آثار بنکسی در آمستردام

تندیس: گالری «لیونل» آمستردام به مدت یک ماه آثار بنکسی، هنرمند خیابانی را به نمایش می‌گذارد.

گالری «لیونل» شهر آمستردام با نمایش بیش از ۱۰ اثر هنری و تمام آثار چاپی نسخه محدود بنکسی، کامل‌ترین نمایش هنری این هنرمند خیابانی بریتانیایی را در هلند برگزار می‌کند. شاهکار این مجموعه نقاشی بزرگی با عنوان «گذرمان را بر ما ببخش» به ابعاد ۱۲۲ و ۲۴۴ سانتیمتر است که بنکسی برای تبلیغ دی‌وی‌دی خود با عنوان «خروج از مغازه کادوفروشی» در سال ۲۰۱۰ در خیابان آکسفورد لندن استفاده کرده بود.

طی مدت زمان نمایش آثار بنکسی از روز بیستم ماه ژوئن تا بیستم ماه ژوئیه، مجموعه‌داران هنری سراسر اروپا، چین، ایالات متحده و خاورمیانه به آمستردام پرواز می‌کنند تا از آثار «پیکاسوی مدرن» تجلیل کنند. همانطور که اندی وارهول به عنوان سلطان هنر پاپ شناخته می‌شد، بنکسی نیز لقب سلطان هنر خیابانی را به خود اختصاص داده است. طی ۱۰ ماه گذشته، او در بزرگترین موتور جستجوی دنیای هنر رتبه اول را کسب کرده و هنرمندانی مانند رامبراند، پیکاسو، وارهول و ون گوگ را پشت سر گذاشته است. جهان هنر بعد از نمایش هنری شش ماه پیش بنکسی در لندن، علاقه‌ای شدید به او پیدا کرد.Banksy_Barcode

لیونل و کیم از گالری «لیونل»، که در گذشته با هنرمندانی از جمله پیکاسو، کونز، هرست یا باسکیات با موفقیت همکاری داشته است، آثار بنکسی را هر هفته به مردم سراسر جهان می‌فروشند. با کیفیت‌ترین آثار هنر معاصر در این مجموعه گرد هم می‌آیند و مجموعه‌داران جوان که می‌خواهند اولین اثر هنری حقیقی خود را خریداری کنند یا هنرمندان درجه یک هالیوودی، همه در آمستردام جمع می‌شوند تا از این آثار تحسین کنند.

هنر خیابانی بنکسی که از نظر سیاسی فعال و هجوآمیز است، طنز را با هنر گرافیتی ترکیب می‌کند و آن را با تکنیک استنسیلی به اجرا می‌گذارد. آثار او در شهرهای مختلف سراسر جهان، حتی شهرهای بحث‌برانگیز از جمله غزه نیز به نمایش درآمده‌اند. کارهای تبلیغاتی و روابط عمومی گوناگون او نیز همیشه توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

کیم لاگیز از لیونل‌گالری می‌گوید: «بعضی از هنرمندان خیابانی آنقدر بزرگ می‌شوند که می‌توان آن‌ها را پیکاسوهای زمان خود خواند. برخی از آن‌ها هم توانسته‌اند توجه حراجی‌های بزرگ و گالری‌های برتر را به آثار خود جلب کنند و این نشان می‌دهد که چطور جهان هنر قدیمی با جهان هنر جدید روبه‌رو می‌شود.»

نویسنده