آيا می‌توان نقاط ضعف NFT را برطرف كرد؟

آيا می‌توان نقاط ضعف NFT را برطرف كرد؟ | قسمت اول
مجله هنرهای تجسمی آوام ترجمه: هستی ادیب زاده
NFT

تفکرات زیادی توکن‌های غیر مبادله‌ای یا همان NFT را احاطه کرده است. جامعه‌ای كه در اوايل سال ٢٠٢١ با هيجان زيادى درگير خريد NFT شد، معتقد بود كه تكنولوژى بلاكچين كه براى ايجاد NFT ها استفاده می‌شود، مزاياى بی‌بدیلی را برای آن‌ها به همراه دارد.

انتظار می‌رفت NFTها حسابى غیرقابل دست‌کاری باشند كه آثار ديجيتالى اصلى را تأييد و تعريف كنند و حق امتياز هنرمندان را به‌عنوان اثرى كه به‌طور دائم معامله می‌شود، ارائه دهند.

اما اكنون واضح است كه تكنولوژى استفاده‌شده در اين صنعت ٢.٤ ميليارد دلاری ضعيف بوده و نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل كند.

يكى از مسائل اصلى كه پشت پرده تكنولوژى به‌کاررفته NFT وجود دارد، نحوه ذخيره آثار هنرى ديجيتالى است. يك NFT معمولی به دو نهاد جداگانه، قرارداد هوشمند يا استاندارد Erc-721 كه روى زنجيره (شبکه) نگهدارى می‌شود و آثار هنرى ديجيتال تقسيم می‌شود. ذخيره فايل‌هاى روى شبکه با توجه به‌اندازه آن‌ها بسيار گران است بنابراين قرارداد هوشمند تنها به آثار هنرى با URL (آدرس اینترنتی) كه به اين موضوع بپردازد، استناد می‌کند.

كلانى نيكول در تماسى تلفنى با Artnews گفت: NFT همچون رسيدى افتخارى است. در سال ٢٠١٣ نيكول، Transfer Gallery را كه تخصصش آثار هنرى رایانه‌ای است، تأسيس كرد. پس از سال‌ها كار با رسانه‌های ديجيتال او‌ از این‌که استانداردی مانند ERC-721 که هنوز در مراحل اولیه خود است، به‌سرعت از چنین مشارکت گسترده‌ای برخوردار شده، تعجب کرده است. استفاده از URLها به‌عنوان شيوه اصلى دسترسی به آثار هنری بسیار خطرناک است.

بازارهای Nft به نقطه‌ای به‌عنوان وابستگى آن‌ها تبديل می‌شوند. بنابراين آيا هرگز از بين می‌روند، آيا سرورهايشان خراب می‌شود، آيا node سيستم غیرمتمرکز (IPFS) آن‌ها افت می‌کند، محتوايى كه شما هزينه زيادى برايش پرداخته‌اید، ديگر غیرقابل دسترسى خواهد بود؟

سيستم بين سیاره‌ای (سيستم توزيع فايل همتا به همتا) که توسط نیکول ذکر شد همچون ضامنی عمل می‌کند. سرور توزیع‌شده هر URL را در کامپیوترهای دیگر متصل شده به شبکه میزبانی می‌کند، بنابراین اگر دامنه توزیع‌کننده پایین بیاید، فایل از طریق node دیگرى قابل بازیابی است؛ اما حتی اگر این اقدام پیشگیرانه به‌کاررفته باشد، عوامل بسیاری می‌توانند منجر به خرابی URL ها شوند.

درواقع URL های ذخیره‌شده در داخل و خارج IPFS با چنین فرکانسی شکست می‌خورد تا پلتفرم checkmynft.com ايجاد شد. در این سایت کاربران می‌توانند آدرس NFT مربوطه و شناسه توکن را به‌منظور بررسی وضعیت URL وارد کنند. در ماه مارس سایت checkmynft متوجه شد که آثار Grimes, Deadmau5 Steve Aoki بااینکه با IPFS (سیستم توزیع غیرمتمرکز) ذخیره‌شده‌اند، بارگذاری نمی‌شوند. پس‌ازآنکه خریداران و هنرمندان متذکر شدند، درنهایت فايل آثار در دسترس قرار گرفت.

