هنرگردانی آینده | آکادمی میانرشتهای هزاره سوم
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی؛ هانس اولریش اوبریست
بخش بیست و سوم: برگزاری (ناـ)کنفرانس، غیر مادیها
ترجمه کتایون یوسفی، انتشارات حرفه هنرمند/ چاپ اول ۱۳۹۵
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور
در بخش «برگزاری (ناـ)کنفرانس» اوبریست به نقطه آغاز ارتباطش با علوم در آکادمی میانرشتهای هزاره سوم میپردازد. آشنایی با عصبشناسان، نویسندگان داستانهای علمی تخیلی و در کل آشنایی با جمعی چنین متنوع از رشتههای مختلف همچون کشف و شهودی برای او بود که به این موضوع اندیشید که چطور میتواند هنرها و علوم را در کارهای خود بههم ربط دهد.
نکته اساسی گردهم آوردن آدمهای جالب در مکان و زمان بهخصوص بود. به نظر او اغلب نشستهای رسمی با قالب رایج ارائهشان به برخوردهای هیجانانگیزی منجر نمیشود، بلکه فضای سبز، کافهتریا رستوران و یا هرجایی که در حالت عادی پذیرای شرکتکنندگان باشد، پتانسیل بیشتری دارد، یعنی فاصله میان جلسات و استراحت برای صرف نوشیدنی شاید ضروریترین و درعینحال ناپیداترین نقطه ملاقات و برخورد در کنفرانس بود. اوبریست پیشنهاد دعوت هنرمندان به مرکز تحقیقاتی میکند، جایی که صدها دانشمند در آن مشغول به کار هستند، با این ایده که حوزه تماسی درست شود که در آن احتمال اینکه رویدادی رخ دهد باشد. کنفرانسی با نام «هنر و مغز» ترتیب داده شد که اوبریست جزییات چگونگی آن را در کتاب توضیح میدهد.
نویسنده معتقد است نقش هنرگردان آفریدن فضایی آزاد است و نه اشغال کردن فضای موجود. هنرگردان باید میان شکافها پل زند و بین هنرمندان، عموم، سازمانها و اجتماعهای دیگر رابطه برقرار کند. اصل موضوع این است که از ارتباط آدمها و فعالیتهای مختلف، اجتماعهای موقت خلق شود و شرایطی برای جرقه میان آنها بهوجود آید. به دنیاهای مختلف و پذیرا شدن آنها به این معناست که از یکیکردن دانستههایمان هراسی نداریم و در دورانی که رشتههای مختلف بیشازپیش در حال تخصصی شدن هستند، این موضوع اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. اوبریست در ادامه به شرحی از تجربیاتش از برگزاری کنفرانسها با موضوعاتی متفاوت که پیوندی میان دانشمندان و هنرمندان باشد، میپردازد.
«غیر مادیها»[۱] نام نمایشگاهی است که درباره پیوند میان علم و هنر است و در سال ۱۹۸۵ توسط لیوتار[۲] فیلسوف و تییری شَپو[۳]، (مدیر مرکز آفرینشهای صنعتی) در مرکز پمپیدوی پاریس برگزار شد. یکی از اولین نمایشگاههایی که آینده دیجیتال را پیش از رایجشدن این عبارت پیشبینی کرد. هدف، بررسی این موضوع بود که تغییر مسیر از مادی بهسوی دادههای غیرمادی و تکنولوژیِ اطلاعات چه عواقبی میتواند داشته باشد؛ بهبیاندیگر تغییر مسیر از مدرنیسم به پستمدرنیسم. لیوتار در کاتالوگ نمایشگاه نوشته است: «میخواستیم حساسیتی را بیدار کنیم و قطعاً قصد القاء باوری خاص به ذهنها را نداشتیم. این نمایشگاه، نوعی دراماتورژی پستمدرن است، بدون قهرمان، بدون اسطوره. لابیرنتی از موقعیتهایی که با پرسشها سازماندهی شدهاند… بازدیدکننده در تنهایی خود فراخوانده میشود تا در گرهگاههای این شبکه و میان صداهای دعوتکننده، راه خود را انتخاب کند…» غیر مادیها تجربهای بزرگ با واقعیت مجازی و نمایشگاه بهعنوان اثر هنری بود. لیوتار خود، آگاه بود که چه مفهوم برانگیزانندهای را طرح کرده است.
