«رودی باور» در تهران!!!

محمد مسعود؛ تنديس: نشست با «رودی باور» طراح و گرافیست فرانسه 8 اردیبهشت ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

هفته‌ پیش بود که جامعه هنری گرافیک ایران، میزبان دو گرافیست مشهور در سطح بین الملل بود. «رودی باور» فرانسوی و «کن کاتو» استرالیایی به مناسبت هفته جهانی گرافیک آثار، سمینارها و ورک‌شاپ‌های خود را به تهران آوردند.

نشست و سخنرانی در روز سه‌شنبه 8 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. «رودی باور» در این نشست که به صورت یک کارگاه آموزشی برگزار شد با ارایه مجموعه‌ای از پوسترها، پروژه‌ها و آثار تبلیغاتی خود در حوزه گرافیک توضیحاتی را در همین زمینه نيز ارائه کرد.

وی ابتدا به اولین کار ارایه شده از طرف خود در نمایشگاهی که در موزه هنرهای معاصر بر پا کرده بود اشاره کرد و گفت: «ما تصمیم داشتیم در این نمایشگاه چادرهایی داشته باشیم که نمادی از کوچ گرایی هستند. ما برای به کارگیری این نمادها تحقیقی درباره کوچ گرایی در ایران انجام دادیم و با فرهنگی غنی در این حوزه مواجه شدیم فرهنگی از عشایر ایران که دائم در حال کوج هستند. پس سعی کردیم با استفاده از همین فرهنگ المان های خود را طراحی کنیم.»tandis-iran-219

در این راستا امیر خسروی و حسین ناصری از اکیپ اجرای کار بودند و تلاش‌های ویژه‌ای را انجام دادند. «باور» درباره اهمیت طراحی توضیح داد: «نقش طراحی و طراح یک بیان شخصی نیست بلکه در ابعاد کلی‌تر بیانی برای جهان امروز است.”

وی با اشاره به پروژه‌هایی که درباره هم‌نشینی فرهنگ‌های مختلف داشته است توضیح داد که یکی از دغدغه‌ها در جهان امروز این است که چطور می‌توان روی فرهنگ و زبان‌ها کار کرد و زبان‌های مختلف را در کنار هم قرار داد یا چطور می‌توان خط‌های مختلف از زبان‌های مختلف را در کنار به‌گونه‌ای چیدمان کرد که پتانسیل زیادی تولید کند.

هم‌نشینی و ارتباط فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف از جمله مسائلی است که من امروز با دانشجوهای خود کار می‌کنم و به طور مثال آن‌ها آموزش می‌بینند که چطور با المان‌های تصویری، فرهنگ‌های مختلف را به شکل خطی ممتد در کنار هم قرار دهند.

وی درباره اهمیت کار طراحی توضیح داد: «کار ما به شیوه سیستماتیک است و این‌گونه نیست که فقط پوستری را طراحی کنیم بلکه زمانی‌که کاری به ما سفارش داده می‌شود باید آن را عمق و وسعت ببخشیم.»

«باور» بیان کرد که توسط گرافیک می‌توان نقاط مختلف جهان را در فرهنگ‌های مختلف به هم نزدیک کرد و گرافیک هم می‌تواند در خدمت ابزار و تکنولوژی قرار گیرد و هم می‌تواند فضای پیرامونی ما را عوض کند.

وی به یکی از پروژه‌های خود درباره علایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و نشان داد که این علایم چطور به شکلی مدرن در آگاهی بخشی مردم جامعه به کار گرفته شده‌اند و درباره آن بیان کرد: «ما سعی کردیم با علایم راهنمایی نوعی زبان تصویری به شهر دهیم.»

وی همچنین طراحی‌های خود در موزه صلیب سرخ ژنو را نشان داد که چطور با علایم راهنمایی و رانندگی به آن طرح‌ها بعدی انسانی داده شده است. در این روز همچنین «کن کاتو» گرافیست اهل استرالیا نیز پروژه‌های خود را ارایه کرد و گفت: «گرافیک در واقع یک روش زندگی است و نه یک شغل.»

وی در مورد اين نكته که باید موضوع را از آن خود کرد تاكيد داشت و با اشاره به پروژه‌های خود، بیان کرد که به طور مثال چگونه برای انجام یک پروژه در هند سعی داشته تا به فرهنگ آنها برسد و بعد از روی فرهنگ جمعی مردم به نقطه‌ای مشترك برای طرح‌های خود دست پیدا کند.

در این پروژه که قرار بود طرحی بر روی یک هواپیما داشته باشد به لباس‌های هندی در جشن‌ها و مراسم توجه کرد و با استفاده از این تنوع و رنگارنگی لباس‌ها نقشی را که تمام این الگوها را داشت بر روی یک پارچه‌ طراحی کرد و بعد با اجرا کردن همان الگو طرحش را به عنوان برندی برای هواپیمایی هند ارایه کرد.

در پايان اين نشست خبری، نمايشگاه اين هنرمندان با حضور اهالی هنر و علاقه‌مندان گشايش يافت.

نویسنده