نفوذ هنرمندانی هستند که امروزه کمتر در قید حیاتند؛ زندهیاد صادق تبریزی، از بستر اجتماعی برخواست که در دیدگاه جامعهشناسی جزو بدنه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
زیباروی تاب مستوری ندارد | نگاهی به آثار المیرا میرمیران
مستور و پدیدار | نقدی بر نمایشگاه آثار المیرا میرمیران گالری آران مجله هنرهای تجسمی آوام:به قلم جاوید رمضانی زیباروی تاب مستوری ندارد در نظریات هستیشناسی شرق دور، عالم مادی متشکل از ذراتی فرض شده که آنها را ذرات بخشناپذیر نامیدهاند؛ این واحدها، با تنوعی بیپایان، خصوصیات اصلی ماده را ارائه میدهند. آنها، جرم را، متأثر از عنصر خاک، پیوستگی، متأثر از عنصر آب، حرارت، متأثر از عنصر آتش و جنبش را متأثر از عنصر هوا میدانستند. این ذرات به هم […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم
کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم گالری والی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چاله هنر در دورهی پیش از رنسانس و نزد تمدنهای شرقی، تعریفی متفاوت داشته و زیرساخت معنایی آن، با توجه به تواناییهای فنی این قشر از جامعه، با صنعتگران جمعیتی همسان به حساب میآمدهاند. قدرت این هنرمندان برای تزئین و طراحی مقولات کاربردی، اعم از اشیاء یا ساختمانها، آنان را در بطن ساخت و تولید نیازمندیهای مردم قرار میداده است. با روند تکوین […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
بداهگی و خلاقیت | نقدی بر نمایشگاه عین الدین صادق زاده
بداهگی و خلاقیت | نقدی بر نمایشگاه عین الدین صادق زاده گالری خاک مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تحرک قلم بر روی کاغذ، به خودی خود دارای تقدسی است که ذات تمایز انسان از حیوان را نشان میدهد؛ این تمایز همان کیفیت تفکر در آدمی یا ارتباطگرفتن با جهانهای دیگر، یا آدمیان دیگر است. ایرانیان، اشکال نوشتاری را با اصول تحلیلی خود از هستی بر مبنای هندسهی مقدس سامان دادند و زیبایی به معنای اندازه و تناسبات […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
طبیعت اسطوره ای | نقدی بر نمایشگاه یعقوب امدادیان
طبیعت اسطوره ای | نقدی بر نمایشگاه یعقوب امدادیان گالری هور مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طبیعت اسطورهای، اصطلاحی است که در خوانش خود، مفهومی از نوعی دیدار تازه را در بر میگیرد. این دیدار، در قالب هنر و تاریخ شکل گرفته؛ از نظام اسطورهها منتج شده، تجارب ملتها از زیستن و عبور از فراز و فرودهاست و اینگونه از آفرینش در افق ایدهالگرایی بههمراه امر والا و مهابت برخورد با طبیعت و انسانیت خوانش مییابد. این هفته، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اثری به نام درک هنر | یادداشتی بر نمایشگاه یادواره عربعلی شروه
اثری به نام درک هنر | یادداشتی بر نمایشگاه یادواره عربعلی شروه گالری شروه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در دههی هشتاد، اهالی هنر متوجه کمبود و افول تولیدات معنایی و متنی در حوزهی هنرهای تجسمی شده و روند روبهرشدی را در این حوزه شاهد هستیم. امروز وجود ناشران متمرکز بر هنر تجسمی به تعداد انگشتان دست گسترش یافته و رسانههای دیجیتالی بهطور فزآیندهای در این عرصه نقش مهمی را ایفا میکنند. اما در سالهای دههی شصت، این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
مسخشدگی در منسوخان | نقدی بر نمایشگاه سمیه خدایی
مسخشدگی در منسوخان | نقدی بر نمایشگاه سمیه خدایی گالری آتبین مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی واژهی «مسخ» در تعابیر افسانهای، افول انسان به حالات حیوانی گفته شده است؛ مسخ و دگرگونی جسمانی متناسب با اعمالی است که انسانها انجام دادهاند؛ یعنی جمعیتهای گنهکار بر اثر انگیزهی هواپرستی و شهوترانی، دست به طغیان و نافرمانی خدا میزدند و جمعی با تقلید کورکورانه از آنها آلوده به گناه میشدند، لذا به هنگام مسخ هر گروه به شکلی که متناسب با کیفیت اعمال آنها بوده ظاهر میشوند. این تحول در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
جعبهی افکار امیرنصر کمگویان در نگارخانه محسن
جعبهی افکار امیرنصر کمگویان در نگارخانه محسن نگارخانه محسن مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی اتصال تصاویر مجزا از هم که با خواستگاهی متفاوت شکل گرفتهاند، در راستای هدف و بیانی جدید را «تکهچسبانی» یا «کلاژ» مینامند. از ابتدای قرن بیستم، به علت رشد تکنولوژی چاپ و تنوع انواع روشهای تولید، تصویر هنرمندان در پی ادغام این تصاویر، از جنس رسانههای مختلف بودند؛ این رفتار چه در وجه کاربردی مانند تولید پوستر و چه در وجه زیباییشناسانه مانند تابلوهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر
نقدی بر کارنمای امین نورانی «پایان روز» در گالری «اثر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی نقاشان برای تعلیم و تألم خود، به تاریخ هنر رجوع میکنند؛ این بازگشت بر منطق تجربهی فنی و بررسی نحوهی رشد نگاه و تطور اساتید ماقبل صورت میپذیرد. این هفته به تماشای کارنمای آثار نقاشی امین نورایی در گالری «اثر» رفتیم. نورانی، متولد ۱۳۴۳ و دانشآموختهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است؛ او نخستین کارنمای انفرادی را در سال ۱۳۸۲ در گالری «الهه»، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