اوبریست در راستای پروژههای میانرشتهای خود که آزمایشگاه علمی و استودیوی هنرمند را بر اساس مفاهیم و قواعد مختلفی بههم پیوند میزند، نمایشگاهی «لابراتوریوم»[۴] در سال ۱۹۹۹ برگزار کرد. این پروژه تلاشی بود برای ساخت پلی میان ادبیات تخصصی علم و هنر با مخاطب عام، میان مهارت متخصصین خبره و نگرانیها و تلقیهای عموم علاقهمند. ایده با سؤالاتی از قبیل: معنای آزمایشگاه چیست؟ تعریف آزمایشگری چیست؟ چه زمانی تجربهها در دسترس عموم قرارگرفته و نتایج آزمایشگری از جانب مردم پذیرفته میشود؟… و نقطه شروعش«محل کار» بود، جایی که هنرمندان و دانشمندان آزادند که کار کنند و به تجربه بپردازند.
نویسنده آثار اجراشده در نمایشگاه را کامل شرح میدهد و نتیجه میگیرد: علم تنها درباره یقین و دانشی قطعی نیست، بلکه به قطب مخالف که به همان اندازه پیش برنده است، وابسته است: تردید. در ادامه اثری از کارستن هولر[۵] با عنوان «آزمایشگاه شک»[۶] را توضیح میدهد، با این تعریف که سرگردانی وضعیتی منفی نبوده، بلکه توانبخش است. مردم در جوامع مدرن، به سطح بالایی از آسایش مادی دست پیدا میکنند، اما الزاماً شادتر نمیشوند و اصول خوشبختی زیر سؤال میرود.
به عقیده اوبریست نمایشگاه میتواند، و باید از تصویر کردن یا بازنمایی صرف فراتر رود. میتواند واقعیت تولید کند. «لابراتوریوم» میخواست این موضوع را در عمل امتحان کند. بهجای اینکه از دانشمندان خلاصهای از دستاوردهایشان را بخواهد یا از هنرمندان درخواست ارائه اثر کند، به دنبال این بود که در فرایند آفرینش و ریشهی این فعالیتها کنکاش کند. یکی از این ریشهها مسلماً فضاست؛ آزمایشگاه برای دانشمند و کارگاه برای هنرمند فضاهایی متمایز هستند که گونهای از فعالیتهایشان درآن انجام میشود. اما درعینحال زمینه تاریخی و اجتماعی هم دارند و هر دو حاصل دورهی زمانی مشخصی هستند.
اوبریست بخش پایانی کتاب را با عنوان «هنرگردانی آینده» به تأثیر از تجربه زودهنگام استیوارت برند [۷] از قابلیت کامپیوترها برای اصلاحات اجتماعی مرتبط میکند و توضیح میدهد: این جوانان که در عصر دیجیتال به دنیا آمدند و به نسل الماس معروف هستند، برای مسائل قدیمی میراث فرهنگی و آفرینندگی هیچ حرمتی قائل نیستند و در کارهایشان هم این را میتوان دید. آنها در یکچشم برهم زدن میتوانند همهی دانش، مهارت فنی لازم را در اختیار داشته باشند و برای عرضهی ایدههای تازه و رویکردهای فرهنگی سنتشکنانهی خود، متکی به صحنههای اجتماعی دیجیتال هستند.
این نسل تازه با مواضع هنری رادیکال و صدایی قاطع وارد میدان میشوند. امروزه مراحل آغازین بلوغ اولین نسلی را شاهد هستیم که دنیا پیش از رویدادهای مهمی مثل فروپاشی دیوار برلین، کشتارجمعی در میدان تیانانمن، جنگ سرد… تجربه نکرده. این اندیشهها برای اوبریست منجر به شکلگیری پروژهی پژوهشی بینالمللی «بعد از ۸۹» شد که پیشرفت این تغییر نسل را بهوسیلهی برنامههای مختلف ازجمله کنفرانس، کتاب، نشریات و نمایشگاه دنبال میکند. این پروژه تلاشی است برای کشف، کمک و در حالت ایدئال، تقویت نسلی که مرزها را رد میکند و اجتماعی جهانی از ایدهها را پرورش میدهد. هدف این است که فرصتی برای جوانان از تمام نقاط دنیا ایجاد شود تا ایدههایشان را به گوش همه برسانند. بهتبع آن هنرگردانی نیز قطعاً متحول خواهد شد. این نسل تازه در دنیایی از اساس متفاوت بزرگشدهاند. شاید با آموختن از آنها بتوانیم چیزی دربارهی آیندهمان بیاموزیم.
