همسایه یا هنرمند | نامه ماه شهریور
به بهانه آرت فر و بینال استانبول همزمان با نمایشگاه آی وی وی هنرمند جنجالی چینی
سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی
همسایه یا هنرمند
این روزها شایعه اجرایی نشدن آرت فر تهران بر سر زبانها است و از سویی شایعه پذیرش ارزش آثار هنری در تالارهای بورس.
اما در همین زمان، آرت فر و بینال استانبول در شرایطی اجرا میشود که آی وی وی هنرمند جنجالی چینی در موزه دانشگاه سابانجی استانبول نمایش بزرگی را ترتیب داده است.
تمامی این رویدادها در آخر شهریور ماه سیلی از بازدید کننده و توریست را به این شهر سرازیر کردهاند (قابل توجه سیاست گذاران و برنامهریزان فرهنگی و اقتصادی) البته چند گالری ایرانی هم در آرت فر استانبول حضور داشتند. که به نظر بنده بهترین انتخاب و حضور توسط گالری زیرزمین دستان رخ داده است. زیر زمین با ارایه اثری از سهند حسامیان مجسمه ساز مطرح ایرانی و آن هم تنها با یک اثر، سعی در قوام بخشیدن به هویت و هنر ریشه دار و در عین حال مورد نظر بازار دارد. این رویکرد میتواند در بازار ترکها جایگاهی موفق داشته باشد. که البته مورد توجه گالری داران و منتقدان ترک و اروپایی هم قرار گرفت.
این استراتژی برای گشودن بازار ترکیه شاید در آینده و با گسترش درگیری سیاسی با دبی بیشتر مورد توجه گالریداران و مجموعهداران قرار گیرد.
از سویی البته کم نبودند هنرمندانی قابل و صاحب نام ایرانی همچون شیرین نشاط و رضا درخشانی و یا نیلوفر بنی صدر که آثارشان توسط گالریهای خارجی در این بازارارائه گردید.
در بینال دو هنربان مطرح اروپایی الم گری ELM GREENو دراگست DARGEST مسئولیت طراحی، ایده و ساماندهی این رویداد رابه عهده داشتند.
انتخاب این دو نفر با توجه به عملکردشان در فستیوال ونیز ۲۰۰۹ نکتهای است که گرایش ترکها را به هنر اروپایی و جریان اعتبار بخشی به فضایی منطقهای را نشان میدهد.
حضور کم رنگ گالریهای عربی همچنین هنرمندان عرب در آرت فر نشان از رنگ و بوی سیاسی هنر در منطقه را دارد.
جالب است که سوژه وبیانیه ارائه شده در بینال استامبول این جمله است.
«یک همسایه خوب»
آیا همسایه خوب کسی است که به ندرت میبینید.
آیا همسایه خوب خانواده بدون حیوان خانگی است.
آیا همسایه خوب کسی است که به تازگی اینجا آمده.
آیا همسایه خوب کسی است که همان روزنامه مورد علاقه شما را میخواند.
آیا همسایه خوب برای شما مهم است.
آیا همسایه خوب در فیس بوک جز دوستان شماست.
آیا همسایه خوب در کار گروهی محلی فعال است.
آیا همسایه خوب از شما کندتر یا سریعتر است.
آیا همسایه خوب یادآوری است در مورد گذشته شما.
آیا همسایه خوب کسی است که هرگز شکایت نمیکند.
آیا همسایه خوب آن فرد بیخانمان کنار شماست.
آیا همسایه خوب هرگز مهمانی برگزار نمیکند.
آیا همسایه خوب خانوادهای بزرگتر از شما دارد.
آیا همسایه خوب از شما غنیتر و یا فقیرتر است.
آیا همسایه خوب شما را به حال خود تنها میگذارد.
آیا همسایه خوب همان کسی است که به تازگی از اینجا رفته.
آیا همسایه خوب یک بیوه پیر است.
این بیانیه جذاب را میتوان الگو قرار داد و به جای کلمه همسایه کلمه هنرمند را بگذاریم. تا بیانیه مناسبی برای نمایشگاهی در مورد هنر ایران باشد.
نامه ماه گذشته را اینجا بخولنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
یأس را کیوریت میکنیم | اصالت سنجی فرهنگ
یأس را کیوریت میکنیم | اصالت سنجی فرهنگ نامه نیمه ماه مرداد | مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی چینیان در طی ده سال گذشته چندین موزهی کوچک و بزرگ افتتاح کردهاند. موزه اساس تفویض قدرت در نظامهای مدرن است. این پیامد چیست که موزهای تعطیل میشود، بر سر اجاره مکان، مالک پول اجاره را بالا می برد، و در مقام متولی فرهنگی نیاز به پول دارد، مستأجر زیر بار نمیرود، اموال او اجازه خروج […]