الحان جدید کائنات در طیفهای پیوسته مریم فرشاد
نقدی بر نمایشگاه مریم فرشاد در پروژههای آران ارتباط اجزاء کائنات در طیفهای پیوسته مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنر طراحی بهعنوان یک رسانهی مستقل در پی فاصلهگذاری میان رسامی و طراحی شمایلی است و سعی در ورود این لحن از طراحی بهعنوان فضای جدید و قابل استفاده بهعنوان شیوهی بیان هنری دارد. نقشههای راهنمای دستگاههای صنعتی و لوازم خانگی، همینطور نقشههای معماری و زمیننگاریها که به آن «توپوگرافی» میگویند، همگی رسامیهایی هستند که در هنر معاصر […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
لایههای پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی
لایههای پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشیخط محسن کرمی در گالری ورد با عنوان «رازنامه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چه هنری را تزیینی می نامند و این لقب بر چه اساسی به کار میرود؟ هنرهای تزیینی و هنرهای کاربردی جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایران دارد، نگاه قدما به این مقوله برمبنای بازیابی بهشت گمشده و یادآوری هبوط انسان از آن مکانِ حسن و خیر در زندگی روزمره بوده است و خوشنویسی از سویی خود […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکلدهنده هستی
شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکلدهنده هستی نقدی بر «بیمرگی» باران احمدی در گالری «والی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طراحی در حوزهی تجسمی، دارای تعریفی پایه و اولیه است که عمل طراحی را در قامت رسامی، به دوگونه تقسیم میکند: طراحی برای خلق اثر هنری و طراحی بهعنوان اثر هنری. این تمایز به جستوجوی هنرمند در طبیعت و مطالعهی آن تکیه کرده و هنرمند طراح را بهواسطهی محدودیت در امکانات بازخوانی و استفاده از وسایل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر
نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر نقدی بر نمایشگاه «مصطفی سروریان» در گالری «شروه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در ابتدای قرن بیستم، با رویکردهای نوینی در نقاشی مواجه میشویم که بر تحلیل شکل و نور و گریز از بازنمایی مقلدانهی طبیعت و بر مبنای دریافتهای انقلاب صنعتی و تمایل به تحلیل علمی از طبیعت استوار بود. تغییرات نور و یافتن اجزای اصلی یک نقش، منجر به انقلابی در نقاشی گردید که در نحوهی ارائه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نمایش پرندههای هومن نصیری در گالری گلستان
نمایش پرندههای هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، میکوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب و با بازنمایی و بررسی آن، وجوه معنایی سمبلیک یا روشی متفاوت در مواجه با جهان بهوجود میآورد. به دیدن آثار «هومن نصیری»، در نگارخانهی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تأثیر زمان بر پدیدهها در آثار علیرضا چلیپا
تأثیر زمان بر پدیدهها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحولزا که قابلیت کنترل آن آرزویی دستنیافتنی بوده و خواهد بود، در پیوند با حافظه، مبدأ جهان تصویریای میگردد که انسان، ریشهها و ماهیت خود را در آن جستوجو میکند. به سراغ هنرمندی رفتیم که دغدغهی او […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی
تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آنچنان که ذهنگرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است که در اطراف ما قابل دیدن و محسوس است. در تاریخ هنر جدید غرب، یعنی از سالهای اواخر قرن نوزدهم، این مسیر و سیاق قدیمی، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد
تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریهی (تئوری) کلی استفاده کنیم؛ و به فرضیه یا فرضیههای جزئی برسیم. در این پژوهشها، زمانیکه پژوهشگر از نظریه استفاده میکند، فرضیه میسازد و برای آزمونِ فرضیهها، دادهها را […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
گریز از مهلکهی انسانمحوری در نقاشیهای جواد علیمحمدی اردکانی
گریز از مهلکهی انسانمحوری در نقاشیهای جواد علیمحمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانهی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علیمحمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و نیز عضو شورای ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی است. در این کارنما، هنرمند ۱۶ تابلوی رنگ و روغن […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
اسطورهها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند
اسطورهها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه میتوانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفتهاند. بهواقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان محسوس، او را از فن و راهکار آکنده میکند و در جهان عقلانی سعی در جستوجوی امری نو دارد؛ در این میان ساختن فضایی درخور، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