پینوشت:
[۱] Les Immatériaux
[۲] Jean-Francios Lyotard
[۳] Thierry Chaput
[۴] Laboratorium
[۵] Carsten Holler
[۶] Laboratory of doubt
[۷] Stewart Brand
قسمتهای قبل از خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | دوسالانهها و ایستگاه اتوپیا
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش بیست و یکم | دوسالانهها و ایستگاه اتوپیا هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور ما در دورانی زندگی میکنیم که مراکز ثقل آن دارد به نقاطی جدید منتقل میشود «هانس اولریش اوبریست» هانس از پدیدهِی دوسالانهها مینویسد. از اتَین بالیبار فیلسوف نقل میکند که یکبار دربارهی تقابل با چیزی که ابعاد برگشتناپذیرِ جهانیشدن مینامید برای او توضیح داده، که خانه به دوشی هنرمندان و نمایشگاهها و حرکت میان مرزهای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | معماری، شهرسازی و نمایشگـاه
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش بیستم | معماری، شهرسازی و نمایشگـاه هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور اوبریست ابتدای این بخش از نحوهی آشناییاش با معماری در دوران همکاری با کسپر کونیگ در فرانکفورت مینویسد و به دنبال آن ملاقات با دن گراهام در نیویورک او را در این زمینه مصممتر کرد. (به باور اوبریست گراهام همانند دایرهالمعارف معماری است.) اوبریست از تجربهی اولین پروزهاش در ارتباط با معماری (شهرهای در حرکت) که نتیجه همکاری […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | تاریخ توالت و شاه کول پیر
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش نوزدهم | تاریخ توالت و شاه کول پیر هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز اوبریست در این بخش از کتاب در میان جستوجوی بیانتها دربارهی مرز میان موزهها و زندگی روزمره، ماجرای نمایشگاهی در سال ۱۹۹۴ را شرح میدهد؛ در فاضلاب زوریخ، که در جای خود تجربهی جالبی است. موزهی فاضلاب، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | فلیکس فنئون
فلیکس فنئون هنربانی که هرگز بیوگرافی ننوشت بخش هجدهم | فلیکس فنئون هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز فلیکس فنئون، فردی است منتقد، ویراستار، مجموعهدار و آنارشیت فرانسوی، که اوبریست در این بخش به او میپردازد و مینویسد: «فنئون در آغاز در ادارهی جنگ پاریس، به مدت سیزدهسال کارمند بود و در وقت آزاد خود مجلهی کوچک […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز «هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمهای کوتاه برای «کسپر کونیگ»[۱]، کسی که بارها «گرهارد ریشتر»، به هانس، توصیه کرده بود که با او ملاقاتی داشته باشد را معرفی میکند. «کسپر کونیگ»، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | روبرت والرز و گرهارد ریشتر
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور ایدهی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع میکند که یکی از چهرههای مهم مدرنیسم بود و «والتر بنیامین» و «روبرت موسیل»، تحتتأثیر او بودند؛ «فرانتس کافکا» او را نویسندهی محبوبش میداند و «سوزان سونتاگ» دربارهاش […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاههای خانگی
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاههای خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقیپور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغههای اولیهاش برای هنر مینویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطهی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک آنها اشاره میکند و از تخیل بهکاررفته برای بهوجودآمدن ایده و اندیشهی خلق احتمالی، برای هرکدام مثالهایی میآورد. او از اقتصاددانی به نام «اچ. سی. […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقیپور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمهساز آمریکایی مینویسد و او را اینگونه توصیف میکند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری از نقاشیهایش را به اشعار ارجاع میداد؛ همیشه از مولانا، کیتز، پاوند، ریلکه و دیگران میگفت و نصحیت او به من پیوند شعر و هنر […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | پنتوس هولتن
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقیپور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او میپردازد و در توصیف او مینویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از نو تعریف کرد. هولتن در کارنامهی کاری خود مدیریت چندین موزه و موسسهی هنری از جمله مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، موزه هنر معاصر لسآنجلس […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | رنه دارنونکور
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقیپور «اوبریست»، دربارهی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان اینگونه شرح میدهد که او کار خود را در موزهی«موما» بهعنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار مینویسد: «او اولین مدیر افسانهای برای موما بود که تحت تأثیر “الکساندر دورنر”، به مدرنیسم در نقاشی، مجسمه و حوزههای جدیدتر عکاسی، فیلم، تایپوگرافی و طراحی علاقهمند بود. بار، همچنین بسطدهندهی سبک نمایشی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقیپور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن میپردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل نشد. این نمایشگاهگردان هلندی متولد ۱۸۹۷ و تحصیلکرده رشتۀ هنر است و یکی از مبتکران بزرگ عرصۀ موزهها در قرن بیستم محسوب میشود. در طول […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمهی کتایون یوسفی | انتشارات حرفههنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقیپور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار میدهد کسی است که تکههایی از گذشتهی کاریِ اوست و از مهرههای کلیدی در رشد نمایشگاهها بوده است. اوبریست، بعد از کسلر و دورنر که در نوشتههای پیشین به آنها اشاره شد، در کتابش از کشف هوگوفون چودی[۱]، هنرگردانِ موزه و مورخ هنر، مینویسد و توضیح […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکههایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سالهای آزمایشگاهی طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکههایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سالهای آزمایشگاهی طراحی […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست میکند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهرههایی کلیدی در رشد نمایشگاهها نیز بودهاند. هری گرف کسلر هری گرف کسلر[۱] شخصیتی اشرافی، متخصص و مدیر موزه بود که نقشی اساسی در ترویج هنر مدرن بازی کرد. او به دنبال شگردهایی برای […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بیپایان
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بیپایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بیپایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی[۱] در زندگیاش مینویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را میخورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و از آن شیوۀ منحصر به فردش در برقراری ارتباط و ابراز خود هیچ سندی به جا نمانده بود. این اتفاق موجب آن شد که به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگریست که اوبریست در بخش نمایشگاههای چاپی به آن میپردازد. او گالریدار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعهدار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه ۹۰ در آمستردام مستقر شد. در سال ۱۹۶۴ گالری خود را با نام «هنر معاصر سیت سیگلاب»[۲] در نیویورک تاسیس کرد اما خیلی زود متوجه […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شیوههای هنرگردانی | لوسی لیپارد، مادهزدایی اثر هنری و هنر مفهومی
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، مادهزدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانهها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جادههای بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها طرح اجرا نشده بود را به پایان میرساند و بخش بعدی را با عنوان «نمایشگاههای چاپی» اینگونه آغاز میکند که فکر کتاب به عنوان نمایشگاه، […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟
موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفقترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوههای هنرگردانی دربارۀ نمایشگاههای گروهی اینگونه توضیح میدهد که میتوان از آنها درس گرفت، با آن موافق بود یا مخالف، یا از آن دفاع کرد؛ مهمتر از همه، نمایشگاه تظاهر نمیکند که به تنهایی قادر به […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی
منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات عمومی، گرمابه و فاضلاب را برعهده داشت. در قرون وسطی که بُعد متافیزیکی انسان مورد تأکید قرار گرفت، «Curatus» به مثابه کشیشی بود که از […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر
هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس مینویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر کردنش در کار باشد. این نوع از هنر درک سنتی از خلاقیت، تألیف و تفسیر را به چالش میکشید و باعث میشد بیننده با مشارکت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر
خلاصه کتاب شیوههای هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور آثار هنری، اهل سوئیس است و مقدمۀ کتاب هنرگردانی را با توصیفی از سوئیس شروع میکند و از نقاط مثبت و منفی آن مینویسد که […]