راگنار اکسلسون مستندنگاری در قطب
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید
سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش
راگنار اکسلسونRagnar Axelsson
شاید برایتان جالب باشد بدانید ستارههای پیراقطبی (Circumpolar star) یا ستارههای همواره پیدا (خُسّان)، ستارههایی هستند که در یک عرض جغرافیایی خاص بر روی زمین، هیچگاه غروب نمیکنند و در تمام طول شب و در تمام شبهای سال، قابل رؤیت هستند. مناطق پیراقطبی در شمالیترین نقطه زمین، مرکب این ستارگان زیبا میباشند. مناطقی که اگرچه ستارگان آن در آسمان هیچگاه غروب نمیکنند امّا زندگی مردم بومی آن روی زمین در حال غروب است. عکاس خود را «راکس» (مخفف اسم عکاس) میخواند و مجله Grapevine لقب «مرد پشت دوربین» را به او داده است. امّا بیایید ما او را شمالیترین عکاس دنیا بنامیم. عکاسی که بیش از نیمی از عمر خود را صرف نشان دادن نگرانیهای موجود در خصوص یکی از مهمترین ذخایر رو به زوال کره زمین یعنی قطب شمال کرده است.راگنار اکسلسون در سال ۱۹۵۸ در ایسلند به دنیا آمد. در سن ۱۶ سالگی در یک آتلیه عکاسی سنتی به آموزش عکاسی مشغول شد. در ۱۸ سالگی به عنوان عکاس در یک روزنامه ایسلندی مشغول به کار شد و تا به امروز کار روی پروژه مستند خود را در زمینه سرنوشت مردم شمال و طبیعت آن ادامه داده است.او عمر خود را صرف نشان دادن شکارچیان، ماهیگیران و کشاورزان حاشیه شمالی کره خاکی و امرار معاش آنان کرده است. در اوایل دهه ۱۹۸۰ به قطب شمال سفر کرد و زندگی شکارچیان اینویت (Inuit) در شمال کانادا و گرینلند و کشاورزان و ماهیگیران منطقه آتلانتیک شمالی و مردم بومی شمال اسکاندیناوی و سیبری را ثبت کرد. داستانهای او از این اقوام در نشریات چاپی مختلفی از جمله مجله تایم، لایف، استرن، جئو، پولکا، واندرلاست،جئوگرافیکال و نیوزوییک به چاپ رسیده است. از او کتابهای عکسی با نامهای «در چهرههای شمال» (۲۰۰۴)، «آخرین روزهای شمال» (۲۰۱۰)، و «پشت کوهها» (۲۰۱۳) به چاپ رسیده است. در پشت کارهای هنری او اعتراض شدیدی خوابیده است، اعتراض به از بین رفتن فرهنگ سنتی مردم قطب شمال و اعتراض به عدم توانایی آنان در مقاومت در برابر اثرات ناشی از اقتصاد و تغییرات آب و هوایی. در سال ۲۰۱۱ مستندی در مورد کارهای او منتشر شد. «آخرین روزهای قطب شمال (عکاسی از قطب شمال) » نام مستندی بود که توسط BBC4 ، NDR ، ARTE و ITVS تهیه و نمایش داده شد.
سه مجموعه عمده عکسهای او مجموعههای روایتی هستند که انجام هر کدام از آنها دو دهه طول کشیده است. در مجموعه «در چهرههای شمال» تمرکز او بر زندگی افراد مناطق دور افتاده شمال استوار است؛ در حالیکه در مجموعه «روزهای آخر قطب شمال» تغییرات اقلیمی را مد نظر قرار داده و زندگی شکارچیان گرینلند و کانادا و تکاپوی معیشتی آنها را به رخ کشیده است. در آخرین مجموعه عکسهایش (در پشت کوهها) راگنار ۱۰۰ قطعه عکس را (در طول ۲۵ سال) در مورد اشتغال جامعه کوچک کشاورزان و گوسفندان کوهستانهای ایسلند تهیه کرده و به نمایش گذاشته است.
