چیدمان باجه تلفن به مثابه بلندگویی برای مهاجران در میدان تایمز

چیدمان باجه تلفن به مثابه بلندگویی برای مهاجران در میدان تایمز
چیدمان امان مجادیدی هنرمند معاصر  کابلی با عنوان “زمانی یک جایی”

سایت تندیس ترجمه محدثه شادمهر

باجه‌ی تلفن در میدان تایمز: داستان مهاجران در «زمانی یک جایی» بازگو می‌شود.

باجه‌های قرار گرفته روی فرش قرمز مردم را دعوت می‌کرد تا وارد باجه شوند، گوشی تلفن را بردارند، و به داستان مهاجران گوش دهند.


چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiزمانی‌که امان مجادیدی Aman Mojadidi این ایده به ذهنش رسید که این چیدمان را در میدان تایمز نیویورک اجرا کند، اصلاً فکر نمی‌کرد که این ایده با حال و هوای سیاسی این دوران در ارتباط باشد، اما حالا از این سه باجه‌ی تلفن مستقر در میدان تایمز انتظار می‌رود تا بهانه‌ای باشد برای دفاع از حقوق مهاجران.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiبه گفته‌ی هنرمند: «در ابتدا این کار با عنوان «زمانی یک جایی» در ۵ سپتامبر شروع شد با این هدف که تنها در این باجه‌های متحرک در اماکن عمومی، مردم داستان‌های خود را تعریف کنند.» اما بعد مجادیدی پروژه‌ی خود را اصلاح کرد و به نظر می‌رسید که با این اصلاحیه، دیگر چیدمان فقط برای گفتن داستان نبود، بلکه داستان‌ مردمی بود که آخرین نسل وارد شده به نیویورک به‌شمار می‌رفتند.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiبا این‌که شرایط حاکم بر مهاجران تغییر کرده بود، اما مجادیدی ــ که خانواده‌اش در سال ۱۹۶۰ از کابل به فلوریدا مهاجرت کرده بودند -وارد این مأموریت تحریک کننده‌ شد و به همین منظور، به ۵ منطقه در نیویورک سفر کرد تا به داستان‌های متفاوت مهاجران گوش دهد و آنها را ضبط کند.
حال می‌توان، به ۷۰ داستان‌ گفته شده در سه باجه تلفن در میدان تایمز گوش کرد. باجه‌های قرار گرفته روی فرش قرمز مردم را دعوت می‌کرد تا وارد باجه شوند، گوشی تلفن را بردارند، و به داستان مهاجران گوش دهند.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiفضای اغراق‌آمیز مرکز شهر، کنتراست شدیدی را با باجه‌های جدا افتاده ایجاد می‌کرد، باجه‌هایی با ساختی بسیار ساده. در بالای باجه‌ها، کلمه‌ی نیویورک با ۱۲ زبان مختلف خوانده می‌شد.
وقتی مردم وارد باجه می‌شدند، می‌توانستند داستان‌ها را که به زبان‌های مختلف روایت شده بود را گوش دهند. من خواستم مردم با زبانی که راحت‌تر بودند صحبت کنند، زیرا می‌خواستم مردم احساس پشت صدا را لمس کنند. ترجمه کردن فقط معنای کلمات را بازگو می‌کند نه احساس را.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiمجادیدی اکنون در پاریس است تا صحبت‌های مردم را درباره‌ی انتخابات اخیر فرانسه جمع آوری کند. او گفت تردیدهای بی شماری وجود داشت. ضن‌های بسیاری از آنچه من می‌خواستم.
به خاطر موج منفی که مهاجران را نشانه رفته است؛ آنها در تقسیم کردن داستان‌هایشان با دیگران محتاطانه برخورد می‌کردند.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidiمن در ابتدا قصد داشتم ورکشاپی برگزار کنم، اما مردم برای جمع شدن در یک مکان کمی احتیاط می‌کردند که همین امر باعث شد تا رابطه‌ی صمیمانه به شیوه‌ی دیگری رخ دهد.
سناتور برد هولمن با حضورش در افتتاحیه این چیدمان متذکر شد که ما با چنگ و دندان می‌جنگیم تا به مهاجران اطمینان ‌دهیم که درهای شهر نیویورک همچنان باز است.چیدمان امان مجادیدی Aman Mojadidi

دیگر اخبار هنر معاصر در جهان را اینجا ببینید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
لینت یادوم بوکی نقاش سیاه پوست

لینت یادوم بوکی نقاش سیاه پوست ضد تاریخی برنده جایزه ترنر

لینت یادوم بوکی نقاش سیاه پوست ضد تاریخی برنده جایزه ترنر هنرمندی که در سال ۲۰۱۷ دنیای هنر را تغییر خواهند داد سایت تندیس ترجمه شهرزاد لطفی در این گروه از هنرمندان و گروه‌های هنری سعی شده به شاخص ترین این افراد که مستقل از شبکه گالری‌های متنفذ فعالیت کرده یا می‌کنند، پرداخته شود. لینت یادوم بوکی Lynette Yiadom-Boakye برنده نهایی جایزه ترنر و یکی از بهترین نقاشان نسل خویش به بسیاری از قراردادهای پرتره‌های اروپایی وفادار است. با این حال با […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
هسلبلاد

هسلبلاد چگونه اولین دوربین عکاسی خود را ساخت

هسلبلاد چگونه اولین دوربین عکاسی خود را ساخت نگاهی به موزه و بنیاد هسلبلاد گزارشگر سایت تندیس بهراد شریفی بنیاد و موزه هسلبلاد در بخشی از موزه هنر Konst Museume در شهر یوتبوری سوئد قرار دارد که با برپایی نمایشگاه‌های فصلی از عکاسان معاصر و نمایش آثار  و مستنداتی مربوط به تاریخچه هسلبلاد و زندگی ویکتور هسلبلاد اختصاص دارد. در این شماره به آثار و مستنداتی از موزه و بنیاد هسلبلاد و زندگی ویکتور هسلبلاد مخترع دوربین های هسلبلاد و […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
موزه هسلبلاد

باقیمانده‌های غزه در موزه هسلبلاد از نگاه عکاس سوئدی

باقیمانده‌های غزه در موزه هسلبلاد از نگاه عکاس سوئدی نمایشگاه عکس، ویدئو و چیدمان آثار غزه از کنت کلیچ گزارش تصویری نمایشگاه گزارشگر سایت تندیس بهراد شریفی در شماره قبل به تفصیل به بنیاد و موزه هسلبلاد پرداختیم و در این شماره به نمایشگاه فصلی جاری در این موزه خواهیم پرداخت. نمایشگاهی که قطعاتی به جا مانده  از غزه را در مدیاهای متفاوت به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه با عنوان «آثار غزه GAZA WORKS»  شامل عکس، ویدئو و چیدمان از هنرمند سوئدی […]

۰ comments