گزارش تفصیلی مراسم حراج ملی آثار هنری و صنایع دستی

تندیس: مراسم حراج ملی آثار هنری و صنایع دستی ایرانی جمعه ۱۷ مهر برگزار و طی آن ۷۶ اثر بیش از شش میلیارد تومان فروخته شد. گزارش این شب میلیاردی را که توسط روابط عمومی حراج تهیه شده و در اختیار سایت تندیس قرار گرافته را در ادامه می‌خوانید.

***

در سالن همهمه‌ای برپاست؛ ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه جمعه ۱۷ مهر است و مهمانان در گروه‌های دو یا چند نفره در حال ورود به سالن هستند. زنان و مردانی از سنین مختلف در میان آنها دیده می‌شوند؛ جوان، میان‌سال و سالمند. چهره برخی از مهمانان آشناست؛ از هنرپیشه‌ها گرفته تا شخصت‌های معروف اقتصادی. تعدادی مهمان خارجی نیز از کشورهایی چون اردن، تاجیکستان، کره جنوبی و هند در سالن حضور دارند. خبرنگاران رسانه‌ها نیز آمده‌اند؛ اینجا سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن است؛ تا دقایقی دیگر مراسم دومین حراج ملی آثار هنری و صنایع دستی ایران آغاز می‌شود.

دقایقی از ساعت ۷ گذشته است و مهمانان با سرعت بیشتری به محل برگزاری مراسم وارد می‌شوند. چوب‌های حراج در دست تعدادی از آنها خودنمایی می‌کند.

به تدریج که بر جمعیت مستقر در سالن افزوده می‌شود، برخی افراد به سختی جایی برای نشستن پیدا می‌کنند. عده‌ای ناامید از یافتن صندلی خالی در کنار سالن ایستاده‌اند. در نهایت دست اندرکاران برگزاری مراسم چاره‌ای می‌اندیشند و تعدادی صندلی در اطراف سالن می‌چینند.

ساعت ۷:۴۵ دقیقه است و یکی از مسئولان برنامه آغاز مراسم حراج ملی را رسما اعلام می‌کند. نماهنگی از مراحل آماده‌سازی نمایشگاه و بازدید عمومی از آثار پخش می‌شود. پس از اتمام نماهنگ؛ آتیلا پسیانی در میان تشویق حاضران به روی سن می‌آید تا بخش مهیج مراسم را آغاز کند.

_MG_4997

چکش‌های که با هیجان بر میز کوبیده می‌شود

آثار یکی پس از دیگری روی سن آورده می‌شوند و به فروش می‌رسند ولی حراج هنوز آنگونه که باید داغ نشده است. بیشتر آثار با قیمت پایه یا کمی بالاتر فروخته می‌شوند.

نخستین اثری که کمی هیجان را چاشنی مراسم می‌کند یک نقاشی نوگرا متعلق به آرش لاهیجی است. قیمت پایه این اثر ۱۴ میلیون تومان است؛ پسیانی روی رقم ۱۶ میلیون تومان چکش خود را دو بار بر میز می‌کوبد؛ اما پیشنهادات دوباره شروع به بالاتر رفتن می‌کند و در نهایت این اثر به قیمت ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما برای داغ شدن مراسم مهمانان باید تا زمان عرضه اثر خوشنویسی احمد فلسفی صبر کنند. پسیانی فروش این اثر را که قیمت پایه آن ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است، با قیمت ۲۸ میلیون تومان آغاز می‌کند. پیشنهاد حاضران با فاصله دو میلیون تومان از یکدیگر بالاتر می‌رود و با تشویق مجری مراسم رقابت جدی‌تری میان آنها شکل می‌گیرد. در حالی که پسیانی روی رقم ۵۰ میلیون تومان چکش را یک بار بر میز می‌کوبد، قیمت‌ها بالاتر می‌رود و اثر به ارزش ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

_MG_4782

اثر دیگری که گرمای زیادی به دومین مراسم حراج ملی می‌بخشد نقاشیخط محمود زنده‌رودی است. این اثر ۲۵ میلیون تومان قیمت پایه دارد و عرضه آن با قیمت ۲۴ میلیون تومان آغاز می‌شود. حاضران در رقابتی تنگاتنگ ارزش اثر را به ۳۸ میلیون تومان رسانده‌اند که پسیانی برای نخستین بار چکش را بر میز می‌کوبد ولی تعداد ضربه‌ها هنوز به سه نرسیده است که شرکت‌کنندگان باز هم قیمت‌های بیشتری پیشنهاد می‌‌دهند. این حالت چند با دیگر نیز تکرار می‌شود تا در نهایت اثر به قیمت ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

شبیه همین داستان در بخش دیگری از مراسم برای اثر دومی نیز که از زنده‌رودی در حراج ارائه شده است تکرار می‌شود. این اثر که ۲۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد بعد از چند بار که مجری مراسم چکش‌ به دست می‌شود، به ارزش ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آیدین آغداشلو نیز با یکی از آثار خود مراسم حراج ملی را گرم می‌کند. قیمت پایه این اثر ۱۵۰ میلیون تومان است. پسیانی فروش را با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان آغاز می‌کند. پیشنهادات با فاصله ۱۰ میلیون تومانی بالا می‌روند تا در نهایت به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد که چکش مجری مراسم سه بار بر میز کوبیده می‌شود.

اما برای رقم خوردن بیشترین مبلغ فروش باید نوبت به یکی از گل‌های سر سبد آثار عرضه شده در حراج ملی برسد؛ مینیاتوری از محمود فرشچیان که به صورت پایه ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. پسیانی عرضه اثر را با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان آغاز می‌کند. پیشنهادها با فاصله ۲۰ میلیون تومانی بالا می‌رود. مجری مراسم یکبار بر قیمت ۴۰۰ میلیون و بار دیگر بر قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی دست به چکش می‌شود اما پیشنهاد که به رقم ۵۵۰ می‌رسد دیگر کسی توان ادامه دادن رقابت را ندارد و به این صورت بالاترین فروش شب شکل می‌گیرد.

صادق تبریزی نیز از جمله هنرمندانی است که دو اثر از او در مراسم حراج ملی ارائه شده است و یکی از آنها فروش داغ‌تری را تجربه می‌کند. برای این اثر ۸۰ میلیون قیمت پایه تعیین شده است. پسیانی که قبل از آغاز عرضه این نقاشی سقاخانه‌ای افسوس خود را از اینکه نمی‌تواند به عنوان مجری مراسم در خرید آن شرکت داشته باشد اعلام کرده بود، فروش را با قیمت ۷۵ میلیون تومان آغاز می‌کند. در مراسم حراج ملی افرادی نیز به صورت آن‌کال قیمت‌های مورد نظر خود را پیشنهاد می‌دهند. نقاشی سقاخانه‌ای تبریزی از جمله آثاری است که آن‌کال‌ها نسبت به حاضران در سالن رقابتی بیشتری برای خرید با یکدیگر دارند. این اثر در نهایت به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مینیاتور حسین بهزاد نیز از جمله آثاری است که فروش داغی را تجربه می‌کند. فروش این اثر که ۸۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد، به ارزش ۷۵ میلیون آغاز می‌شود. بعد از اینکه پسیانی چند بار چکش خود را در دست می‌گیرد و فرایند ضربه زدن را آغاز می‌کند، در نهایت اثر به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

حالا دیگر نوبت به آخرین اثری رسیده است که در حراج ملی عرضه می‌شود؛ مینیاتوری از حسین خطائی. این اثر ۶۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد. سرعت بالا رفتن رقم‌های پیشنهادی برای مینیاتور خطائی از تمامی آثار ارائه شده در مراسم بیشتر است. در مدت زمان بسیار کوتاهی ارقام پیشنهادی از ۵۵ به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در اینجا کمی مکث رخ می‌دهد ولی باز هم پیشنهادات با فاصله ۱۰ میلیون تومانی بالا می‌روند و در نهایت اثر به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فروش‌های میلیونی و رقابت‌های تنگاتنگ
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، آثار دیگری نیز بودند که در مراسم شب گذشته حراج ملی با قیمت‌های خوبی فروخته شدند و حاضران برای خرید آنها به رقابت پرداختند؛ برای مثال نقاشیخط عین‌ا… صادق‌زاده با قیمت پایه ۳۰ میلیون، به ارزش ۳۶ میلیون تومان فروخته شد.

آثار خوشنویسی‌ای از وصال شیرازی نیز با قیمت‌های پایه ۱۸ و ۸۰ میلیون به ترتیب به مبالغ ۳۴ و ۹۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

همچنین سه ضربه چکش مجری مراسم برای فروش نقاشی پشت شیشه اثر عبدا…؛ هنرمند دوره قاجاریه بر مبلغ ۴۰ میلیون تومان بر میز کوبیده شد. قیمت پایه این اثر ۱۵ میلیون تومان بود.

اثر قلم‌زنی بر نقره متعلق به محمد حیدری نیز با قیمت پایه ۵۰ میلیون، به ارزش ۸۵ میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین جام مینای نقره اثر شکرا… صنیع‌زاده، با قیمت پایه ۵۰ میلیون، ۲۵ میلیون تومان بیشتر فروخته شد.

یکی از گران‌ترین محصولات فروخته شده در حراج ملی نیز یک کشتی در ابعاد ۶۰*۱۴۰*۱۶۰ اثر بهروز حیدریان بود که ۳۵۰ میلیون تومان قیمت پایه داشت و به ارزش ۳۶۰ میلیون به فروش رسید.

همچنین تابلو نقاشی جعفرخان نیز با فروش ۳۵۰ میلیونی خود از جمله دیگر آثار پرفروش شب گذشته بود که البته به قیمت پایه خود فروخته شد.

_MG_4859

آثاری که فروخته نشدند
از میان ۷۶ اثر ارائه شده در حراج ملی، شش اثر به این دلیل که پیشنهادات ارائه شده کمتر از قیمت پایه بودند در طول مراسم فروخته نشدند؛ اما پس از اتمام حراج ملی فردی این آثار را به قیمت‌های پایه یا کمی بالاتر خریداری کرد.

در این میان پنج اثر عبارت بودند از نسخه خطی صحیفه سجادیه اثر محمد ابراهیم قمی، تذهیت فرید هنرور، نسخه خطی قرآن کریم به خط محمد رحیم نیشابوری، نسخه خطی کتاب دعا اثر وقار شیرازی و یک تابلو مینیاتور متعلق به محمد خزایی.

اما گل سر سبد آثار خریداری نشده را می‌توان اثر مینیاتور سوخت چرمی دانست که خالق آن میرزا آقا امامی هنرمند دوره قاجاریه و استاد برخی از هنرمندان بنام این عرصه چون محمود فرشچیان بود. این اثر که قیمت پایه آن ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود؛ نتوانست پیشنهادی به اندازه این قیمت دریافت کند. شخصی که پس از مراسم این اثر را خریداری کرد، همین مبلغ پایه را برای آن پرداخت.

بخشی از مراسم حراج ملی را نیز امین ضیایی، مجری جوان اجرا کرد.

نویسنده