هسلبلاد چگونه اولین دوربین عکاسی خود را ساخت

هسلبلاد چگونه اولین دوربین عکاسی خود را ساخت
نگاهی به موزه و بنیاد هسلبلاد

گزارشگر سایت تندیس بهراد شریفی

بنیاد و موزه هسلبلاد در بخشی از موزه هنر Konst Museume در شهر یوتبوری سوئد قرار دارد که با برپایی نمایشگاه‌های فصلی از عکاسان معاصر و نمایش آثار  و مستنداتی مربوط به تاریخچه هسلبلاد و زندگی ویکتور هسلبلاد اختصاص دارد. در این شماره به آثار و مستنداتی از موزه و بنیاد هسلبلاد و زندگی ویکتور هسلبلاد مخترع دوربین های هسلبلاد و ایده اولیه ساخت دوربین‌های هسلبلاد می‌پردازیم و در شماره بعد به بخش دوم موزه، آثاری از هنرمند سوئدی کنت کلیچ  KENT KLICH خواهیم پرداخت که شامل عکس، ویدئو و چیدمان‌هایی از غزه  با عنوان «آثار غزه GAZA WORKS» است.هسلبلادویکتور هسلبلاد عکاس سوئدی و مبدع دوربین‌های معروف و با کیفیت بالای هسلبلاد است او که همیشه عاشق عکاسی از پرندگان بود و ایده‌ی ساخت دوربین هسلبلاد به این علاقه‌مندی بازمی‌گردد، در صدد ساخت دوربین‌های قابل حملی بود که با کیفیت بالا بتوانند از پرندگان عکاسی کنند.

در بخش‌هایی از این موزه تصاویری را می‌بینیم که ویکتور هسلبلاد به عکاسی از پرندگان مشغول است.

هسلبلاد
عکاسی ویکتور هسلبلاد از پرندگان

در تصویر دیگری ۹ عکس موجود است که ویکتور هسلبلاد را به همراه باز الدرین Aldrin Buzz  شخصی که یکی از سه نفری بودکه برای اولین بار به ماه سفر کردند را نشان میدهد. و این آشنایی که به دعوت وزیر امور خارجه سوئد صورت گرفته بود و در راستای تمرین‌های آماده سازی برای عکاسی از ماه با دوربین های هسلبلاد بود. که بعدتر نیز  ارتباط دوستی نزدیکی میان باز الدرین و ویکتور هسلبلاد ایجاد می شود. در ادامه، مجموعه عکس های دیگری را  می بینیم که خود ویکتور و همسرش را نشان می دهد که به تصاویر ماه نگاه می‌کنند که با دوربین هسلبلاد ثبت شده.

هسلبلاد

عکس جالب و معروف دیگری از  انسل آدامز، که در سال ۱۹۶۰ در کالیفرنیا از ماه گرفته شده؛  عنوان عکس «ماه و گنبد نصفه» Moon and half dom است.

هسلبلاد
انسل ادامز

تصویر دسته جمعی که در دست زن هسلبلاد یک دوربین است. این تصویر برمی‌گردد به این جریان که در سفر به ماه مقادیر زیادی سنگ و مدارک جمع کردند و درنتیجه نتوانستند ۶ دوربینی که با خود برده بودند را بازگردانند و فقط ۲ بک دوربین را با خود برگرداندند که یکی از آن‌ بک ها در عکس دسته جمعی در دستان زن هسلبلاد است  که یکی از آ‌ن‌ها در بنیاد هسلبلاد و دیگری در امریکا است.

هسلبلاد
عکس دسته جمعی پس از بازگشت از سفر به ماه

دوربین ۵۰۰EL  مشابه دوربینی است که به ماه بردند و با آن در زمین تمرین می‌کردند. ناسا زمانی که آپولو ۱۱ (برای مأموریت در ماه نشسته) را اعزام کرد، هسلبلاد و همسرش را به آنجا دعوت کرد و آلبومی از آن دو که از سفر به ماه توسط تیمی که به آنجا رفته بودند، تهیه کردند و آن  را  به بنیاد هسلبلاد هدیه ‌دادند.

هسلبلاد
دوربین ۵۰۰ EL هسلبلاد

تصویر دیگری ویکتور هسلبلاد و همسرش را در حال نگاه کردن به اولین نگاتیوهای گرفته شده از سفر به ماه نشان می‌دهد.

هسلبلاد

 

هسلبلاداز دیگر فعالیت های بنیاد هسلبلاد می‌توان به جایزه ای اشاره کرد که هر ساله یکی از مهمترین رویدادهای هنری در عکاسی است و هرساله برنده‌گان خود جایزه‌ای در حدود صدو ده هزار دلار جایزه می‌دهد که در این میان ‌می‌توان به برنگان مشهوری چون آنسل آدامز، هنری برسون  و همچنین عکاسان معاصر تر مانند نن گلدین و پل‌گراهام اشاره کرد. این رویداد که سابقه‌ای ۴۱ ساله دارد برنده سال ۲۰۱۷ خود را عکاس معروف هلندی رینکه دیکسترا معرفی کرد.

نمایشگاه جاری در موزه هسلبلاد را اینجا ببینید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
موزه هسلبلاد

باقیمانده‌های غزه در موزه هسلبلاد از نگاه عکاس سوئدی

باقیمانده‌های غزه در موزه هسلبلاد از نگاه عکاس سوئدی نمایشگاه عکس، ویدئو و چیدمان آثار غزه از کنت کلیچ گزارش تصویری نمایشگاه گزارشگر سایت تندیس بهراد شریفی در شماره قبل به تفصیل به بنیاد و موزه هسلبلاد پرداختیم و در این شماره به نمایشگاه فصلی جاری در این موزه خواهیم پرداخت. نمایشگاهی که قطعاتی به جا مانده  از غزه را در مدیاهای متفاوت به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه با عنوان «آثار غزه GAZA WORKS»  شامل عکس، ویدئو و چیدمان از هنرمند سوئدی […]

0 comments

نویسنده