عبدالهادی الجزار و نمادهای عامیانه آمیخته با فلسفه عامه

عبدالهادی الجزار با تمرکز بر هویت سنتی مصری

پرونده معرفی هنرمندان عرب | قسمت نوزدهم

مجله هنرهای تجسمی آوام: دنیا حافظی حقانی

عبدالهادی الجزار  هنرمند مصری و هنرمندان عرب

عبدالهادی الجزار[1] نقاش مصری متولد 1925 وفات در سال 1966، بود. او در میان هنرمندان نسل خود جایگاه منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده است. عضویت او در گروه هنر معاصر[2]، موقعیت او را به‌عنوان یک هنرمند از طریق استفاده از تفسیر اجتماعی و تمرکز گروه بر هویت سنتی مصری ارتقا داد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

یکی از تلاش‌های اصلی این گروه تثبیت هنرهای مصری در فرهنگ خود بود، هنرمندان جست‌وجوی سنت‌های مصری را آغاز کردند و نمادهای عامیانه آمیخته با فلسفه عامه را به کاربردند تا هنر مصر را از آثار رمانتیک و غیرواقعی به‌جامانده از نقاشان شرق‌شناس پیشین غربی خلاص کنند.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

این تفسیرها در نقاشی این هنرمند است، هنرمندی که تلاش می‌کند که تأثیرات مدرنیزاسیون توسط دولت مصر بر جامعه و شیوه زندگی آن را توضیح دهد.

این هنرمند در سال 1950 از مدرسه هنرهای زیبای قاهره فارغ‌التحصیل شد و پس‌ازآن به‌عنوان استادیار مشغول به کار شد. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در موزه هنر مدرن مصر[3] در قاهره در سال 1951 برگزار کرد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

الجزار در سال‌های اولیه کار خود با مداد رنگی یا جوهر بر روی کاغذ نقاشی می‌کرد.

و همچنین سبک اولیه نقاشی‌های او برگرفته از اسطوره‌های عامه‌پسند بود، مضامین مذهبی سنتی و عرفانی را در سبکی خوانا به کار می‌برد که به‌طور هم‌زمان مصری بودن و خلق‌وخوی اجتماعی را با توجه به فقر و محرومیت نشان می‌داد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

این سبک کاملاً با فضای انقلاب افسران آزاد[4] در سال 1952 که آرمان‌های سوسیالیستی عرب[5] را ترویج می‌کردند، ادغام شد. درنتیجه این هنرمند در دوسالانه ونیز[6] به‌عنوان یک هنرمند رسمی مصری شناخته شد و از دولت برای این کار در سال‌های 1954 تا 1957 دو بورسیه تحصیلی در رم، ایتالیا دریافت کرد و دیپلم خود را در زمینه هنر و مرمت از مدرسه هنر رم دریافت کرد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

و از سال‌های 1958 تا 1965 در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرد و همچنین برنده چندین مدال و جوایز شد. در یکی از نمایشگاه‌های گروه هنر معاصر، او و استادش حسین یوسف امین “Hussein Youssef Amin”، به دلیل تفسیر سیاسی در آثارشان دستگیر شدند.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

عبد الهادی در طول فعالیت کوتاه اما پربار خود به یکی از مهم‌ترین هنرمندان مصری دوران پس از جنگ تبدیل شد. او نقاشی را به سبک عامیانه و تحت تأثیر سورئالیسم[7] و سنت‌ها و نقوش منظر شهری قاهره و باورهای مذهبی رایج آغاز کرد، اما بعداً در زندگی خود به تصاویر ماشین‌های عجیب و غیرممکن و سفرهای فضایی و دنیای فانتزی روی آورد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

معروف‌ترین اثر او، منشور[8] 1962، نشان‌دهنده تغییراتی در او است زیرا هم جنبه‌هایی از اسطوره‌های قبلی و هم تصاویر متأخر از مدرن سازی و تأثیرات فناوری را دربرمی گیرد. از یک‌سو، این اثر از طریق بازنمایی دستاوردهای دوران ناصر[9]، به‌ویژه منشور ملی همنام[10] که سیاست‌های سوسیالیستی جدید مصر را ترسیم می‌کند، از پیامی ملی‌گرایانه حمایت می‌کند. نمادی از تعادل جدید بین صنعت و کشاورزی، یک دهقان سنتی و یک کارگر مدرن در کنار زنی سبزرنگ که طلسم پرچم مصر را بر تن دارد، قرار می‌گیرند. در پس‌زمینه، نمادهایی از اقتصاد و فناوری مصر ظاهر می‌شود: کانال سوئز[11] و سد بلند اسوان[12]. باوجوداینکه این هنرمند، همانند هنرمندان قبل از خود، از زن به‌عنوان نماد مصر استفاده می‌کند، اما در این تصویر در عوض زن نمادی توخالی به نظر می‌رسد در مقابل به تصویر کشیدن فناوری و بیانگر سرخوردگی و ناکارآمدی روزافزون حاکمیت آن دوره.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب
عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

آثار عبدالهادی الجزار باقیمت‌های 2728 دلار تا 1023750 دلار بسته به‌اندازه اثر هنری و تکنیک آن در بازار هنر به فروش می‌رسد.

عبدالهادی الجزار هنرمند مصری و هنرمندان عرب

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

عمر النجدی پیوندی متفاوت میان سنت، هنر مصری و موجودات معاصر

صلاح طاهر هنرمندی با زبانِ جهانی

زکریا الزینی نقاش نمادها

محمود سعد و ظهور ملی‌گرایی در مصر

عادل ال سیوی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر مصر

حسن سلیمان | جدال با نقش هنر و هنرمند در جامعه

جورج البهجوری پدربزرگ کاریکاتور مصر

موتاژ نصر هنرمندی که کانال جیغ مردم سرزمینش است

گانزیر نقاش زنجیر دوچرخه

علاء عواض نقاش دیوارهایی برای جنگ و صلح

بهیه شهاب صدای زنان عرب

خالد حافظ و رابطه‌ی بین ریاضی و عاطفه 

سمیر رفیع، نقاش سوررئال مصری

پرتره‌ها و آثار چندوجهی مارگارت نخلا

عفت ناجی، نقاش اسطوره‌های مصر

جاذبیه‌ سری و نقاشی‌هایی از چهره‌های زنان قوی

انجی افلاطون، نقاش شورشیِ عرب

تحیه حلیم، نقاشی از رود نیل


[1]  Abdel Hadi Al Gazzar

[2] Contemporary Art Group

[3] The Museum of Modern Egyptian art in Cairo

[4] Free Officers Revolution

[5] pan-Arab socialist

[6] Venice Biennials

[7] Surrealism

[8] The Charter

[9] Nasser era accomplishments,

[10] ponymous National Charter

[11] Suez Canal

[12] Aswan High Dam

نویسنده