اين مشكل می‌تواند ناشى از کمبود ارزشى باشد كه بازارهای NFT خود روی آثار قرار می‌دهند. ریوما ایتو، بنیان‌گذار makersplace, پلتفرمى كه ارائه Beeple Nft Everyday (مایک وینکلمن) به نام The first 5000 days را بر عهده داشت – این اثر در خانه حراج christie به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رفته است- به Artnews گفت: این فایل آن چیزی نیست که ارزش NFT را مشخص می‌کند، در موارد بسیاری به‌احتمال‌زیاد این فایل‌ها در هر نقطه از اینترنت قابل‌دسترسی هستند بلکه نقطه قوت فروش NFT این است که می‌تواند اثر هنری دیجیتالی را با ایجاد فایلی خاص به‌عنوان فایل اصلی ارزشمند کند. ايتو به این سؤال که آیا لازم است مجموعه‌داران برای حفاظت از دارایی‌های گران‌قیمت دیجیتالی خود، اقدامات احتياطى انجام دهند، پاسخ داد: بستگى به اين دارد كه آيا پلتفرم‌های توزیع‌کننده از IPFS استفاده می‌کنند یا خیر. در غیر این صورت مالک باید فایل را در IPFS بارگذاری کند؛ و‌ هم‌چنین ایتو به‌ویژه به کاربران شکاک پیشنهاد داد که می‌توانند تصویر را در Google Drive یا DropBox ذخیره کنند.

NFT
Beeple Everyday: The First 5000 Days(2021) توکن غیر مبادله‌ای فروخته‌شده در حراج Christie

‏ Nithin palavalli مدیرعامل و بنیان‌گذار شركت خدماتى و امنيتى Rubix با اين نظر مخالف است. در مصاحبه‌ای تلفنى ايشان بيان كردند گزینه‌های ذخیره‌سازی فعلى كافى نيستند.

پالاوالى و گروهش نوع جديدى از مكانيسم اجماعى را ابداع كردند كه در اين مدل، تراکنش‌ها در بلاكچين تأييد می‌شوند. اين مورد به كاربران امكان ذخيره مقدار زيادى از اطلاعات را روى شبكه می‌دهد. اگرچه ذخیره‌سازی درون زنجیره‌ای نمی‌تواند دسترسى دائمى را تضمين كند (چه چيزى می‌تواند؟)، اما به‌طور قابل‌ملاحظه‌اى اين ويژگى امن‌تر از پلتفرم يا IPFS(سیستم غیرمتمرکز) است كه URLها را ذخيره می‌کند. Palavalli ادعا می‌کند که دارایی ذخیره‌شده روی شبكه بسیار بهتر از تهدید هک شدن محفوظ می‌ماند. او هم‌چنین افزود: در پايان روز زمانى كه پايان كارتان فرامی‌رسد،NFT شما معمولاً بايد در سرور ابرى متمركزى، مانند آمازون ذخيره شود. اگر سرور متمركز هك شود احتمال اين وجود دارد كه تمامى NFTهاى ذخیره‌شده به نفع هكر شود بنابراين اگر یک‌میلیون دارایى در يك مكان يكسان وجود داشته باشد، اين امر به انگیزه‌ای مالى براى هكر تبديل می‌شود تا از نواقص امنیتی به نفع خود سؤ استفاده کند؛ اما در Rubix یک‌میلیون دارایى روى شبكه ذخيره شده و در ميان یک‌میلیون node مختلف گسترش ميابد بنابراين انگيزه مالى كمترى براى هكر ايجاد می‌شود.

از دست دادن فايل اثر ممكن است براى كاربرانى كه درواقع بخش ارزشمند NFT را قرارداد هوشمند در نظر می‌گیرند و نه‌فقط فايل، چندان هم سخت و آزاردهنده نباشد؛ اما Rubix با هنرمندان همکاری می‌کند تا نوعی فایل با وضوح‌بالا که تنها صاحب آن NFT می‌تواند با استفاده از علم بیومتریک (مشخصات فیزیولوژیک افراد) به آن دسترسی پیدا کند، به وجود آورد. آن‌ها چندین پروتکل امنیتی غیرمتمرکز را به‌عنوان پيشنهاديه امنیتی بلاکچین خود با همکاری انجمن امنيت مايكروسافت ارائه دادند كه خوشبختانه اين راه‌حل‌ها در بازار NFT قابل‌اجرا بودند. در ابتدا زمانی که پلتفرم NFT با سرعت رعدوبرق ساخته می‌شد تا باعث رونق سرمایه در این سیستم شود، این سطح از توسعه کامل فناوری در NFT را شامل نمی‌شدند.

ادامه دارد…

قسمت بعدی را دنبال کنید.

منبع: آرت نیوز

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری | قسمت اول

مرکزیت زدایی فروش اثر هنری | رها سازی پیچ و مهره‌های ذهن| قسمت دوم

ان اف تی ها تحول و تهدید در هنر معاصر | قسمت سوم

ان اف تی ها در هنر تجسمی ماندگار و بازار گذار | قسمت چهارم

نویسنده