نیوشا توکلیان در بوزار پاریس

تندیس: نمایش مجموعه عکس‌ها و ویدئوآرت نیوشا توکلیان از 17 اردیبهشت‌‌ماه در پاریس.

نمایشگاه جدید‌ترین آثار نیوشا توکلیان در مدرسه بوزار پاریس، از 13 می (23 اردیبهشت) گشایش خواهد یافت.

توکلیان هنرمند عکاس معاصر است که فعالیتش را با عکاسی مستند آغاز کرد و از سال ۲۰۰۲ عکس‌های او در نشریات معتبر بین‌المللی مثل تایم، نیویورک تایمز، اشترن، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است. توکلیان تا کنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان به عکاسی پرداخته است و همچنین نمایشگاه‌ها متعددی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده است. او همچنین یکی از برندگان جایزه مجیک آو پرشیا نیز می‌باشد.

نیوشا توکلیان عکاس معاصر از جمله عکاسانی است که برای عکاسی از زنان رزمنده در کوبانی راهی سوریه شد و سه هفته قبل عکس‎های این مجموعه او در مجله “Times” منتشر شد. به علاوه او به تازگی از سوی این مجله نیز مامور شده است تا از “رولا غنی” بانوی اول افغانستان عکاسی کند.

او درباره جدیدترین نمایشگاه خود گفت: «این نمایشگاه به نمایش مجموعه “صفحات خالی یک آلبوم عکس ایرانی” اختصاص دارد که از ۱۳ تا ۱۸ می‌ (۲۳ تا ۲۸ اردیبهشت 94) در بنای “Chapelle” مدرسه بوزار پاریس برگزار خواهد شد. این مکان علاوه بر آنکه یک بنای قدیمی است، نمایشگاه دائمی اتودهای میکلانژ نیز می‌باشد و کمتر در آن نمایشگاهی برگزار می‌‏شود.»

مجموعه “صفحات خالی یک آلبوم عکس ایرانی” از ۳۰ عکس و ۷ ویدئو اینستالیشن تشکیل شده است و زندگی مردم عادی و معمولی ایران می‌پردازد.

توکلیان درباره این مجموعه توضیح داد: «موضوع این مجموعه به آرزوهای دوران کودکی باز می‌‏گردد و این آرزو‌ها برای من از کاور آلبومی نشات می‌‏گیرد که در دوران کودکی داشتم، این کاور تصویری از یک کوه بلند با دشتی از لاله در اطراف آن بود، تصویری که رویا‌ها و آرزوهای دوران کودکی مرا می‌‏ساخت هرچند با گذر زمان و بزرگ‎‌تر شدن واقعیت زندگی چهره‎های دیگری از زندگی را نشان داد که چندان نسبتی با آن رویا‌ها نداشتند. در ویدئو‌ها از این فضا و البته از صداهایی که می‌‏تواند در چنان محیطی شنیده شود مثل صدای باد، آب و پرنده استفاده کردم، صدایی که روی تصویر این آدم‎‌ها شنیده می‌‏شود و هرچه ما به آدم‎‌ها نزدیک‎‌تر می‌‏شویم این صدا بیشتر از قبل به صداهای عادی زندگی تبدیل می‌‏شود.»

گفتنی است؛ مجموعه ویدئوهای نیوشا توکلیان که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، همزمان در بینال ونیز هم به نمایش درآمده است.

نویسنده