انسانگرایی در گلدان نقاشیهای فریبا فرقدانی
متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانهی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشیهای «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامهی درخشانی در سالهای گذشته دارد که در رشتهی نقاشی دانشگاه آزاد، بهعنوان مدرس و هنرمند در اصفهان مشغول به کار و فعالیت است. فرقدانی، علاوه بر نقاشی در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تلفیق نگاه هنر شکلگرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری
تلفیق نگاه هنر شکلگرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همهجانبهای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ بهخصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش بهوسیلهی منطق هنری از محسوسات عینی و ذهنی خود عزیمت میکند تا نظریهی بصری خود را ارائه دهد. طبیعت اطراف انسان، منشاء بسیاری از تحرکات ذهن و مشکلات زیستی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما
پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگاندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کردهاند؛ بمیرید، پیش از آنکه بمیرید؛ بهراستی آنکه بههنگام نمیزید چگونه بههنگام میمیرد؟ بدون شک مرگ، عنصری کمالبخش است؛ زیستن آغشته به مرگ است؛ و آنکس که بهسوی کمال زندگی کند، تداوم هستی او، مرگی در کمال است؛ مرگ، زیستن را […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر
ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« بهعنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوتهایی نایل میشود که در نگاه مخاطب همان گل است، اما نحوهی بازنمایی فرم که شامل تکنیک و نحوهی جاگذاری در تابلو و تغییرات رنگی و سبک طراحی خواهد بود، جهان رمزگانی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتمآبادی»
تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتمآبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتمآبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزهی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» بازمیگردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر هنری و مدیای غالب نقاشی بود. توجه هنرمند به مفهوم «اتفاق»، فارغ از نگاه فلسفی به رویداد است؛ آنچنانکه در نمایشگاه جدید او با عنوان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری
نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره دیوانهی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افقهای دانش ما را از هستی محدود کردهاند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیباییشناسی بهعنوان علم ادراک در حوزههای مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» و «وینکلمن» و سپس تعریف جایگاه و «نقد قوهی حکمِ» «کانت»، زیباییشناسی بهعنوان ابزار و باوری که عقل با بازی میان قوای فاهمه و خلاقه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی
نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقالهای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمامعیار و رئالیسم تمامعیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیشتعریفشده همراه با آنیت سیال و سیلان خطوط خودبهخودی تعریف شد. در این دوران برای نقاشان امر قابل تعین و فرم سیال امکانات گستردهای فراهم میآورد که طراحان در […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرجآبادی
کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرجآبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمیترین عمل هنری انسانهاست. تجربهی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخرهها قدرت انسانها را برای مواجهه با ترسهایشان افزایش میداده است. این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیعتر کرده که خود آغازی بر پدیدهی تمدنسازِ نوشتار است. امروزه زبان بصری دارای دستور زبان مخصوصبهخود است. نگریستن فعالیتی است خلاقانه که به تلاش نیاز […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد
یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد میتوان هنر را در غالب یک شیء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایدهی هنرمند شکل میگیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظهای مشخص؟ هنر نقاشی آیا با شناخت معنی مییابد یا با عمل نقاشی؟ هنرمندان چهمقدار بر شناختِ ما از جهان افزودهاند؟ تشکیک و آفرینشِ سؤال مهمترین اصل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاههایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطبترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که چهارمین سال خود را سپری میکند و هرهفته جمعهها از شبکه ۴ سیما پخش میشود. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر آغاز […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی
جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقهای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخههای آن است. در کنار اینها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز میباشد.