برای هزاران سال، ایویتها ( بومیان مناطق قطب شمال گرینلند، کانادا و آلاسکا ) جوامع خود را براساس درک حساس خود از زمین و اقیانوسهای یخزده بنا کردهاند. سرعت بالای تغییرات اجتماعی و زیست محیطی، منطقه زندگی سنتی آنها را در معرض خطر قرار داده است. شکارچیان قطب شمال یک نژاد در حال مرگ هستند و عکسهای اکسلسون داستان گرگ و میش جامعهی آنهاست.
در کنار تغییرات آب و هوایی، تحولات سیاسی نیز سر به فلک کشیده و قطب شمال را به یک سرزمین پر نزاع بدل کرده است. سرزمینی متشکل از ملتهایی که بر سر معادن و حقوق نفت آن اختلافنظر دارند. میتوان گفت همانگونه که دریای یخ عقب نشینی میکند، اشتهای سیرنشدنی انسان نیز بیشتر میشود.راگنار اکسلسون در مصاحبهای با نیویورک تایمز در مورد سفر به قطب شمال میگوید: « شما مدام به خودتان میگویید که دیگر هرگز به آنجا باز نمیگردید، اما آنجا جایی هست که شما را به عقب میکشد و مانع بازگشتتان میشود. در یخ، زندگی را به نحوی کاملاً متفاوت میبینید. در آنجا یک حس آرامش و سادگی وجود دارد.»
عکسهای شگفتانگیز او مناظر وسیعی را نشان میدهد که انگار با نور سفید شسته شدهاند. عظمت کوهای یخ که بهمانند کلیسایی روی زمین سفید بنا شده، عظمت انسان را کاهش داده است. سگ سورتمه زوزه میکشد و شکارچی در لباسی یخزده با نگاه خستهاش به شما مینگرد.نمایشگاههای انفرادی هنرمند به شرح زیر میباشد:
۱- قطب شمال (ARTICO. ULTIMA FRONTIERA) 2017
۲- آینه زندگی ۲۰۱۴
۳- آخرین روزهای قطب شمال ۲۰۱۲
۴- عظیم و شکننده (داستانی از شمال) ۲۰۱۲
۵- جزیره، گرینلند، سیبری، جزایر فارو ۲۰۰۸
۶- تغییر شکل ۲۰۰۶
۷- جزیره هیت ۲۰۰۶
۸- جزیره ۲۰۰۴
۹- برخورد ایسلندی ۲۰۰۴
و نمایشگاههای گروهی مختلف از سال ۱۹۹۰ تاکنون
شمارههای قبلی این پرونده را در لینکهای زیر مشاهده کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نیک هنس عکاس حریص
نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» میشناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنزکالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت و مصرفگرایی در دوبی (یا به قول خود عکاس، لاس وگاس خلیج فارس) میباشد. نیک در مصاحبهای با مجله لنزکالچر، خود را یک عکاس حریص […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان
الی دیویس | پیوند جنگل با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتیکه رابطهی انسان و درخت، و حضور درخت در همهی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته است. حضور گیاه و به خصوص درخت، در اغلب افسانههای مربوط به آفرینش بسیار مشهود بوده است. از رابطهی تماس آدم و حوا با «درخت […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو
برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعیترِ آنچه که میدید پیش میرفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست واقعیترین چاپ را از یک عکس داشته باشد، چیز بیشتری برای ارائه پیدا نکرد. و به ناچار برای جهش از روی این واقعیت وارد مرحله […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی
پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخهای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار میدهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، گاه مبهم و غیر قابل تفسیر و یا حتی سورئال است. روابط میان انسانها با محیط شهری، ناهنجاریهای اجتماعی و… مانند کلماتی هستند که با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند
هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر میکند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و بهکارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی تصاویر نقاشان معروف قرن نوزدهم داشته است. همانگونه که میدانیم عکاسی با پیشرفت روزافزون علم پیشرفت چشمگیری داشته؛ علیالخصوص در زمینههای نرمافزاری به راحتی میتوان […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا
عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس مینماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به وضوح قابل مشاهده میباشد و ما شاهد یک جریان زندگی شخصی در کارهای هنرمند هستیم. گاراژ اوراقی، جایی که هنرمند در آنجا بزرگ شده، حتی […]