بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشیهایش
یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان
سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی
ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیبهای تازهتری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی اعتلا در فضایی متفاوت دست یابد. هنری که امروزه دست مایهایی شده برای اجرایی ناب از طرحهای فرمالیستی و بافت و رنگ که مهمترین اصول آن را تشکیل میدهند. آثار بهرام حنفی یکی از بارزترین نمونههای این هنر نوظهور است. این هنرمند با تکیه بر خط شکسته نستعلیق آثاری را خلق میکند که بیشک از غالب خوشنویسی درآمده و به کمک فرمهای کلی حروف کالیگرافی شده آثاری امپرسیون از لحاظ رنگ و انتزاع از فرم را خلق میکند. وی تاکنون نمایشگاههای بسیاری را برپا کرده و این بار آثارش را در تم رنگی آبی به اجرا درآورده؛ آثاری که هر یک به دنبال دیگری در فرم و رنگ، فضایی آسمانی یا دریا گونه را که هر لته تونالیتهایی از آبی دارد را تداعی میکند و رقص حروف با درونمایهایی از اشعار خیام و حافظ به تصویر کشیده شده است، اجرایی با شش دانگ قلم و پرفورمنس گونه که با چرخش و رنگ گذاریهای سریع سیاه مشقی از خط نگارههای نقاشانه را بر بوم میگذارد، خط نقاشیهایی که طی یک پروسه ی چشمگیر به نوعی اعتلا دست یافته که هنرمند صرفا با توجه به روح مطلق و معنوی اثر و در تقابل عناصر بیرونی و درونی به اجرای آنها پرداخته. شخصی سازی سبک توسط او توجیهگرِ فرم آثارش است و انرژی نهفته در پس هر اثر جوهرهی زبانی مشترک مدرنیته و سنت گرا است.
سطوح ساده و استوار در آثار وی بیانگر بداهگی و سیالیت است وی صورت را از سنت گرفته و حروف را آزادانه و رها همانند احجام کانستراکتیو بر بوم نشانده است. او در فصلی از اجرای آثارش قرار گرفته که نظام فرمی انتخابیش همانند امضای آثارش شده و این قاعدهمندی را میتوان در آثار بسیاری از هنرمندان نقاش مانند بابک اطمینانی و یا جکسون پالاک و موندریان جستجو کرد؛ ولی عبور از این فصل باید در کنار انتخاب تم رنگی متفاوت در ترکیببندی و فرمسازیهای جدید و با بیانی تازه نیز اتفاق بیفتد.
دلسپردگی به قاعدههای خوشنویسی چه کهن وچه جدید ازعادات جدایی ناپذیر خوشنویسان است ولی با این حال برای رسیدن به پیشانی این هنر و ماندگار شدن در تاریخ هنر خوشنویسی باید از تکرار پرهیز کرد و به دنبال نوآوریهای خاص زمانهی خود بود. آثار وی را میتوان در یک اثر خلاصه کرد و در یک اثر دید و نقد کرد. شاید تکرار در نوع اجرا و شباهت در کلیت اثر مخاطب را در نوع خوانش به چالش بکشد ولی به نوعی هر یک از آثار در ژانر تزئینی و جدا از کلیت نمایشگاه قابل توجه و فرمند به نظر آید و میتوان این هنرمند را پایه گذار سبکی جدید در خط نقاشی ایران دانست. تامل در این کارها شاید نزد مخاطب آگاه احساس نیاری در نوع اجرا ایجاد کند و او را به دنبال تنوع در بافت، ایده و حتی رنگ به جستجو بکشاند؛ بهرام حنفی در خصوص انتخاب رنگ آبی برای آثارش میگوید، درونگرایی آبی؛ هنرمندان بسیاری را در خود فرو برده است و نمیتوانم انکار کنم که من نیز در مواجهه با تاریکیهای درون خودم به آبی رسیدم.
نقد نمایشگاههای دیگر به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی
آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دورهی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه کرد و فرم آن با رهایی و پیوستگی در حروف و سایش و کشیدگی دندانهها و کلمات و اتصالات خط نستعلیق به وجود آمد؛ این […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا
نقد نمایشگاه نقاشیخط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند بهنام و پیشکسوت عرصهی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و تامل دعوت کند. هنرمندانی که هر یک با اسلوب و سبک و سیاق خود به اجرای آثارشان پرداختهاند که کنار هم قرار گیری این کارها […]
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
پرونده نقد نمایشگاههای سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی
الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری میکند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.
#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی