نقاش دیوارهایی برای جنگ و صلح
پرونده معرفی هنرمندان عرب
قسمت نهم: علاء عواض
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم دنیا حافظی حقانی
علاء عواض[۱] هنرمند و نقاش دیواری مصری متولد سال ۱۹۸۱ است. این هنرمند بین قاهره[۲] و لوکسور[۳] کار وزندگی می کند. این هنرمند به خاطر نقاشیهای دیواری در مصر مشهور است. نقاشیهای دیواری و نقاشیهای عمومی وی شامل تاریخ، عزت و کاریزمای مردم مصر است. این هنرمند علاوه بر نقاشی روی بوم در زمینه نقاشی دیواری آثار زیادی را خلق کردهاست.
علاء نقاشیهای دیواری خود را با قلممو میکشد و از رنگهای اکرولیک استفاده میکند. نقاشیهای پیچیده او گاهی اوقات میتواند بیش یک هفته طول بکشد. علاء به سبک نئو فارونیک[۴] نقاشی میکشد، سبکی که به مصر باستان بازمیگردد. دلیل استفاده او از سبک نئوفارونیک برای جلبتوجه به سنتهای غنی و قدیمی مصر است. این شیوه باهدف یادآوری مصریان از میراث و گذشتههای خود و همچنین احیای هویت مصری است. نقاشیهای دیواری او بهطورمعمول چندوجهی و دارای چندلایه است که هرکدام داستانی متفاوت برای بیان کردن دارند.
او هماکنون بهعنوان دستیار مدرس و کاندیدای دکترا در دانشگاه جنوب الوادی[۵] دانشکده هنرهای زیبا فعالیت میکند. عنوان پایاننامه دکترای وی «دید هنری با الهام از نقاشیهای دیواری جنگ و صلح در هنر مصر باستان» است.
نقاشیهای دیواری عواض اساساً قصهگویی از رویدادها یا جشنهای مهم است که آن را از طریق تصاویر سنتی و نمادینی که به تصویر میکشد بازگویی میکند.
آثار این هنرمند از آثار معروف هنر مصر باستانی که در معابد و موزها وجود دارد الهام گرفتهشده است.
علاوه بر آن نقاشیهای دیواری علاء در طول انقلاب مصر نقش مهمی را ایفا کرد، این هنرمند نقاشی دیواری را در سراسر میدان التحریر[۶] آغاز کرد -نقاشیهای دیواری نئو فارونیکی، جسورانه، پر جنبوجوش، باهدف تکان دادن زمینهها و یادآوری معترضین از میراث خود و گذشته شکوهمند. همچنین علاء بر روی دیوارها و خیابانهای میدان التحریر که با استفاده از هشت دیوار و هفت سد راهی را برای نگهداشتن معترضین در میدان التحریر و بهدوراز وزارت کشور، وزارت دادگستری و مجلس در خیابانها به وجود آورد. نقاشیهای او همچنین در خیابان محمد محمود[۷] در قاهره بیانگر اختلاف بین قدرت حاکم و نحوه سبک رهبری آنها باعث تقویت مقاومت مردمی در دوره انقلاب مصر شد.
این هنرمند میگوید «من همیشه تحت تأثیر هنر فرعونی بودم. تمام نقاشیهای دیواری من از هنر مصر باستان الهام گرفتهشده، گرچه با ظاهری اصلاحشده و معاصر.» هنر عواض فقط باهدف رد ادعای افراطگرایان که مایل به سرکوب هر نوع بیان هنری هستند، نیست. بلکه تلاشی غرورآمیز برای جلبتوجه به هویت واقعی مصر است.
تفاوت نقاشیهای دیواری عواض با دیگر هنرمندان خیابانی در این است که به دلیل سبک نئوفارونیکی آثار این هنرمند بسیار لطیفتر از باقی هنرمندان خیابانی است. اغلب آثار این هنرمند بهطور مستقیم با موضوع اجتماعی ازجمله کمبود مخزن بنزین یا حقوق زنان گرهخورده است. موضوع اصلی این هنرمند آن است که مصریها باید فرهنگ و تاریخ گذشته خود را به خاطر بیاورند.
علاء عواض با الهام از میراث مصر باستان و جامعه معاصر مصر، برخی از محبوبترین صحنههای جشن، پیروزی، تصوف، زندگی و فرهنگ اجتماعی مصر را نشان میدهد. عواض در نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی ازجمله در چین، ایالاتمتحده، دانمارک و آلمان شرکت کرده است.
پینوشت:
[۱] – Alaa Awad
[۲]– Cairo
[۳]– Luxor
[۴]– neo-pharonic style
[۵] – South Valley University
[۶] – Tahrir Square, also known as “Martyr Square”, is a major public town square in downtown Cairo, Egypt.
[۷]– Mohamed Mahmoud Street
قسمتهای قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:
خالد حافظ و رابطهی بین ریاضی و عاطفه
پرترهها و آثار چندوجهی مارگارت نخلا
جاذبیه سری و نقاشیهایی از چهرههای زنان قوی
مطالب مرتبط، پرونده معرفی هنرمندان هند:
تاگور، پدر هنر مدرن هند و بنیانگذار مکتب بنگال | قسمت اول
آمریتا شرگیل، نقاش هندوها و فریدا کالوی هند | قسمت دوم
مقبول فدا حسین، از پوسترکشی سردر سینما تا قرارگیری در کنار پیکاسو | قسمت سوم
بالکریشنا دوشی، از دستیاریِ لوکوربوزیه تا طراحیِ گالری هنری | قسمت چهارم
آنیش کاپور، از بیینال ونیز تا کشفِ سیاهترین رنگِ دنیا | قسمت پنجم