تعویق آرت بازل 2021 سوئیس و فروش قابل‌توجه در هنگ کنگ

آرت بازل 2021 سوئیس به دلیل محدودیت‌های سفر به تعویق افتاد
فروش قابل‌توجه آرت بازل هنگ کنگ
مجله هنرهای تجسمی آوام: مریم معمارنژاد
آرت بازل 2021

آرت بازل 2021 سوئیس به دلیل محدودیت‌های سفر در سراسر جهان تصمیم گرفت نمایشگاه ژوئن خود را به تعویق بیندازد اما امکان اتاق‌های نمایش آنلاین را در تاریخ 16 تا 23 ژوئن برای مخاطبینش فراهم کرد.

در قرن 19 آرت‌فرها عموما هر دو و یا هر سه سال یکبار برگزار می‌شد اما تمایل و خواست هنر معاصر و انسان قرن 21ام که تمرکز زیادی بر روی هنرهای زیبا و آرت‌فرها داشته، باعث شد هر ساله در سرتاسر جهان برپا ‌گردد،[1]  تا در سال 1970 آرت بازل توسط گالری‌داران سوئیسی تأسیس شد. همین‌طور در ساحل میامی در سال 2002 و در هنگ‌کنگ سال 2008 شروع به فعالیت کردند.

آرت بازل نمایشگاه‌های باشکوهی است که سالانه با جمع شدن تعدادی از برجسته‌ترین گالری‌ها و هنرمندان جهان برپا می‌شوند.

درواقع آرت بازل صحنه‌ای است برای گالری‌های مدرن و معاصر که آثار را به بهترین شکل ممکن در غرفه‌های جداگانه‌ای برای هر گالری، به نمایش می‌گذارند و تا حد امکان برای مخاطب و بازدیدکنندگان شرایط مناسبی را فراهم می‌کنند.

آرت بازل 2021

حال در شرایط کنونی که مدت‌هاست جهان با محدودیت‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های جهان را ازجمله آرت بازل هنگ‌کنگ 2020 که به همین دلیل لغو شد را متوقف کرد؛ اما امسال هنگ‌کنگ باوجود تمامی محدودیت‌ها و درگیری با این جریان طولانی (کرونا) بسیاری از گالری‌های پرکار را از تمام نقاط جهان (آسیا، آمریکا و اروپا و…) جمع‌آوری کرد و با استقبال خوبی مواجه شد.

آرت بازل 2021

بدیهی است این نمایشگاه کمی کوچک‌تر و با گزینش سخت گیرانه‌تری از بهترین آثار هنری آسیایی و بین‌المللی اما به‌شدت نفیس برگزار شد. آرت بازل هنگ کنک از 19 تا 23 می با حضور 104 گالری برپا شد.

آرت بازل 2021 هنگ کنگ

 نکته قابل توجه در این رویداد برای مخاطبانی که امکان حضور در آن مکان را به دلایلی ازجمله ویروس کرونا نداشتندبه صورت لایو هم برپا بود تا همه‌ی علاقه‌مندان جهان بتوانند از لحظه‌لحظه‌ی این نمایش لذت و بهره ببرند، و این شاید لطف کرونا به جهان باشد در هر نقطه که باشیم با یک‌چشم به هم زدن می‌توان سر از آرت بازل‌ها هم درآورد.

آرت بازل 2021

همان‌طور که اشاره کردیم امسال به دلیل کرونا با ریزش جمعیت شرکت‌کنندگان در آرت بازل مواجه بودیم که از این 104 گالری شرکت‌کننده نیمی از آن‌ها به‌صورت آنلاین نمایشگاه خود را برگزار کردند و این موضوع یکی از تفاوت‌های اساسی این دوره از آرت بازل 2021 بود.

با تمام این تفاسیر در همان روز اول فروش قابل‌توجهی هم حضوری و هم غیرحضوری صورت گرفت؛ اما منطقی است که اکثر بازدیدکنندگان و خریداران از چین و همسایگان آسیایی بودند.

آرت بازل 2021

کمی به بررسی آثار در آرت بازل 2021 که اغلب هنرمندان نوظهور و گالری‌های مدرن در آن حضور داشتند می‌پردازیم.

تعدادی از آثار پیام درگیری هنرمندان و جهان را با ویروس کرونا به مخاطب می‌رساند که این موضوع نشان از تأثیرات همه‌گیر این جریان در سراسردنیا است.

آرت بازل 2021

آرت بازل هنگ‌کنگ که شاهد نهمین نمایشگاهش در سال 2021 بودیم، برای انتخاب آثار و گالری‌ها اتاق گفتگویی که شامل سخنرانانی ازجمله هنرمندان، گالری‌ها، مجموعه‌داران، کیوریتورها، معماران، وکلای هنری، منتقدان و بسیاری از بازیگران فرهنگی دیگر بود تشکیل دادند و مکالماتی صورت گرفت که نتیجه‌اش را در این نمایشگاه مشاهده کردیم. آن‌ها ادعا کردند تمامی آثار انتخاب‌شده حاصل ممارست و تلاش‌های چندین و چندساله‌ی گالری‌ها و هنرمندان که شامل نقاشی، ویدئو آرت، مجسمه و… نیز بوده است تا فضایی باشد برای کشف استعدادهای جوان از سرتاسر دنیای هنر.

آرت بازل 2021

[1]Blog.artibition

به همین قلم اینجا بیشتر بیشتر بخوانید:

پرونده دنیای گالری‌های شرق آسیا | گالری آنومالی

معرفی کتاب تاریخ تصویر از غار تا صفحه‌نمایش

نویسنده