پرونده خوشنویسی و نظام بصری خط
سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه
این پرونده که شامل مجموعه مقالاتی است در حیطه خوشنویسی که در سال ۹۶ به بررسی قطعهای از خط نوشته میرزا غلام رضا با عنوان «این نیز بگذرد»، همچنین بررسی نظام تصویری قطعه «حمد» میرعماد و در نهایت به مقالهای در باب قاعدهمند نشدن ادغام حروف در نستعلیق که به ظرفیتهای خط نستعلیق و بکارگیری آنها در خلق آثار هنری است پرداخته شده است.
در زیر لینک های مقالات مذکور را ببینید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
این نیز بگذرد | سخنی کوتاه در مورد اثری بلند به خط میرزا غلام رضا
این نیز بگذرد: سخنی کوتاه در مورد اثری بلند به خط میرزا غلام رضا به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه الف- ویژگیهای اثر: ۱- جمله در محیطی مستطیل نگاشته شده است. ۲- سه خط کرسی به فاصله های مساوی وجود دارد: یکی برای «الف» و «ر» ؛ یکی برای «ین» ، «نیز» و «ذال» و سومی هم برای «ب» و «دال». ۳- سطر، فاقد سرکش کوتاه «گاف» است. ۴- نقطهها در این شاهکارِ کم واژه، کارکرد خاصتری دارند: – برای کامل […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
بررسی نظام تصویری حمد میرعماد
بررسی نظام تصویری حمد میرعماد سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه ۱- آیدین آغداشلو در کتاب «آسمانی و زمینی» ۲ گفته است : « … سورهی حمد را چهار سال طول کشید تا تمام کردم: آخرِ سال ۶۴ تمام شد. حجم کار این چنین زیاد نبود، اما منظم و پیاپی کار نمیکردم. هر وقت حالم بد یا منقلب میشد میرفتم سراغش… متمرکز میشدم بر روی کارم و جهان تعطیل میشد. … و من مینشستم در اطاقم و با […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
قاعدهمند نشدن ادغام حروف در نستعلیق
قاعدهمند نشدن ادغام حروف در نستعلیق ظرفیتهای خط نستعلیق و بکارگیری آنها در خلق آثار هنری سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب منصور خانکه ادغام در نستعلیق ۱- منظور من از ادغام در نستعلیق، ترکیب جدید یا نسبتاً جدید دو یا چند حرف (شکل) موجود در نستعلیق است که قبل از این، و مطابق نظر غالب، شکلهایی از آن حروف با هم ترکیبپذیر نبودند، و هدف از ادغام، این است که ترکیبات جدید، ضمن رعایت هماهنگی، زیبایی و خوانایی، […]
ادامه مقالات سال پیش در حیطه خوشنویسی به قلم منصور خانکه را اینجا دنبال کنید: