نامه نیمه ماه اسفند | جاوید رمضانی

جاوید رمضانیسال نود‌‌وچهار رو به پایان است و  در این روزهای پایان اسفند می توان جمع‌بندی یک‌سال فعالیت حوزه تجسمی را انجام داد. باید بگوییم سال ۹۴ سال  بسیار پربار و پر‌تحرکی بود.  گرچه این  تحرک استرس‌زا و گَه‌گاه، جان‌گیر می‌نمود. اما با توجه به رکورد اقتصادی باید امسال را سال تغییرات کمی وکیفی دانست.

در یک جمله اگر بخواهم امسال را خلاصه کنم، باید بگویم حضور لحن‌ها و گرایش‌های متفاوت چه در حوزه اقتصاد و چه  در حوزه نظری در هنر، تکثر قابل توجهی را نشان می‌دهد. سیاست‌های انبساطی دولت و اشتهای بازار سرمایه برای گسترش مراکز تجسمی بخصوص گالری‌ها گرچه باانتقاداتی همراه است اما نشان از آینده‌ای پربار می‌دهد. ضعف‌ها البته کماکان باقی است عدم تحرک حوزه‌های اکادمیک در مقوله هنر‌های جدید و ارتباط با فرهنگ‌های دیگر، عدم توجه به مفاهیم نظری در اتفاقات فرهنگی دولتی و خصوصی، نداشتن پشتوانه پژوهشی و ریشه‌ای در ارائه آثار هنری با وجه اقتصادی، بی‌توجهی به تولید محتوا مانند نقد، تاریخ، اسناد، تقویت رسانه ها با نیروهای کارآمد، تولید تقویم تجسمی داخلی و خارجی که هنر ملی را معرفی کند. ضعف سازمان‌دهی، فقدان تصدی‌گری دولت و بخش خصوصی (دولتی) در ارائه سیاست‌های کلان و حمایتی  ریشه ای و در انتها اقتصاد لَنگ و کوچک هنر‌مندان تجسمی، سلسله‌وار مشکلاتی است که این حوزه را درگیر خود کرده است.

البته نکات مثبت سال گذشته را  می‌توان به اجمال چنین شمرد؛ فعالیت جدی و پر‌امید هنرمندان جوان ایران از داخل و خارج کشور و آغاز به‌کار چندین گالری که به صورت حرفه‌ای شروع به کار کرده اند. فعالیت گسترده‌تر شهرداری در حوزه تجسمی، توجه رسانه ملی به حوزه تجسمی، گسترش جشنواره‌ها و اتفاقات هنری بخش خصوصی شکل‌گیری حراج‌ها در ابعاد متعدد خصوصی آثار هنری ، فعالیت گسترده‌تر صنوف وابسته به هنر مانند قاب‌سازان، آموزشگاهای هنری، انجمن‌های تجسمی،سایت‌های خبری و هنری، سایت‌های فروش آثار هنری وغیره. به‌طور کلی روند دمُکراتیزه کردن هنر چه به‌لحاظ گسترش مخاطبان در طبقات اجتماعی و چه به‌لحاظ گسترش مراکز اقتصادی هنر خود از مهمترین اتفاقات میمون در سال ۹۴‌ بود.

البته سایت ‌ما هم سال پر‌تحرکی را پشت سر‌گذاشت. روند روز‌افزون خوانندگان و مخاطبان سایت و رشد رتبه جهانی و داخلی سایت به لحاظ تولید محتوا و مخاطبان گواه این امر است. سایت تندیس در سال ۹۴‌ سعی در بهبود دسترسی‌های فنی سایت مانند تولید اپلیکیشن تندیس‌خوان و اصلاح گرافیک و استفاده از فونت‌های استاندارد داشته است. از سویی سعی در تولید محتوای پژوهشی در سطح عموم هنرمندان و گالری‌داران و دیگر دست‌اندر کاران هنر نموده است.  که از این دست می‌توان به پرونده «جعل و ازآن خود‌سازی»، پرونده‌ی «اقتصاد هنر»، پرونده‌ی «پرتره»، پرونده «آشنایی با گالری‌های مطرح دنیا» و پرونده‌ی «خلاصه کتاب‌های هنر معاصر» اشاره نمود .

فعالیت روز‌‌افزون دوستان در بخش فنی و داخلی و بازرگانی سایت منجر به انتخاب این رسانه به‌عنوان بهترین سایت مجله در جشنواره وب گردید.  البته در بخش مردمی که برای ما بهترین نتیجه‌گیری بود .

در این جا باید تشکر کنم از دوستانم و نویسندگان عزیز که با کار و عشق خود به هنر این سال را به خوبی و با شکوفایی روز افزون پشت‌سر گذاشتیم وسپاس‌گذار پروردگار منان می باشم که افتخار همکاری با آنان را نصیبم کرد .

جاوید رمضانی

نویسنده

  • جاوید رمضانی

    مدیر مسئول نشر آوام سرا و مجله هنرهای تجسمی آوام | مدیر و موسس اتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام