نکوداشت استاد ابراهیم فرجی

تندیس: چهل و هشتمین نشست پژوهشی با یاد استاد مرحوم ابراهیم فرجی برگزار می‌شود.

چهل‌و‌هشتمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد مرحوم ابراهیم فرجی که از نقاشان پیشرو معاصر و از جمله مدرسین با سابقه هنر است، بعدازظهر دو‌شنبه 18 خرداد ماه ، ساعت 17 تا 19 در نگارخانه داریوش شریف‌آبادی برگزار می‌شود. در این مراسم آقایان منوچهر نیازی و امیر‌مهبد ‌بیضاوی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در ادامه نیز فیلمی از زندگی ایشان که به همین مناسبت تهیه شده است به نمایش در‌خواهد آمد.ابراهیم فرجی

پس از این نشست که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و نشریه تندیس و مشارکت هنرستان هنرهای زیبای تهران انجام می‌پذیرد، نمایشگاه آثار این هنرمند پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت که تا 28 خرداد ادامه خواهد داشت.

ابراهیم فرجی (1383-1319) از دانشکده هنرهای دراماتیک با گرایش سینماتوگرافی مدرک گرفت. نقاشی را با شرکت در کلاس‌های جنبی دانشکده فرا گرفت و اولین نمایشگاه انفرادی را در همان دانشکده (سال 1344) تجربه کرد. پس از آن در نمایشگاه‌های گروهی گالری‌های تخت جمشید، نیازی، شیخ و… شرکت کرد. در سال 1350 در گالری سیحون نمایشگاه انفرادی گذاشت و دو سال پس از آن در گالری سولیوان. نقاشی‌هایش با فروتنی در دهه 80 کنار دیگر نقاشی‌ها در دو نمایشگاه گالری نیازی قرار گرفتند. آزمون‌های متعدد سبکی در نقاشی‌های فرجی ظاهر می‌شوند. پرداخت‌ها به حداقل می‌رسند و ضرب قلم‌ها با شتاب در کنار رنگ‌ها تمایل‌های پست امپرسیونیستی را به جریان می‌اندازد.

او پس از انقلاب بیش از کار هنری، به مشاغل دولتی پرداخت و 15 سال مدیریت هنرستان کمال‌الملک را بر عهده گرفت و سال‌ها به عنوان کارشناس امور هنری و هنرستان‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد کار کرد. با این همه او را باید چهره‌های خاموش هنرهای تجسمی لقب داد چرا که پس از درگذشت تا حدود بسیار از خاطره‌های او فراموش شد.

ابراهیم فرجی در سال 1383 در سن شصت‌وشش‌ سالگی درگذشت و در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت. گفتنی است نگارخانه‌ شریف‌آبادی در خیابان انقلاب، پیچ شمیران ابتدای کوچه‌ شهید نورمحمدی واقع شده است.

نویسنده