نمایشگاه طراحی و گراورهای چوبی

| Green Art Gallery
| نمایشگاه طراحی و گراورهای چوبی
| هنرمند: خلدون چیچکلی
| عنوان: دمشقی‌ها
| گشایش: ۲۵ می
| پایان: ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵

در میان تخریب و نابودی که توسط وضعیت سیاسی کنونی در دمشق به وجود آمده است، نمایشگاه طراحی و گراورهای چوبی خلدون چیچکلی؛ هنرمند سوریه‌ای، نگاهی حزن‌انگیز به سال‌های از دست رفته دمشق دارد. او که استاد دانشگاه هنرهای زیبای دمشق است، نخستین بار در جلسات امتحانی که به عنوان ناظر حضور داشت، برای فرار از یکنواختی، شروع به طراحی‌‌هایی ذهنی از مرکز شهر کرد.

او ابتدا خط‌های مرزی ظریف را طراحی می‌کند و سپس با پررنگ کردن خطوط، بخش‌هایی را تیره‌تر می‌کند و بدین شکل گویی گذشته را از طریق عملی تکراری بازنگاری می‌کند. این تصاویر سیاه و سفید، اسکن شده، و پرینت می‌شوند؛ سپس آن‌ها را رنگ‌گذاری می‌کند تا یک‌نما را در زمانهای مختلف روز و شب نشان داده شود.
در چندین طراحی روح هتل ویکتوریا را می‌بینیم، که در اواخر قرن نوزدهم در مرکز شهر دمشق ساخته شده است. این هتل به‌خاطر بازدید غریب الوقوع ملکه ویکتوریا به این اسم نامگذاری شده است. هتل از طریق یک پل آهنی که بر روی رودخانه «بردی» واقع شده است و به همان نام ویکتوریا خوانده می‌شد، به ایستگاه قطار «الحجاز» متصل می‌شد. در دهه ۱۹۲۰ پل ویکتوریا به دستور فرانسوها بازسازی و با سنگ تقویت شد تا بتوان تجهیزات نظامی سنگین را از روی آن انتقال داد. بعدها هتل و پل خراب شد. (ملکه ویکتوریا هیچوقت از شهر بازدید نکرد) اما آن منطقه هنوز به همان نام است و نشانه‌های دمشق قدیم را دارد.

در نقاشی‌های دیگر او نیز شاهد بناهایی قدیمی و تاریخی از دمشق هستیم. بناهایی یادآور خاطرات، که کنون تخریب شده‌اند. گراورهای چوبی او نیز در ترسیم جزییات شگفت‌انگیزند و ترسیم دقیق جزییات در لایه‌ها و سطوح مختلف خود می‌تواند بیانگر احساسات و مفاهیم اثر باشد.

خلدون چیچکلی متولد ۱۹۴۴ در دمشق است. او نمایشگاه‌های متعددی در سوریه، بلژیک، لبنان، مصر، آمریکا، امارات متحده و سوئد داشته است. آثار او را می‌توان در مجموعه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مختلفی از جمله بنیاد هنر «بارجیل» در شارجه یافت. او در حال حاضر در دمشق مشغول به کار و زندگی است.

[foogallery id=”8947″]

نویسنده