صادق بودن با خود مهم است

امید یعقوبی، تندیس: اوون نورمند سال ۱۹۸۴ در اسکاتلند متولد شد و در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه ادینبورگ در رشته هنر فارغ‌التحصیل شد. او از آن زمان تا کنون به عنوان یک نقاش فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه داده است. نورمند در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه BP Portrait در بین هنرمندان جوان آن سال از نشنال پرتره گالری برای اثرش با عنوان «اتاق برلین» (Das Berliner Zimmer) شد. همچنین در سال ۲۰۱۴ از سوی ربکا ویلسون به عنوان یکی از ۱۵ هنرمند جدید و نوظهور جهان انتخاب و معرفی شد. این نقاش و تصویرساز اسکاتلندی، کشور آلمان را برای زندگی و پیشرفت هنری خود انتخاب کرده و اکنون ساکن برلین است. نورمند معتقد است که مهاجرتش در سال ۲۰۱۰ به برلین موجب شد تا حرفه خود را ترقی دهد و در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشد. چندی پیش با این هنرمند جوان و موفق گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

-چه عاملی باعث شد که به هنر نقاشی علاقه مند شوی و در این زمینه به فعالیت بپردازی؟

-من همیشه به تماشای مناظر و به خاطر سپردن تصاویر تمایل و علاقه داشتم و دارم. حتا نقاشی زیبایی را که در یک رستوران محلی دیده بودم را هنوز به خاطر دارم و فکر نمی‌کنم که فردی بتواند چنین تصویر زیبایی را با این ترکیب روی بوم خلق کند. اما همواره فکر می‌کنم که خودم بتوانم و قادر به انجام آن باشم.

-عامل اصلی موفقیت یک هنرمند را در چه می‌دانی؟

-به نظر من یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر هنرمندی، سبک خاص و اعتماد به آن چیزی است که برای آن تلاش می‌کند.

Owen Normand ,The Acoustics of Snow
Owen Normand ,The Acoustics of Snow

-نورمند ، چند ساعت از روز را به کار کردن اختصاص می‌دهی؟

-حدود ۸ ساعت را هر روز در کارگاه خودم سپری می‌کنم. حدود ۶ ساعت را صرف نقاشی و ۲ ساعت را صرف نوشتن ایمیل، به روزکردن صفحه فیس بوک و وب سایت خودم می‌کنم. در اوقات فراغت نیز فعال هستم چون بر این باورم که تمرین به تمرکز فکر و بیان ایده‌های مثبت کمک می‌کند. همچنین عاشق فوتبال و اسکی هم هستم.

-آیا تا به حال در کارت با شکست سختی روبه‌رو شده‌ای؟

-به نظر من هر هنرمندی در طی زندگی با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو است. من بعضی اوقات پیشنهاد شرکت در رقابت‌ها و گالری‌ها را رد کرده‌ام و بیشتر مواقع سعی بر غلبه بر مشکلاتم در نقاشی داشته‌ام. زمانی که یک نقاشی خوب نمی‌شود، چیزی جز حس شکست نمایان نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود تا به دنبال یافتن دلیل آن بروم و بتوانم مسائل را یک به یک حل کنم.

Owen normand , Rain in Milan
Owen normand , Rain in Milan

-برای خلق یک اثر چه مراحلی را طی می‌کنی؟

-بستگی به نوع کاری دارد که انجام می‌دهم. در صورت اجرای یک پرتره سفارشی، باید با مشتری در مورد اینکه به چه نحوی به نظر آید و چه کاری برای نقاشی او انجام دهم صحبت کنم.
اما در صورت اجرای نقاشی برای خودم، معمولا به ایده اصلی خودم دسترسی دارم و سعی می‌کنم آن‌ چیزی را خلق کنم که خودم می‌خواهم. من کارهای زیادی در نقاشی انجام می‌دهم. بعضی اوقات از مدل هایی برای به تحقق رساندن تصویر در مکان‌هایی بهره می‌برم که قبلا دیده‌ام و در حین نقاشی یا طراحی و عکاسی به مراجع و منابع هم رجوع می‌کنم. من ابتدا روی رنگ کار می‌کنم و بعد به جزئیاتی مثل نرمی یا سختی لبه‌ها و … می‌پردازم.

-در طی این سال‌هایی که به فعالیت هنری مشغول هستی از چه چیزی در کارت لذت برده‌ای و یا دوست داری به آن برسی؟

-به برگزاری نمایشگاه انفرادی در شهرهای هنری جهان تمایل دارم و به دنبال گالری‌های مناسبی هستم تا خودم را معرفی کنم و نامم را به جهانیان بشناسانم. دوست دارم به نیویورک بروم و مدتی را در آنجا به زندگی و کار مشغول باشم.
من به آزادی در بیان ایده‌های مرتبط به خلق تصاویر و ثبت ایده‌ها در آثار نقاشی علاقه دارم. دوست دارم زمانی، نقاشی‌های من به جایگاه درست خود توسط نمایشگاه‌گردان‌هایی دست یابند که آنها را مورد توجه و تقدیر قرار می‌دهند.

Owen Normand اوون نورمند

-به نظرت یک نقاش خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اعتقاد به کار، آموزش و پیشرفت به عنوان یک هنرمند و البته سختکوشی فردی.

نورمند: به نظر من یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر هنرمندی، سبک خاص و اعتماد به آن چیزی است که برای آن تلاش می‌کند.

-رابطه‌ات با موسیقی چطور است؟

-من هر زمانی که مشغول به نقاشی هستم موسیقی گوش می‌کنم. به موسیقی الکترونیک، کلاسیک و موسیقی فیلم‌ها علاقه دارم و حتا طبع موسیقی تلفیقی دارم.

-ویژگی‌های یک گالری موفق از نظر تو چیست؟

-فکر می‌کنم که گالری‌های موفق می‌دانند که به چه نحوی رابطه خوبی با مردم شکل دهند. گالری‌های خوب به یک مجموعه قوی از نمایشگاه‌گردان‌ها، مجموعه‌داران و هنرمندان دسترسی دارند و به آنچه نمایش می‌دهند احترام می‌گذارند. گالری‌های موفق، خوب می‌دانند که چگونه هنرمندانی را انتخاب کنند که کار آنها نه تنها خوب است بلکه حرفه‌ای و ارزشمند نیز هست.

-می‌دانی که این گفت وگو در ایران منتشر می‌شود. از این نظر چه پیشنهادی به دانشجویان و نوآموزان هنر در ایران داری؟

-صادق بودن با خود امری مهم است. می‌توان گفت که اینترنت به عنوان منبع با ارزش اطلاعات است. می‌توان نکات زیادی را از تماشای تلویزیون، ویدئو و مطالعه مقالات در مورد نقاشی فرا گرفت. حتا می‌توان نمونه‌های مختلفی را پیدا کرد و با مردم تماس برقرار کرد تا بتوان نکاتی را بدون کپی از آنها فرا گرفت. هنرمندی در یکی از ویدئوهای آموزشی‌اش می‌گفت که آموزش هنرمند یعنی آموزش خود.

[foogallery id=”9515″]

نویسنده